16
ژوئن

پارکت لمینت چیست

پارکت لمینت یا همان لمینت که در زبان انگلیسی به آن Laminate Flooring می گویند کفپوشی است که بر خلاف پارکت های چوبی که از چوب طبیعی ساخته شده اند از چند لایه چوب فشرده تهیه شده است.

پارکت لمینت یا کفپوش لمینت در سرتاسر جهان تولید و استفاده می شود که اکثر برند های برتر آن در اروپا تولید میشوند. برخی از معروف ترین برندهای جهان Superdutch ، sayafloor و Adakfloor هستند.

پارکت لمینت از چه لایه هایی تشکیل شده است:

همانطور که اشاره کردیم پارکت لمینت از چند لایه تشکیل شده است که در ادامه به توضیح ساختار و عملکرد هر لایه می پردازیم:

لایه اول : لایه محافظ یا ضد خش

لایه دوم : کاغذ دکوراتیو

لایه سوم : هسته اصلی یا مغز لمینت

لایه چهارم : لایه بالانس یا لایه زیرین

لایه اول لایه محافظ یا ضد خش :

این لایه بیرونی ترین لایه کفپوش لمینت است که لایه ای نازک و مقاوم بوده و وظیفه آن حفاظت از پارکت لمینت در برابر فشار وارده از تردد افراد یا اشیا، جلوگیری از سایش یا خش، جلوگیری از نفوذ رطوبت و همچنین بالا بردن مقاومت و طول عمر محصول است. طبیعتا هر چه این لایه با کیفیت تر باشد خاصیت ضد سایشی محصول و همچنین به دنبال آن قیمت پارکت لمینت بالاتر می رود.

لایه دوم کاغذ دکوراتیو:

شکل نهایی محصول و آن چیزی که شما می بینید مربوط به همین لایه است. قیمت و جنس این لایه تقریبا در تمامی پارکت لمینت ها یکسان میباشد و این لایه فقط باعث ایجاد تنوع در شکل ظاهری محصول است.

لایه سوم هسته اصلی یا مغز لمینت :

لایه مرکزی در واقع اصلی ترین لایه پارکت لمینتاست. این لایه از فیبر با چگالی بالا یا High Density Fiberboard ساخته شده و مقاومت و دوام نهایی محصول به شدت به کیفیت این لایه بستگی دارد. هر چه این لایه با کیفیت باشد میزان مقاومت پارکت لمینت در برابر نفوذ رطوبت و جذب مایعات بالاتر میرود که همین مورد یکی از اصلی ترین عوامل آسیب دیدن پارکت لمینت است. در هنگام خرید پارکت لمینت حتما توجه داشته باشید که برندی که از آن خریداری می کنید دارای کیفیت مطلوب و طول عمر مناسبی باشد. در مجموعه آدلی آمود میتوانید قبل از خرید پارکت لمینت یک مشاوره کامل از محصول انتخابی خود جهت اطمینان توسط کارشناسان خبره ما داشته باشید.

لایه چهارم لایه بالانس یا لایه زیرین :

آخرین لایه پارکت لمینت بخش زیرین یا تحتانی است که در تماس با زمین قرار می گیرد و مانع از نفوذ رطوبت به بخش لایه مرکزی میشود و نقش مهمی نیز در استحکام پارکت لمینت دارد. درنهایت تمامی لایه های پارکت لمینت تحت فشار بصورت یکپارچه تولید و عرضه می گردند. تمامی پارکت لمینت های بازار به طور کلی از همین 4 لایه تشکیل شد هاند که کیفیت مواد بکار رفته در هر لایه کیفیت نهایی محصول را تعیین می کند.

مزایای استفاده از پارکت لمینت:

صاحبان خانه و سازندگان اغلب به دلایل کلیدی زیادی کفپوش لمینت را انتخاب می کنند که عبارت اند از:

  • نصب کردن و جمع کردن آسان
  • قابلیت استفاده چندین باره از محصول
  • بدون نیاز به استفاده از چسب
  • ضد خش (بر خلاف پارکت های چوب طبیعی)
  • تنوع بالا در طرح و رنگ برای هر سلیقه
  • تعمیر و نگهداری ساده
  • مناسب برای اماکن تجاری
  • دوام و طول عمر بالا
  • مقرون به صرفه و موجود در قیمت های متنوع برای بودجه های مناسب هر کاربر

در ابتدا کف های لمینت به هم چسبانده می شدند، اما با پیشرفت تکنولوژی، پارکت لمینت مدرن از انواع مختلف سیستم کلیک استفاده می کنند.

برخی از آنها دارای مزیت های مختلف هستند، اما ما متوجه شده ایم که مزایای متعددی وجود دارد که در همه سیستم های مختلف مشترک است:

  • چسب لازم نیست
  • نصب آسان DIY
  • نصب سریع
  • بلافاصله بعد نصب آماده استفاده است
راهنمای انتخاب کفپوش لمینت

امروزه هزاران نوع کفپوش لمینت با ضخامتها، درجه بندی سایش و ویژگی های مختلف وجود دارد.

ضخامت کفپوش لمینت معمولاً از ۸ و ۱۲ میلی متر است. کفپوش های لمینت ۱۲ میلی متری در حال افزایش محبوبیت هستند. کف ضخیم تر این مزایای بزرگ را ارائه میدهد:

  • سیستم کلیک قوی تر
  • نصب راحت تر
  • احساس بهتر
  • افزایش عایق
  • عملکرد بهتر در سطوح ناقص کف

رتبه بندی AC برای پارکت لمینت

رتبه بندی AC برای پارکت لمینت معمولاً از AC1 تا AC5 متغیر است. رتبه AC بالاتر برخی از بهبود عملکرد را ارائه می دهد:

  • مقاومت در برابر خراش بهبود یافته است
  • افزایش مقاومت در برابر ضربه
  • ماندگاری طولانی حتی با تردد زیاد
  • مناسب برای استفاده تجاری

 

اگر به فکر نصب کف جدید خود در آشپزخانه بودید، ممکن است بخواهید یک کفپوش لمینت ضخیم تر و مقاوم تر با استاندارد AC4 را با عایق

رطوبتی داخلی در نظر بگیرید. البته کمی گران تر خواهد بود، اما احتمالاً در آشپزخانه ای شلوغ، دوام بیشتری خواهد داشت. تعداد کمی از ما می خواهیم کفپوش جدید خود را تنها پس از مدت کوتاهی استفاده تعویض کنیم.

کفپوش لمینت ، به سختی دچار سایش میشود اما نمی توان گفت که تخریب ناپذیر است. پس از نصب لمینت اگر چیزی روی آنها کشیده شود یا

به وسیله ی اجسام سنگین و نوک تیز آسیب ببیند می توان آن را تعویض کرد، به همین خاطر توصیه می کنیم از لنت های نمدی در زیر پایه همه مبلمان استفاده کنید و در صورت امکان چند تایل اضافه از پارکت لمینت را برای خود در انباری نگهداری کنید تا در صورت نیاز به تعویض تایل آسیب خورده، دچار مشکل نشوید.

ارزش واقعی قیمت پارکت لمینت را از کجا بفهمیم؟

قیمت پارکت لمینت در بازار متفاوت است و هر فروشنده ممکن است قیمت متفاوتی برای یک محصول ارائه کند. اما از آنجایی که تشخیص کیفیت محصولات به صورت ظاهری برای افراد به علت تخصصی بودن کاری سخت است، ممکن است برخی فروشندگان از این ناآگاهی شما سوء استفاده کنند و محصول بی کیفیت را با عنوان محصولی با کیفیت و قیمتی بالاتر به شما عرضه کنند. از این رو مطالعه و تحقیق در خرید پارکت لمینت و دریافت مشاوره از افراد خبره امری حیاتی میباشد. حتی الامکان توجه داشته باشید که از فروشگاه های معتبر که تخصص آنها فروش

پارکت لمینت است خرید نمایید.

قیمت گذاری کفپوش لمینت ها به فواصل سال هم مربوط میشوند. به عنوان مثال انتهای هر سال به علت تقاضای زیاد و عدم افزایش عرضه تولید کنندگان میتواند باعث افزایش قیمت کفپوش لمینت نسبت به همان سال شود و همین طور در اوایل هر سال در ما ههای اردیبهشت و خرداد، تولید کنندگان محصولاتشان را تولید کرد ه اند اما تقاضا نسبت به آخر سال به شدت پایین است. البته در اوایل سال بسیاری از تولید کنندگان اقدام به آفرهای فروش برای خریداران می کنند و حتی شرایط فروش چکی و اقساطی برای خریداران قرار می دهند.

اگر شما هم به دنبال خرید پارکت لمینت هستید ولی از هر سایت و مغاز ه دار قیمت ها را بررسی می کنید و قیمت های نامتعارف مشاهده می کنید،

پیشنهاد می کنیم به نکات زیر توجه کنید، برای پیدا کردن قیمت ارزنده پارکت، شما می بایست چند فاکتور مهم را در نظر داشته باشید.

 

متریال پارکت لمینت

بدون شک شما برای خرید هر وسیله ای به کیفیت آن توجه می کنید و کفپوش لمینت نیز مانند بقیه لوازم، از تنوع کیفیتی بالایی برخوردار است.

پارکت لمینت ها از 3 متریال مغزی، کاغذ دکوراتیو و کاغذ بالانس تشکیل میشوند. البته بعضی از برندها از لایه اورلی ضد خش نیز برای دوام و طول عمر بیشتر محصولات خود استفاده می کنند.

تمامی متریال بالا، خود تشکیل شده از موادی هستند که در نحوه قیمت گذاری کفپوش ها تاثیر گذارند برای همین برای آگا هسازی شما عزیزان به جزییات آن می پردازیم.

 
 
مغزی

مغزی های به کار برده شده در تولید پارکت لمینت به سه دسته از فرآورد ههایی چوبی تقسیم میشوند که به ترتیب از کیفیت بالا به کیفیت پایین عبار تاند از:

  1.  اچ دی اف
  2.   ام دی اف
  3.   نئوپان

باتوجه به موارد فوق، شما متوجه شد ه اید که می بایست هزینه بیشتری برای خرید کفپوش برای مغزی اچ دی اف  (HDF) نسبت به مغزی ام دی اف( MDF)  و همچنین هزینه بیشتری برای خرید کفپوش ام دی اف ( MDF) نسبت به مغزی نئوپان پرداخت نمایید.

مطلب مهمی که شما خریداران عزیز باید بدانید این است که هر کدام از فرآورد ه های چوبی از کیفیت های متنوعی برخوردار هستند برای مثال بعضی از تولید کنندگان، در مغزی کفپوش لمینت خود از اچ دی اف وارداتی و بعضی از تولید کنندگان از اچ دی اف درجه یک ایرانی و بعضی از تولید کنندگان از جنس درجه دو و یا متفرقه استفاده می کنند.

کاغذ دکوراتیو

بعد از مشخص شدن کیفیت مغزی، کیفیت کاغذ دکوراتیو که بر روی مغزی پرس می شود مورد توجه قرار می گیرد. کاغذ های دکوراتیو به دو دسته

وارداتی و ایرانی تقسیم میشوند.

کاغذ دکوراتیو های وارداتی به علت کیفیت بالای آ نها نسبت به ایرانی از قیمت بالایی برخوردار هستند. قیمت بالای کاغذ های وارداتی بخاطر کیفیت رنگ جوهر آ ن ها است که دوام بیشتری دارند و پس از گذر زمان دچار رنگ پریدگی نمیشوند. نکته دیگر کاغذ دکوراتیوهای وارداتی در رنگ ها و طر حهای آنها است که به صورت انحصاری به فروش میرسند.

کاغذ بالانس

کاغذ بالانس لایه زیرین مغزی است که به آن پرس می شود. به دو دلیل از کاغذ بالانس در تولید پارکت لمینت استفاده می شود:

مانع نفوذ آب از کف به مغزی شود.

به هنگام پرس کاغذ دکوراتیو بر روی مغزی، بخاطر اینکه مغزی تاب پیدا نکند از کاغذ بالانس استفاده می شود.

کاغذ بالانس اصلا تولید داخل ندارد و همه کاغذ های بالانس وارداتی هستند. قیمت کاغذهای بالانس به گرماژ آن بستگی دارد و هر چه گرماژ کاغذ بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر است.

لایه اورلی ضد خش

اورلی ضد خش از جنس اکسید آلومینیوم است و بر روی کاغذ دکوراتیو پرس می شود. این متریال نیز مانند کاغذ بالانس تولید داخل ندارد و فقط وارداتی است. این متریال به علت قیمت بالای آن باعث گردیده که اکثر تولید کنندگان را از به کار بردن آن در تولید پارکت لمینت خود منصرف سازد.

 

لایه اورلی ضد خش به پنج دسته تقسیم میشوند که عبار تاند از:

  • AC5
  • AC4
  • AC3
  • AC2
  • AC1

محصولاتی که درجه اورلی ضد خش بالایی داشته باشند مقاومت بیشتری در برابر خط و خش دارند و هر چه این عدد پایین تر آید از مقاومت آن کاسته می شود.

تمام مطالبی که گفته شد به شما کمک می کند که قیمت کفپوش لمینت رو تا حدودی تشخیص دهید. منظور از تشخیص این است که کفپوشی با مغزی ام دی اف  را گران تر از کفپوشی با مغزی اچ دی اف خریداری نکنید

خرید پارکت لمینت

خرید پارکت لمینت درجه یک به علت عدم وجود متریال استاندارد در بازار بسیار سخت است. یکی از علل آن، نبود  اچ دی اف در بازار است وهمین دلیل سبب گردیده تا بسیاری از تولید کنندگان از  ام دی اف در مغزی پارکت لمینت خود استفاده کنند. لازم به ذکر است که برخی تولید کنندگان حتی این محصول را نیز بنام مغزی  اچ دی اف به بازار عرضه می نمایند. شرایط اقتصادی فعلی جامعه، قدرت مالی مردم برای هزینه کردن جهت دکوراسیون داخلی منزل را کاهش داده است. به همین خاطر مجموعه آدلی آمود برای حل این مشکل تصمیم به فروش پارکت لمینت بصورت اقساط، بدون ضامن و فقط با چک صیادی کرده است. در آدلی آمود محصولات خود را مستقیماٌ از تولید کننده و به قیمت کف بازار خریداری می کنید تا واسطه ها حذف گردند و شما مشتریان عزیز پول مازاد پرداخت نکنید.

هنگام خرید به قیمت هر متر کفپوش لمینت توجه نمایید:

زمانی که شما تصمیم به خرید کفپوش لمینت گرفته اید، فروشندگان دکوراسیون داخلی قیمت لمینت ها را بر اساس یک بسته به شما اعلام می کنند ولی باید در نظر داشه باشید که میزان متراژ پارکت لمینت ها در بسته بندی هر برند می تواند متفاوت باشد. به همین خاطر باید دقت داشته باشید در هنگام خرید، قیمت هر متر پارکت را از فروشنده بپرسید و بر این اساس تصمیم بگیرید.

 

خرید پارکت لمینت مستقیم از کارخانه

همه ما می دانیم که در هنگام خرید محصول هرچه واسطه ها حذف گردند باعث می گردد قیمت تمام شده محصول نیز کاهش پیدا کند، در آدلی آمود شما امکان خرید پارکت لمینت مستقیم از کارخانه را دارید، پس خیالتان راحت باشد که محصول خود را با بهترین قیمت و ضمانت اصلی خریداری می کنید. در بازار بسیاری از فروشگاهها و افراد به دروغ، خود را تولید کننده پارکت معرفی می کنند اما ما به شما می گوییم که بیشتر آنها کذب هستند و فقط واسط های بین تولید کننده با مصرف کننده اند، پس حتما دقت نمایید که از افراد و فروشگاه های معتبر اقدام به خرید پارکت لمینت نمایید.