10
ژوئن

کابینت رنگ پلی اورتان چیست

کابینت یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش دکوراسیون داخلی هر منزلی است. اوایل در ایران کابینت ها اکثرا از جنس فلز بودند و معمولا در یک مدل تولید می شدند. اما با توجه به تغییرات دکوراسیون آشپزخانه و تبدیل دیوار آشپزخانه به اپن، کابینت آشپزخانه علاوه بر کارایی جنبه زیبایی شناختی بیشتری پیدا کرد و عملا به یک کالای لوکس در خانه ها تبدیل شد.
با توجه به اینکه امروزه 90% آشپزخانه ها از پذیرایی و نشیمن دید مستقیم دارند، طراحی کابینت به اندازه دیزاین پذیرایی مهم است. بنابراین در عصر حاضر علاوه بر اینکه کابینت آشپزخانه جداگانه طراحی می شود و انواع طرح های کابینت قابل اجرا وارد بازار شده اند، از جنس های متنوعی هم جهت ساخت کابینت استفاده می شود.

همان طور که گفتیم در گذشته بیشتر کابینت ها فلزی بودند و همگی تقریبا با یک طرح تولید می شدند. اما امروزه اکثر کابینت ها با ام دی اف ساخته می شوند و تنوع آنها بیشتر در روکش استفاده شده بر روی ام دی اف است.
روکش های استفاده شده بر روی ام دی اف انواع مختلفی از جمله روکش لترون، روکش ملامینه، روکش هایگلاس، روکش پی وی سی، روکش وکیوم، روکش پلی گلاس و روکش رنگ را دارند.

به طور معمول اکثر کابینت ها با روکش ملامینه ساخته می شوند. این روکش به دلیل کارایی و قیمت مناسب مورد توجه اکثر مشتریان قرار گرفته است.
اخیرا نوع جدید از روکش ام دی اف به بازار آمده که مورد توجه مشتریان خاص پسند قرار گرفته است.
پوشش کابینت های رنگ نوعی از رنگ پلی اورتان است. پلی اورتان یکی از پرکاربردترین رنگ هایی است که جهت رنگ آمیزی سطوح مختلف استفاده می شود. در رنگ های پلی اورتان ترکیب رزین و سفت کننده مخصوصی وجود دارد. این ترکیب باعث مقاومت رنگ پلی اورتان در برابر رطوبت، مواد اسیدی و بازی و اشعه UV می شود. در نتیجه می توان یکی از مهم ترین ویژگی های رنگ پلی اورتان را زول عمر بالای آن نام برد. رنگ های پلی اورتان سریع خشک می شوند و در استفاده از آن به هیچ عنوان به مشکل پوسته پرتقالی شدن بر نمیخورید.

ویژگی های رنگ پلی اورتان:

 

  • مقاوم در برابر اشعه UV خورشید
  • رنگ پلی اورتان به سرعت خشک و سخت می شود
  • رنگ پلی اورتان از مقاومت سایشی و ضربه پذیری بالایی برخوردار است
  • رنگ پلی اورتان مقاومت بالایی در برابر رطوبت و مواد شیمیایی دارد
  • رنگ پلی اورتان گچی و پودری نمی شود
  • رنگ پلی اورتان نسبت به اسید، باز، روغن های صنعتی و شیمیایی و مواد معدنی مقاوم است

انواع رنگ پلی اورتان

رنگ پلی اورتان بر پایه آب

رنگ پلی اورتان بر پایه آب، حاوی ذرات معلق پلی اورتان در آب است. این رنگ پلیمری به دلیل ویژگی هایی همچون انعطاف پذیری، مقاومت در برابر فشار و شکل دهی آسان، توجه بسیاری از صنایع را جلب کرده است. یکی از آن صنایع صنعت ام دی اف است. در ساخت ام دی اف، علی الخصوص ام دی اف آشپزخانه عموما از روکش رنگ پلی اورتان بر پایه آب استفاده می شود. این رنگ به دلیل سرعت در خشک شدن و خاصیت ضد آب، یکی از بهترین گزینه های جهت روکش کابینت آشپزخانه است.
رنگ پلی اورتان بر پایه آب به کاهش آلاینده ها کمک می کند. به همین دلیل از آن در بسیاری از صنایع از جمله مبلمان، قطعات خودرو، کیف و کوله پشتی و غیره استفاده می شود.
جهت رقیق کردن این رنگ از آب استفاده می شود.

 

رنگ پلی اورتان بر پایه روغن

رنگ پلی اورتان بر پایه روغن نسبت به رنگ پلی اورتان بر پایه آب، بوی تند تری دارد و زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد. به علاوه این رنگ دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به رنگ پلی اورتان بر پایه آب دارد. به دلیل مقاومت بالای این رنگ در برابر حرارت، یکی از بهترین گزینه ها برای میزهای آشپزخانه و موارد مشابه است. حلال رنگ پلی اورتان بر پایه روغن، تینر و یا الکل معدنی است.
با توجه به اینکه رنگ پلی اورتان بر پایه روغن دیرتر از رنگ پلی اورتان بر پایه آب خشک می شود، کار کردن با آن هم سخت تر است. بنابراین چنانچه کابینت شما با رنگ پلی اورتان بر پایه روغن پوشش داده شده باشد، قیمت آن نسبت به رنگ پلی اورتان بر پایه آب بیشتر است.

انواع کابینت رنگ پلی اورتان از نظر ظاهر

با تغییرات جزعی در فرمولاسیون رنگ های پلی اورتان، به سه نوع جلوه رنگ مات، جلادار وبراق می رسیم.

رنگ پلی اورتان مات: رنگ پلی اورتان مات هیچ گونه براقیتی ندارد و ظاهری کاملا کلاسیک و مات به کابینت شما می دهد

رنگ پلی اورتان جلادار: پلی اورتان جلادار درخشندگی و درخشندگی و براقیت متوسط و کمی دارد و جهت پوشش کثیفی ها و خراشیدگی ها استفاده می شود. عمدتا از این نوع رنگ در کفپوش های چوبی استفاده می شود.

رنگ پلی اورتان براق: این رنگ درخشندگی زیادی دارد و محصول نهایی مانند کابینت هایگلاس براق دیده می شود.
شما عزیزان با توجه به نیاز و سلیقه خود هر کدام از این 3 مدل رنگ را می توانید برای کابینت آشپزخانه خود انتخاب کنید.

مراحل ساخت کابینت رنگ پلی اورتان:

انتخاب طرح

اولین مرحله در ساخت کابینت پلی اورتان انتخاب طرح درب ها و نمای کابینت است. همان طور که میدانید معمولا کابینت های سبک نئوکلاسیک با روکش رنگ پلی اورتان ساخته می شوند. بنابراین قبل از هرچیز شما عزیزان باید طرح مورد نظر خود را انتخاب کنید.

طراحی و ثبت سفارش کابینت رنگ پلی اورتان

پس از انتخاب طرح و سبک مورد نظر، نمای کلی آشپزخانه شما طراحی می گردد. پس از تایید طرح و فاکتور نهایی، سفارش شما به مرحله اجرا می رسد.

برش و مونتاژ یونیت ها

همان طور که میدانید کابینت ها از بدنه و نما تشکیل شده اند.
اولین مرحله از ساخت کابینت، ساخت بدنه آن است. به بدنه کابینت یونیت هم گفته می شود. برای ساخت یونیت کابینت ها معمولا از ورق ام دی اف سفید صابونی و سفید برفی استفاده می کنند.
قیمت ورق ام دی اف سفید صابونی حدودا 30% از سایر ورق های ام دی اف با روکش ملامینه ارزان تر است. با توجه به اهمیت نظافت داخل کابینت ها بهترین رنگ جهت یونیت کابینت رنگ سفید است. به علاوه استفاده از ام دی اف سفید باعث می شود قیمت تمام شده کابینت آشپزخانه مقرون به صرفه تر باشد.

CNC درب ها و نما

پس از ساخت یونیت ها مرحله CNC درب ها و نما شروع می شود. طبق طرحی که انتخاب کردید تمامی درب ها و نما بعد از برش در سینی دستگاه CNC چیده می شوند. طبق نقشه تنظیم شده در دستگاه CNC ، طرح مورد نظر ار روی ام دی اف 16 میلیمتری تراشیده می شود. به این مرحله از کار اصطلاحا کف تراشی می گویند. در مرحله کف تراشی کف ام دی اف 16 میلیمتری تا عمق 8 میلیمتری تراشیده می شود و در نتیجه طرح مورد نظر بر روی ام دی اف نقش می بند

سنباده زنی

در مرحله سنباده زنی قسمت های CNC شده برای هموارتر شدن و کنده شدن تراشه های چوب از سظح ام دی اف سنباده زده می شود.

بتونه کردن

ناهمواری هایی که توسط سنباده زنی رفع نشده باشند در این مرحله توسط بتونه رفع می گردد.

سنباده نهایی

با توجه به عدم دقت کافی در موقع بتونه زنی، جهت صیقلی کردن سطح ام دی اف مجددا سنباده می خورد.

لایه روغنی و آب بندی

پس از صیقلی شدن سطح ام دی اف، سطح کار توسط یک پوشاننده روغنی پوشانده می شود تا اصطلاحا رنگ به خورد چوب نرود. به این مرحله سیلر زنی هم می گویند. ماده سیلر تمام منافظ باز سطح ام دی اف را می پوشاند و از نفوذ رنگ به داخل ام دی اف جلوگیری می کند. مرحله سیلر زنی توسط برس نرم و طبیعی انجام می شود.

آستر زنی

قبل از رنگ کردن باید سطح ام دی اف کاملا تمیز و بدون حباب باشد. در این مرحله یک لایه رنگ آستر روی ام دی اف زده می شود و تا خشک شدن آن صبر می کنیم.

رنگ پاشی

24 ساعت پس از آسترزنی یک لایه رنگ روی ام دی اف پاشیده می شود و مجددا تا خشک شدن رنگ صبر می کنیم

سنباده زنی و اصلاح رنگ

پس از خشک شدن لایه رنگ و گذشت 24 ساعت از مرحله رنگ پاشی، جهت اصلاح پستی و بلندی های آن و ایجاد پیوند بین لایه های رنگ سطح رنگ سنباده زنی می شود.

مراحل رنگ پاشی و سنباده زنی 4 تا 5 بار تکرار می شود.

رنگ نهایی

در آخرین مرحله از کار رنگ نهایی روی ام دی اف زده می شود. رنگ نهایی باید بسیار با دقت کار شود تا روکش تمام شده ام دی اف کاملا یکدست و بی عیب و نقص باشد.

توجه داشته باشید که در کابینت رنگ تمام جهات ام دی اف (پشت و رو) رنگ می شود. ولی در سایر کابینت ها فقط یک طرف ام دی اف روکش دارد.

مونتاژ و نصب کابینت

پس از آماده سازی بدنه و نمای کابینت، تمام قطعات به محل پروژه منتقل می گردد و طی یک الی دو روز توسط نصاب حرفه ای نصب می شود. در این مرحله پس از یک تمیزکاری می توانید از کابینت رنگ پلی اورتان خود سالیان سال استفاده کنید.

نکته مهم در ساخت کابینت رنگ پلی اورتان

در تمامی کابینت ها محدودیتی در ارتفاع خط رنگ داریم. بنابراین درب ها و بخش هایی از کابینت که ارتفاع آن کمتر از 15 سانتی متر باشد را می توان توسط دستگاه خط رنگ رنگ آمیزی کرد.
چنانچه ارتفاع درب ها با ضخامت بیشتر از 15 سانتی متر باشد، باید به صورت دستی و توسط نقاش ماهر رنگ شود. بنابراین داشتن نقاش ماهر در کابینت پلی اورتان از اصلی ترین آیتم ها به شمار می آید. مهارت نقاش تاثیر مستقیم بر کیفیت نهایی کابینت شما دارد.

با توجه به توضیحات ارائه شده و مراحل ساخت کابینت پلی اورتان، باید در نظر داشته باشید که این نوع کابینت به زمان ساخت بیشتری نیاز دارد. معمولا زمان تولید کابینت آشپزخانه 10 الی 14 روز کاری است. اما در مورد کابینت رنگ این زمان بین 45 تا 60 روز کاری می باشد. در نتیجه اگر قصد سفارش کابینت رنگ پلی اورتان دارید، لطفا کمی صبور باشید.

مزایای کابینت رنگ پلی اورتان
  1. مقاوم در برابر اشعه UV خورشید
  2. مقاوم در برابر خط و خش
  3. قابل استفاده در محیط های سربسته و باز
  4. تنوع رنگی بسیار بالا
  5. نظافت آسان و سریع
  6. مقاوم در برابر رطوبت
  7. مقاوم در برابر حشرات و قارچ ها
  8. ظاهر زیبا و مجلل
  9. قابل اجرا در انواع سبک مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک
  10. بدون نیاز به نوار پی وی سی در لبه ام دی اف
  11. طول عمر بالا
معایب کابینت پلی اورتان
  1. قیمت نسبتا بالا
  2. حساسیت در زمان
  3. زمان تولید طولانی
  4. تاثیر مستقیم مهارت کابینت ساز و رنگ کار در کیفیت نهایی کابینت
  5. امکان جذب گرد و غبار در زمان خشک شدن رنگ
  6. امکان تغییر رنگ یا کدر شدن در صورت نگهداری نادرست
عوامل موثر در قیمت کابینت رنگ پلی اورتان
  • متراژ آشپزخانه
  • ضخامت ورق ام دی اف انتخابی
  • نوع طرح کابینت
  • هزینه حمل و نصب
  • ابزار و یراق آلات به کار رفته در کابینت
  • نوع رنگ پلی اورتان مورد استفاده
  • نوع براق یا مات بودن کابینت رنگ
  • میزان تخصص کابینت کار
  • تعداد لایه های رنگ
  • نرخ ارز
سخن آخر

با توجه به موارد گفته شده، کابینت رنگ یکی از انواع جدید کابینت و جزء لوکس ترین آنها به شمار می آید. با توجه به قیمت نسبتا بالایی که دارد حتما توجه کنید که سفارش خود رابه یک کابینت ساز متخصص بدهید تا خیالتان از خروجی نهایی کابینت راحت باشد.
جهت ثبت سفارش کابینت رنگ فقط کافیست با مجموعه ما تماس بگیرید و مشخصات کابینت درخواستی و متراژ آشپزخانه خود را اعلام کنید. کارشناسان ما پس از اعلام حدود قیمت در اسرع وقت برای شما زمان بازید هماهنگ می کنند تا متراژ و قیمت دقیق کابینت شما برآورد گردد.