03
ژوئن

عوامل موثر در قیمت کابینت

یکی از مهم ترین تغییرات در بازسازی ساختمان ها طراحی و اجرای کابینت است. طراحی و ساخت کابینت مراحل و ریزه کاری های زیادی دارد. به همین دلیل مانند سایر اقلام دکوراسیون داخلی نمی توان قیمت واحدی برای آن تعیین کرد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هنگام استعلام قیمت کابینت با طیف وسیعی از قیمت ها مواجه شده اید و قادر به تصمیم گیری نبوده اید. دلیل این ابهامات نحوه قیمت دهی اشتباه کابینت است. به طور کلی برآورد قیمت کابینت آشپزخانه به عوامل متعددی بستگی دارد و شما به هیچ عنوان نمی توانید صرفا با یک تلفن به قیمت نهایی کابینت دست پیدا کنید.

در این مقاله به معرفی عوامل تاثیرگذار در قیمت کابینت آشپزخانه می پردازیم. در انتهای مقاله نحوه صحیح قیمت گرفتن برای کابینت را مطرح می کنیم. با ما همراه باشید.

عوامل تاثیر گذار در قیمت کابینت آشپزخانه

 

سبک طراحی کابینت:

کابینت آشپزخانه عموما در 3 سبک مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک طراحی و اجرا می شود. در هر یک از این سبک های طراحی متریال های متفاوتی استفاده می شود وطبیعتا قیمت آن ها هم متغییر است. به طور کلی متداول ترین نوع کابینت آشپزخانه، کابینت مدرن است. کابینت مدرن از ام دی اف مات و هایگلاس تهیه می شود. نوع مات آن ارزان ترین قیمت کابینت در بازار است. اما کابینت مدرن هایگلاس از جمله کابینت های لوکس به شمار می آید. به خصوص اگر از ورق های AGT ترک جهت ساخت آن استفاده شده باشد.

نوع دیگری از سبک کابینت آشپزخانه، کابینت کلاسیک است. کابینت کلاسیک یا کابینت ممبران یک نوع کابینت لوکس و پر کار است. در این سبک توجه به جزئیات به حداکثر می رسد. MDF استفاده شده در این نوع کابینت همان ام دی اف خام است، با این تفاوت که درب ها و نمای کابینت کلاسیک طبق طرح درخواستی شما CNC می شوند و پس از آن روکش پی وی سی بر روی ام دی اف وکیوم می شود. با توجه به دو مرحله ای بودن ساخت کابینت ممبران، زمان تولید آن هم دو برابر زمان ساخت کابینت مدرن است.
کابینت کلاسیک از نظر قیمتی حدودا 1/5 تا 2 برابر کابینت مدرن است.
تعداد سرستون ها و گل های استفاده شده در کابینت ممبران تاثیر زیادی در قیمت آن دارد. هرچه تعداد این المان ها بیشتر باشد، قیمت تمام شده کابینت سفارشی شما بیشتر می شود.

آخرین سبک کابینت نئوکلاسیک است. کابینت نئوکلاسیک ترکیبی از کابینت مدرن و کلاسیک است. این نوع کابینت در عین سادگی دارای ضرافت های CNC شده هم است. در 90% مواقع کابینت نئوکلاسیک با روکش رنگ پلی اورتان تهیه می شود. رنگ پلی اورتان قیمت بیشتری نسبت به روکش پی وی سی وکیوم شده دارد. در نتیجه قیمت کابینت پلی اورتان نئوکلاسیک معمولا 2 الی 2/5 برابر قیمت کابینت مدرن است. درصورت انتخاب سبک نئوکلاسیک می توانید از روکش های وکیوم شده هم سفارش دهید. در این صورت قیمت تمام شده کابینت شما هم قیمت کابینت کلاسیک می شود و می توانید قیمت تمام شده کابینت خود را پایین تر بیاورید

تفاوت کابینت رنگ و وکیوم در یک نگاه:

 

امروزه کیفیت روکش های وکیوم بسیار شبیه به رنگ شده است و اگر قادر به تشخیص تفاوت این دو نمونه نباشید هیچ بعید نیست که سرتان کلاه برود و کابینت با روکش وکیوم را به قیمت کابینت رنگ شده تهیه کنید.
اولین راه تشخیص کابینت رنگ پلی اورتان از وکیوم این است که در کابینت رنگ همه قسمت های ام دی اف رنگ می شود ولی در کابینت وکیوم فقط روی ام دی اف وکیوم می شود. معمولا پیشت ام دی اف وکیوم یک لایه روکش ملامینه نصب می شود.

در روش دوم باید به قسمت پشت ام دی اف دقت کنید. در کابینت ممبران برای ایجاد فضای مکش یک سوراخ میلیمتری پشت ام دی اف ایجاد می شود ولی در کابینت رنگ به هیچ عنوان هیچ گونه سوراخی در ام دی اف مشاهده نمی کنید

 

با رعایت دو نکته بالا با یک نگاه می توانید تفاوت کابینت ممبران و کابینت پلی اورتان را تشخیص دهید.

مهم ترین عامل موثر در قیمت کابینت

از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت کابینت آشپزخانه، ام دی اف استفاده شده در آن است.
کابینت ها از دو جزء اصلی بدنه و نما تشکیل شده اند. به بدنه کابینت اصطلاحا یونیت کابینت هم گفته می شود. در 90% مواقع یونیت کابینت ها با ورق ام دی اف سفید صابونی و یا سفید برفی ساخته می شود. قیمت این دو ورق در مقایسه با ورق های روکش دار ام دی اف 30% ارزان تر است. به همین دلیل استفاده از این ورق در بدنه کابینت باعث تعدیل در قیمت آن می شود.
چنانچه بخواهید در کابینت شما بدنه و نما از ام دی اف نما ساخته شود، باید در نظر داشته باشید که با این انتخاب حدودا 30% به قیمت کلی کابینت شما افزوده می شود. اما همان طور که گفتیم در 90% مواقع به دلیل اینکه بدنه کابینت توسط ورق نما پوشیده می شود و به جز مواقعی که درب کابینت باز است به آن دید نداریم، از ساده ترین ورق موجود در بازار ( ورق سفید صابونی) جهت بدنه کابینت استفاده می شود.

متریال درب ها و نمای کابینت:

نمای کابینت بر اساس سبک طراحی شده از متریال های متفاوتی می تواند باشد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم

کابینت نئوپان

ورق نئوپان از ارزان ترین متریال ها جهت نمای بیرون کابینت است. در ساخت ورق نئوپان از خرده چوب ها به همراه چسب استفاده می شود و در نهایت توسط روکش لترون یا ملامینه سطح کار را روکش می کنند. در بازار و صنعت کابینت سازی، به اشتباه به ورق های نئوپان ورق لترون می گویند. ورق نئوپان به دلیل وجود تخلخل داخل مغزی خود، محل جمع شدن حشرات موذی است. به همین دلیل برای ساخت کابینت به هیچ عنوان استفاده از ورق نئوپان توصیه نمی شود.
به هر صورت کابینت نئوپان ارزان قیمت ترین کابینت موجود در بازار است.

کابینت ام دی اف با روکش ملامینه

ورق ام دی اف متداول ترین متریال ساخت کابینت و کمد دیواری است. ام دی اف از خمیر ام دی اف به همراه چسب مخصوص تولید می شود. دانسیته و فشردگی مغزی ام دی اف خیلی بیشتر از ورق نئوپان است. ورق ام دی اف با روکش ملامینه که به آن ام دی اف مات هم می گویند، یکی از مقرون به صرفه ترین و متداول ترین متریال های موجود در بازار جهت ساخت کابینت آشپزخانه است. به دلیل قیمت مناسب و کارایی درست، اکثر سفارشات کابینت آشپزخانه مربوط به کابینت ام دی اف مات است.
ورق های ام دی اف مات در سه نوع ایرانی و ترک و ایتالیایی وجود دارند. طبیعتا نمونه ایرانی آن ارزان ترین و نمونه ایتالیایی آن گران ترین قیمت ام دی اف مات را دارد. البته برند های ایرانی هم اخیرا از کیفیت های مرغوبی برخوردار هستند و به همین دلیل تفاوت قیمت در برند های ایرانی هم مشاهده می شود. به عنوان مثال برند های پاک چوب و یا ایزوفام قیمت بیشتری نسبت به سایر برند های ایرانی دارند. در نتیجه علاوه بر نوع ورق ام دی اف، برند کارخانه تولید کننده هم در تعیین قیمت نهایی کابینت تاثیر گذار است.

کابینت هایگلاس

کابینت هایگلاس نمونه لوکس تر و مدرن تر کابینت ام دی اف است. با این تفاوت که روکش آن نوعی پلی گلاس براق است. ورق های هایگلاس هم مانند ورق های ام دی اف مات در دو نوع ایرانی و وارداتی وجود دارد و نمونه وارداتی آنها قیمت بالاتری دارد. کابینت هایگلاس علاوه بر اینکه قیمت ورق آن بیشتر از ورق ام دی اف مات است، ابعاد ورق آن هم کوچکتر از ورق ام دی اف مات است. به همین دلیل برای متراژ ثابتی از کابینت آشپزخانه، چنانچه بخواهیم کابینت هایگلاس داشته باشیم تعداد ورق بیشتری مورد استفاده قرار می گیرد. طبیعتا قیمت تمام شده کابینت هایگلاس هم بیشتر از کابینت ام دی اف مات است. در میان برند های موجود در بازار برند ترک AGT  جزء با کیفیت ترین برند ها به شمار می آید و قیمت بالاتری نسبت به سایر برند ها دارد.
از مهم ترین ایرادات کابینت هایگلاس لک پذیری روکش هایگلاس است. در این مورد شرکت AGT با تولید ورق های ضد لک این مشکل را به کلی رفع کرده است و شما با خیال راحت می توانید از زیبایی این محصول در آشپزخانه خود بهره ببرید.

کابینت ممبران

کابینت ممبران از لوکس ترین کابینت های بازار است. درب ها و نما در کابینت ممبران به صورت اختصاصی طراحی و CNC می شود. کابینت کلاسیک شامل طرح های رومی و سرستون هایی است که هر کدام باید به صورت جداگانه بر روی ام دی اف خام حکاکی و CNC شوند. پس از اتمام مراحل CNC ، روکش انتخابی شما بر روی ام دی اف خام CNC  شده با حالت وکیوم نصب می شود. با توجه به چند مرحله و سفارشی بودن کابینت کلاسیک، به طبع قیمت آن هم بسیار بیشتر از کابینت مدرن و MDF  است. قیمت کابینت ممبران گاهی 2 تا 3 برابر قیمت کابینت ام دی اف است. علاوه بر قیمت زمان تولید کابینت کلاسیک هم دو برابر زمان تولید کابینت MDF  است.

کابینت پلی اورتان

می توان گفت گران ترین کابینت بازار کابینت پلی اورتان است. کابینت پلی اورتان که به آن کابینت رنگ هم می گویند، مانند کابینت ممبران از ام دی اف خام CNC شده ساخته می شود با این تفاوت که معمولا این نوع کابینت در سبک نئوکلاسیک تولید می شود. برای روکش کابینت پلی اورتان به جای وکیوم روکش پی وی سی، از رنگ پلی اورتان استفاده می شود. رنگ پلی اورتان طی 5 الی 6 مرحله بر روی MDF اسپری می شود. به لایه اول سیلر می گویند که وظیفه آن پوشاندن منافظ ام دی اف است. لایه های بعدی طی 5 مرحله سنباده زنی و رنگ پاشی می شود. در این 6 مرحله لایه نهایی لایه کیلر نامیده می شود. این 6 مرحله رنگ پاشی حدودا 3 الی 4 هفته زمان نیاز دارد. بنابراین زمان تولید کابینت پلی اورتان 45 روز تا 2 ماه است. به علاوه رنگ پلی اورتان با پوشش کامل خود MDF  را کاملا ضد آب می کند و شما به راحتی می توانید کابینت رنگ خود را بشویید. با توجه به قیمت رنگ پلی اورتان و مراحل ساخت کابینت پلی اورتان، این نوع کابینت از سایر کابینت ها گران تر است. قیمت کابینت پلی اورتان گاها تا متری 40 میلیون هم می رسد. البته این قیمت مربوط به سال 1403 است.

یراق آلات

یراق آلات جزء جدانشدنی از کابینت است. اتصالات و یراق آلات باعث کارایی و عملکرد کابینت آشپزخانه می شود. به دلیل تنوع بیشمار در یراق آلات کابینت، این آیتن هم تاثیر زیادی در قیمت کابینت دارد. یراق آلات کابینت شامل انواع لولا ها، جک کابینت، سینک ضرفشویی، دستگیره، ریل، مکنت، آویز و…می شود. قیمت یراق آلات کابینت با توجه به برند آنها متفاوت است. در گذشته یراق آلات کابینت محدود به چند یراق انگشت شمار بود و تاثیر زیادی روی قیمت کابینت نداشت. اما در چند سال اخیربا واردات یراق های متنوع از کشورهای چین، ترکیه، دبیو حتی آلمان، بازه قیمتی بسیار زیادی در آیتم یراق آلات داریم. بنابراین علاوه بر نوع ورق، نوع یراق آلات درخواستی شما هم در قیمت تمام شده کابینت تاثیر زیادی دارد. اگر یراق خاصی برای طراحی کابینت مدنظرتان هست، حتما قبل از اعلام قیمت نهایی آن را مطرح کنید.

طرح کابینت

یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت کابینت آشپزخانه طرح آن است. به صورت عرف قیمت کابینت در بازار به صورت مترطول اعلام می شود.

هر یک متر طول کابینت به چه معناست؟

هر یک متر طول کابینت شامل موارد زیر است:
  • 1 متر طول کابینت زمینی به ارتفاع 90 سانتی متر به همراه بدنه، درب ها، دستگیره، لولا، پایه و صفحه کابینت ام دی اف 3 سانتی
  • 1 متر کابینت هوایی به ارتفاع 70 سانتی متر به همراه بدنه، درب ها، دستگیره، لولا، تاچ و پاچراغی

 

60% قیمت کابینت مربوط به کابینت زمینی و 40% آن مربوط به کابینت هوایی است. لازم به ذکر است هر گونه تغییری در جزئیات بالا، قیمت کلی کابینت را دستخوش تغییرات می کند.

در جدول زیر تعرفه قیمت کابینت به طور کلی ارائه می شودو ما با توجه به طرح کابینت خود در مقایسه با جدول ارائه شده می توانید قیمت حدودی کابینت آشپزخانه خود را تخمین بزنید.

جدول درصد قیمت کابینت:

صفحه کابینت

در گذشتهه صفحه کابینت ها عموما از سنگ مرمر بود. اما امروزه صفحات کابینتی در جنس های مختلفی وجود دارند. هر یک از این متریال ها قیمت و کارایی خاص خود را دارند.
به طور کلی در محاسبه قیمت کابینت آشپزخانه ، صفحه کابینت MDF با ضخامت 3 سانتی متر در نظر گرفته شده است. چنانچه شما بخواهید از متریال دیگری همچون ام دی اف 5 سانتی، کورین، کوارتز، سرامیکی و سنگ جهت صفحه کابینت خود استفاده کنید، اضافه بهای آن برآورد و به فاکتور کابینت شما اضافه می شود.
توجه داشته باشید که فقط صفحه کابینت MDF توسط نصاب کابینت نصب می گردد. سایر متریال ها باید توسط نصاب مخصوص خود نصب شود. در نتیجه هزینه نصب صفحه کابینت با سایر متریال ها هم به صورت جداگانه محاسبه می گردد.

اکسسوری های خاص

حتما شما هم در شبکه های اجتماعی و یا در نمایشگاه های دکوراسیون داخلی، انواع اکسسوری های جدید و به روز را دیده اید. در گذشته تنها اکسسوری کابینت یراق آلات و لولاها بودند. اما امروزه با پیشرفت صنعت کابینت سازی انواع اکسسوری ها اعم از سوپری، مجیک کورنرها، سبد آبچکان، سطل ریلی، اکسسوری کشویی و … جهت راحتی و سهولت استفاده از کابینت وارد بازار شده است.
توجه داشته باشید که در صورت انتخاب اکسسوری هایی به جز یراق آلات، هزینه آن به صورت جداگانه در فاکتور کابینت قید می شود. بنابراین قیمت عرف کابینت شامل اکسسوری های خاص نمی باشد. در صورت انتخاب اکسسوری خاص طبیعتا هزینه بیشتری بابت ساخت کاینت پرداخت می کنید.

نحوه صحیح قیمت کابینت

با توجه به موارد عنوان شده حتما شما هم متوجه شده اید که اعلام قیمت متری کابینت به هیچ وجه قیمت نهایی کابینت را مشخص نمی کند.

  • شما عزیزان برای اینکه به یک قیمت دقیق کابینت برسید، قبل از هر اقدامی باید مشخص کنید که چه نوع کابینت با چه نوع اکسسوری میخواهید.
  • پس از آن با کارشناسان ما تماس بگیرید و درخواست خود را مطرح کنید.
  • کارشناسان ما با توجه به حدود متراژ آشپزخانه و نوع کابینت درخواستی شما، به صورت تلفنی یک برآورد قیمت حدودی خدمت شما ارائه میدهند.
  • در صورت توافق بر قیمت حدودی کابینت با توجه به تایم آزاد شما، یک زمان جهت بازدید و اندازه گیری تعیین می گردد.
  • پس از بازدید و رولووه کردن اندازه های دقیق، نقشه دوبعدی آشپزخانه شما توسط طراحان ما طراحی می گردد.
  • در مرحله بعد جلسه ای  جهت بازدید نقشه ها و تایید نهایی آن برگزار می گردد.
  • پس از تایید نهایی نقشه های دو بعدی و انتخاب رنگ یا طرح ام دی اف، طرح دوبعدی مجددا متره و برآورد می شود و قیمت نهایی و دقیق اجرای کابینت در قالب یک پیش فاکتور خدمت شما ارائه می گردد.
  • در صورت تایید پیش فاکتور قرارداد اجرای کابینت تنظیم می گردد و پس از امضای قرارداد و پرداخت هزینه پیش پرداخت، ابتدا طرح سه بعدی کابینت آشپزخانه ارائه می گردد. 10
  •  الی 14 روز پس از تایید طرح سع بعدی کابینت آشپزخانه، شما می توانید کابینت نصب شده را درمنزل خود داشته باشید.


دقت داشته باشید با توجه به تعدد آیتم های مختلف در اجرای کابینت، به هیچ وجه به فاکتور یا پیش فاکتور اکتفا نکنید. حتما از پیمانکار یا کابینت ساز بخواهید یک قرار داد طبق موارد درخواستی شما تنظیم کند و تمام موارد اجرایی داخل قرار داد قید شود. با این کار از اضافه شدن هزینه های احتمالی در پایان کار جلوگیری می کنید.
این مقاله را برای تمام آشنایان و دوستان خود بفرستید. قطعا یک روزی از آن استفاده خواهند کرد.