01
جولای

دلایل بوی بد سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی یکی از ضروری ترین و اصلی ترین فضاهای هر ساختمانی است. این فضا باید متناسب با متراژ ساختمان و تعداد افراد ساکن در ساختمان طراحی و اجرا شود. وجود سرویس بهداشتی اهمیت زیادی در سلامت جسم و روان افراد هر خانواده دارد. شاید طراحی درست و اصولی سرویس بهداشتی از آن دسته کارهایی باشد که ذور از چشم افراد ماندده و بهای چندانی به آن نمیدهند. درصورتی که طراحی درست این فضا هم از نظر زیبایی شناختی و هم از نظر کارایی بسیار هائز اهمیت است و تاثیر مستقیم در سلامت افراد خانواده و کیفیت زندگی آنها دارد. به همین دلیل یک سری اصول طراحی و اجرایی باید در ساخت سرویس بهداشتی رعایت شود و اگر این اصول به درستی اجرا نشوند بعدها مشکلات زیادی را ایجاد می کنند. از شایع ترین و آزاردهنده ترین مشکلات سرویس بهداشتی می توان به بوی بد و نامطبوع آن اشاره کرد. بو و تهویه مطبوع یکی از عوامل ایجاد آسایش در منزل است. در صورت حذف هر کدام از این دو عامل علاوه بر آسایش، سلامت جسمانی و روانی افراد هم به خطر می افتد. در نتیجه وجود بوی بد در ساختمان باعث نارضایتی ساکنان ساختمان می شود. اصلی ترین و شایع ترین منشاء بوی بد در هر ساختمان سرویس بهداشتی است. در این مقاله به بررسی دلایل ایجاد بوی بد در سرویس بهداشتی می پردازیم.

دلایل بوی بد سرویس بهداشتی

 

بوی بد سرویس بهداشتی حاصل نوعی باکتری است که باعث تولید گازهای خطرناک متان ، آمونیاک و… می شود. در نتیجه غلظت بالای این بو می تواند آسیب جدی به سیستم تنفسی شما بزند و حتی در موارد نادری باعث مرگ شود. با توجه به اهمیت این موضوع در صورت مشاهده بوی نامطبوع سرویس بهداشتی سریعا به دنبال منشاء آن باشید. بوی نامطبوع سرویس بهداشتی دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد که در ادامه این دلایل را بررسی کرده ایم.

عدم نظافت مناسب:

سرویس بهداشتی از جمله فضاهایی است که باید به طور مکرر تمیز شود. در صورتی که سرویس بهداشتی به طور مناسب نظافت نشود، در اثر تجمع باکتری ها در فضای مرطوب،، بوی نامطبوعی در فضا پخش می شود. بنابراین اولین و ساده ترین کاری که برای جلوگیری از بوی بد سرویس بهداشتی می توانید انجام دهید، نظافت روزانه سرویس بهداشتی است.

خرابی سیفون سرویس بهداشتی:

از وظایف فلاش تانگ تخلیه فضولات و نگهداری مقداری آب داخل لوله هاست تا از بازگشت گازهای سمی فاضلاب به داخل سرویس بهداشتی جلوگیری شود. هنگام رویارویی با بوی نامطبوع ابتدا به سراغ سیفون بروید و از صحت آن اطمینان حاصل کنید. مشکلاتی از قبیل نشت سیفون و یا سست شدن اتصالات آن می تواند باعث خرابی فلاش تانگ و پخش شدن بوی نا مطبوع در فضای سرویس بهداشتی شود.

عملکرد نادرست لوله های ونت :

لوله های ونت بخشی از سیستم فاضلاب است که با مکش معکوس هوا گازهای آلوده را دفع کرده و به خارج از ساختمان هدایت می کند. با توجه به عملکرد لوله های ونت به آن ها هواکش فاضلاب هم می گویند. لوله ونت از فاضلاب هر واحد تا پشت بام امتداد دارد. در صورت مسدود شدن لوله ونت در بخش فاضلاب یا پشت بام، گازهای سمی به داخل ساختمان و یا چاه فاضلاب بر می گردند. چنانچه بوی نا مطبوع را در تمام ساختمان مشاهده کردید، قبل از هر چیزی لوله های ونت ساختمان را بررسی کنید.

نداشتن شترگلویی

شترگلویی یک لوله منحنی است که با نگه داری آب در بخش انحنای خود، از برگشت بوی نامطبوع فاضلاب در فضای سرویس بهداشتی جلوگیری می کند. نبود شترگلویی در سرویس بهداشتی از جمله موارد نادر است که معمولا در ساختمان های قدیمی و کلنگی اتفاق می افتد. در صورت عدم وجود شترگلویی در سرویس بهداشتی شما، بوی فاضلاب مستقیما از کاسه توالت پخش می شود. در این صورت حتما باید کف تخریب شود و یک شترگلویی در مسیر لوله فاضلاب توالت اجرا شود.

معیوب بودن شترگلویی :

همان طورکه گفتیم با توجه به اهمیت و خطر گازهای فاضلاب دراکثر ساختمان ها از شترگلویی استفاده می شود و این وسیله جزء جدانشدنی از لوله کشی و تاسیسات سرویس بهداشتی است. اما در هنگام اجرای عایق کاری به دلیل عدم رعایت اصول درست اجرایی مقداری قیر در بخش انخنای شترگلویی جمع می  شود. در صورتی که این قیرها بلافاصله جمع آوری نشوند، باعث تجمع فضولات شده و به مرور زمان محل باکتری و انتشار بوی نامطبوع می گردد. چنانچه بلافاصله این قیرها جمع آوری نگردد، جمع آوری آنها پس از استفاده بسار مشکل است و در 90% مواقع مجبور به تعویض شترگلویی می شوید.

جمع شدن رطوبت زیر سرامیک کف:

دردیتیل اجرایی اصولی کفشوی باید قطعه ای به نام کف خواب سر لوله فاضلاب نصب شود. حدفاصل بین لوله کفشوی و کف خواب باید با شیارهایی بر روی لوله کفشوی ایجاد شود. وجود این شیارها جهت جمع آوری آب سطحی کف سرویس بهداشتی است. آب های سطحی کف سرویس بهداشتی از سرامیک و ملات عبور می کند و تا عایق رطوبتی و ایزوگام پیش می رود. چنانچه فضایی برای تخلیه این آب ها در نظر گرفته نشده باشد، در اطراف کفشوی این آب ها به صورت راکد باقی می مانند و باعث رشد باکتری ها و ایجاد بوی نا مطبوع می گردد. چنانچه بوی نامطبوع از اطراف کفشوی سرویس بهداشتی بود یکی از دلایل آن می تواند اجرای نادرست کفشوی و عدم استفاده از کف خواب باشد.

گرفتگی لوله های فاضلاب:

ریختن دستمال کاغذی و دیگر اشیاء در فاضلاب می تواند باعث گرفتگی لوله های فاضلاب شود. گرفتگی در لوله های فاضلاب باعث جمع شدن فضولات و رسوب آن می شود و در نتیجه بوی نامطبوعی از خود ساطع می کند. در این جور مواقع تخلیه فاضلاب هم با کمی مشکل روبرو می شود. برای رفع مشکل گرفتگی لوله های فاضلاب می توانید با یک چاه بازکن تماس بگیرید و اصطلاحا با فنر زنی مشکل گرفتگی لوله شما رفع می شود.

رشد باکتری ها در فضای پشت کمدی سرویس ها:

در سرویس های بهداشتی معمولا یک یا دو کمدی جهت قرار دادن لوازم مورد نیاز وجود دارد. یکی از مشکلات اجرایی در این بخش چسباندن یا پیچ کردن این کمدی ها به دیوار است. چنانچه این کمدی ها بدون هیچ فاصله ای به دیوار نصب شوند، هیچ گونه هوایی از فضای بین دیوار و کمدی رد و بدل نمی شود. با توجه به رطوبت دائمی موجود در فضای سرویس بهداشتی، حدفاصل بین کمدی و دیوار بسیار مستعد رشد باکتری است. در این گونه فضاها به مرور زمان کپک ایجاد می شود و بوی نا مطبوعی را از خود ساطع می کند. برای جلوگیری از این اتفاق حتما باید طی یک ترفند اجرایی کمی فاصله بین دیوار و کمدی پشت آن ایجاد شود تا تهویه درست و مناسب پشت این کمدی ها صورت بگیرد.

لوله کشی نامناسب:

اکثر ساختمان هایی که به مشکل بوی سرویس بهداشتی بر می خورند، طول عمر بیش از 20 الی 30 سال دارند. یعنی دقیقا زمانی ساخته شده اند که استفاده از ماشین لباسشویی و ظرفشویی خیلی مرسوم نبوده است. بنابراین ضرفیت لوله های فاضلاب صرفا جهت دو خروجی سرویس و آشپزخانه طراحی شده بود. اما با گذر زمان ماشین لباس شویی و ماشین ضرفشویی به جزعی جدانشدنی از آشپزخانه ها تبدیل شد. این وسیله ها به آشپرخانه ها اضافه شد غافل از اینکه برای فاضلاب خروجی آنها نیز باید فکری می شد. در اکثر ساختمان ها بدون فکر به ضرفیت لوله های فاضلاب با انشعاب گرفتن از همان لوله قبلی فاضلاب این دو وسیله را به سیستم فاضلاب هدایت کردند. در ساختمان های چند طبقه اضافه شدن این دو دستگاه به ساختمان مشکلات زیادی از قبیل پس زدن آب در ساعات پیک مصرف از کف آشپزخانه، ظرفشویی و فاضلاب سرویس بهداشتی را به همراه داشته است. طبیعتا برگشت فاضلاب به فضای خانه شما با بوی نامطبوعی همراه است. جهت رفع این مشکل متاسفانه متحمل هزینه زیادی می شوید و مجبور هستید کلیه لوله کشی فاضلاب را تغییر دهید. بنابراین ما به شما توصیه می کنیم قبل از خرید و یا حتی اجاره خانه، حتما از ضرفیت لوله های فاضلاب ساختمان اطمینان حاصل کنید.

پرشدن چاه یا سپتیک تانک:

از دیگر دلایل بوی بد سرویس بهداشتی، پرشدن چاه و بالا آمدن حجم فضولات است. در این مواقع معمولا تخلیه سرویس بهداشتی هم با مشکل مواجه می شود. تنها راه حل این مشکل تخلیه چاه فاضلاب است. تخلیه چاه به دو روش انجام می شود.
روش اول تخلیه چاه معمولی است که صرفا فضولات چاه تخلیه می شود.
روش دوم تخلیه چاه با لایه روبی است. در این روش پس از تخلیه چاه، دیواره های چاه لایه روبی می شود تا از میزان جذب چاه کاسته نشود و چاه مانند روز اول کارایی داشته باشد. طبیعتا هزینه روس دوم خیلی بیشتر از روش اول است.

سخن آخر

سرویس بهداشتی از پرکاربردترین فضاهای هر ساختمان یا منزلی است. طبیعتا این فضا بیش از هر فضای دیگری در طول شبانه روز مورد استفاده قرار می گیرد و از این رو کارایی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همه ما عاشق خانه تمیز و خوش بو هستیم. به خصوص سرویس بهداشتی که محل نظافت هم هست. اما زمانی که مشکل پیش بیاید، در بدترین حالت بوی نامطبوع سرویس بهداشتی کل فضای خانه را پر می کند. بنابراین باید سریعا علت بوی نامطبوع ریشه یابی و رفع گردد. در این مقاله چند دلیل بوی نامطبوع سرویس بهداشتی معرفی شد و روش رفع آنها توضیح داده شد. پیشنهاد می کنم این مقاله را برای دوستان و آشنایان خود هم بفرستید چراکه قطعا روزی به آن احتیاج پیدا خواهند کرد.