20
مه

کاغذ دیواری بر روی چه متریالی نصب می شود

کاغذ دیواری نوعی از پوشش نهایی دیوار است که به زیبایی و هارمونی دکوراسیون منزل شما کمک می کند. اخیرا استفاده از ترکیب کاغذ دیواری و رنگ در دکوراسیون داخلی ترند شده است. کاغذ دیواری برای نصب بر روی دیوار به نصاب ماهر و با تجربه نیاز دارد. همچنین علاوه بر نصاب شما هم باید قبل از خرید کاغذ دیواری اطلاعاتی درباره نصب کاغذ دیواری داشته باشید.

با توجه به جنس کاغذ دیواری و چسب آن، برخی از دیوارها ممکن است متریالی داشته باشد که نتوانید کاغذ دیواری را بر روی آن نصب کنبد و یا مدت کوتاهی پس از نصب کاغذ دیواری از آن جدا شود. در نتیجه بهتر است با انواع متریال دیوار و نحوه نصب کاغذ دیواری بر روی آن آشنا شوید. در ادامه به برخی از سوالاتی که شما عزیزان درباره نصب کاغذ دیواری داشتید پاسخ می دهیم. شاید سوال شما هم باشد.

آیا کاغذ دیواری بر روی کاشی و سرامیک نصب می شود؟

در جواب این سوال باید بگیم که بله. شما بر روی کاشی و سرامیک هم می توانید کاغذ دیواری نصب کنید. اما باید قبل از نصب کاغذ دیواری بر روی کاشی و سرامیک حتما زیرسازی مناسب داشته باشید. اولین کار جهت زیرسازی تمیز کردن چربی و آلودگی از سطح کاشی و سرامیک است. توجه داشته باشید که چربی مانع چسبیدن کاغذ دیواری به سطوح می شود.

بهترین حالت برای نصب کاغذ دیواری بر روی کاشی و سرامیک این است که کاشی و سرامیک بند نداشته باشند. ولی همان طور که میدانید به ندرت پیش می آید که کاشی و سرامیک بند نداشته باشد. طبق اصول اجرایی وجود بند در کاشی و سرامیک جهت جلوگیری از ترک شکستگی حاصل از انقباض و انبساط ضروری است. در نتیجه عموما اکثر کاشی سرامیک ها دارای بند و درز هستند. در مواقعی که کاشی و سرامیک بند دارد حتما باید قبل از نصب کاغذ دیواری با بتونه شیارهای بین کاشی و سرامیک گرفته شود و یک سطح صاف و یکدست داشته باشید. توجه داشته باشید که پس از بتونه کاری حتما چند ساعت صبر کنید تا بتونه کاملا خشک شود. پس از خشک شدن کامل بتونه نصاب با یک سنباده سطح کار را کاملا یکدست و صاف می کند و در نهایت اقدام به نصب کاغذ دیواری ها بر روی کاشی و سرامیک می کند. توجه داشته باشید که نصب کاغذ دیواری بر روی کاشی و سرامیک یکی از سخت ترین نوع نصب کاغذ دیواری است و به مهارت بالایی نیاز دارد. به همین دلیل بعضی از نصاب ها از نصب کاغذ دیواری بر روی کاشی اجتناب می کنند و به اشتباه می گویند : کاغذ رو کاشی نمی چسبد. اما با رعایت مراحل فوق کاغذ دیواری بر ور کاشی و سرامیک هم قابل نصب است.

در موارد نادری که سطج کاشی و سرامیک درزهای عمیق دارد و یا کاشی و سرامیک دارای نقش و نگارهای برجسته است، پر کردن شیارها و تو رفتگی ها با بتونه زمان بر است. در این مواقع به جای بتونه کاری می توانید از گچ برگ کناف برای پوشاندن سطح استفاده کنید و در نهایت کاغذ دیواری را بر روی کناف نصب کنید.

آیا می توان کاغذ دیواری را بر روی کاغذ دیواری قبلی نصب کرد؟

همه می دانیم که نصب کاغذ دیواری نسبت به سایر کارهای بازسازی بسیار سریع و با کمترین ریخت و پاش است. عموما نصب کاغذ دیواری برای فضاهای زیر 100 مترمربع، در یک روز انجام می شود و بلافاصله بعد از نصب می توان از آن فضا استفاده کرد. به همین دلیل اجرای کاغذ دیواری خیلی راحت تر از رنگ و نقاشی است. در نتیجه افرادی که عاشق تنوع در دکوراسیون داخلی هستند، نصب کاغذ دیواری را در الویت قرار میدهند. چراکه هر چند سال یکبار با صرف زمان کمی می توانید یک دکوراسیون جدید و متنوع داشته باشید. عموما کسانی که از قبل بر روی دیوار منزل خود کاغذ دیواری نصب کرده اند اصرار دارند که کاغذ دیواری بر روی همان کاغذ دیواری قبلی نصب شود. اما ماهیت کاغذ دیواری مانند رنگ نیست. روکش اکثر کاغذ دیواری ها وینیل و یا پی وی سی است. این روکش ها برای مقاومت بیشتر کاغذ دیواری در برابر رطوبت و از نوع ضد آب هستند. خاصیت ضد آب بودن روکش کاغذ دیواری باعث می شود چسب کاغذ دیواری به آن جذب نشود. با توجه به توضیحات ذکر شده اگر کاغذ دیواری را بر روی کاغذ دیواری قبلی نصب کنید، پس از مدتی کاغذ دیواری جدید از روی کاغذ دیواری قدیمی جدا می شود. بنابراین امکان نصب کاغذ دیواری جدید بر روی کاغذ دیواری قدیمی وجود نداردو تنها راه حل آن جداکردن کاغذ دیواری قدیمی از دیوار و نصب کاغذ دیواری جدید است.

بهتر است کندن کاغذ دیواری توسط نصاب صورت بگیرد تا کمترین آسیب به دیوارها وارد شود. معمولا پس از کندن کاغذ دیواری، دیوار زیر کار به زیرسازی و بتونه کاری نیاز دارد. اکنون پس از خشک شدن زیر سازی می توانید با خیال راحت کاغذ دیواری جدید را نصب کنید. کل این پروسه نهایت 2 روز زمان می برد.

روش کندن کاغذ دیواری از روی دیوار چیست؟

برای کندن کاغذ دیواری از روی دیوار ابتدا باید از جنس کاغذ دیواری اطلاع داشته باشید.

کاغذ دیواری ها در دو نوع کلی قابل شستشو و غیر قابل شستشو در بازار موجود هستند.

اگر کاغذ دیواری فعلی شما از نوع غیر قابل شستشو باشد به راحتی می توانید با یک غلطک و آب ولرم دیوار را خیس کنید تا آب به پشت کاغذ دیواری نفوذ کند. پس از مرطوب کردن سطح دیوار به مدت نیم ساعت صبر کنید تا چسب کاغذ دیواری رطوبت را به جذب کند و نرم شود. پس از نیم ساعت با یک کاردک به آرامی از گوشه کاغذ دیواری شروع به کندن کنید. دقت کنید که اگر کاغذ دیواری را به یکباره بکشید احتمال دارد گچ روی دیوار را بلند کند. در این مرحله اگر کاغذ دیواری به سختی از دیوار جدا شد دست نگه دارید و مجددا دیوار را مرطوب کنید و نیم ساعت دیگر به آن فرصت بدهید . برای بار دوم کندن کاغذ دیواری را امتحان کنید. پس از کندن کاغذ دیواری اگر چسب بر روی دیوار باقی مانده بود می توانید توسط یک سنباده آن را صاف و صیقلی کنید. اگر گچ دیوار در هنگام کندن کاغذ دیواری بلند شده بود، حتما قبل از نصب کاغذ دیواری جدید ناهمواری ها را با بتونه پر وسطح دیوار صاف و یکدست کنید. در این مرحله پس از خشک شدن بتونه کاری می توانید کاغذ دیواری را بر روی دیوار نصب کنید.

آیا کاغذ دیواری بر روی رنگ روغنی نصب می شود؟

رنگ روغنی یکی از قدیمی ترین متریال ها جهت پوشش دیوار در ایران است. در اکثر خانه های قدیمی می توانید رنگ روغن را بر روی دیوارها مشاهده کنید. اما به دلیل سختی اجرا، بوی نامطبوع و ترکیبات شیمیایی مضرر، اخیرا کمتر به عنوان پوشش دیوار از آن استفاده می شود.

با توجه به ترند شدن کاغذ دیواری در چند سال اخیر معمولا در همان خانه های قدیمی تمایل به نصب کاغذ دیواری بر روی رنگ روغن بیشتر شده است. سوال اصلی شما عزیزان این است که آیا می توان کاغذ دیواری را بر روی دیوار رنگ روغنی نصب کرد؟

خوشبخانه پاسخ به این سوال مثبت است. شما عزیزان می توانید با رعایت یک سری نکات به راحتی بر روی رنگ روغنی کاغذ دیواری را نصب کنید.

روش نصب کاغذ دیواری بر روی رنگ روغن دارای مراحل زیر است:

ابتدا سطح دیوار را سنباده بزنید تا دیوار اصطحکاک لازم را جهت چسباندن کاغذ دیواری به خود بگیرد.

به جای سنباده زنی می توانید کا سطح دیوار را با روغن پرایمر مخصوص بپوشانید.

در مرحله آخر می توانید کاغذ دیواری را با خیال راحت بر روی دیوار نصب کنید.

 

نکته مهم در نصب کاغذ دیواری بر روی رنگ روغنی :

اگر به تازگی بر روی دیوار خود رنگ روغنی زده اید نمی توانید بلافاصله پس از رنگ روغن کاغذ دیواری نصب کنید. بهتر است 6 الی 12 ماه پس از رنگ روغن کاغذ دیواری را نصب کنید.

اگر زمان کافی به خشک شدن و شکل گیری ترکیبات شیمیایی رنگ روغن ندهیم، پس از نصب کاغذ دیواری، ترکیبات شیمیایی رنگ با چسب کاغذ دیواری واکنش نشان میدهد و کاغذ دیواری از دیوار جدا می شود.

آیا می توان کاغذ دیواری را بر روی شیشه نصب کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگیم که نه! امکان نصب کاغذ دیواری بر روی سطح شیشه وجود ندارد. سطح شیشه آب گریز و لغزنده است. به همین دلیل چسب کاغذ دیواری را به خود جذب نمی کند. بنابراین کاغذ دیواری بر روی شیشه نصب نمی شود.

البته برخی نصاب ها با استفاده از دو لایه چسب چوب غلیط بر روی شیشه سعی می کنند تا آن چسبندگی لازم را به شیشه بدهند و بر روی آن کاغذ دیواری نصب کنند. اما توجه داشته باشید که پس از نصب در اثر تعریق شیشه چسب استفاده شده خاصیت خود را از دست میدهد و اصطلاحا کاغذ دیواری خودش را ول می کند. بنابراین ما نصب کاغذ دیواری بر روی شیشه را اصلا توصیه نمی کنیم.

آیا می توان کاغذ دیواری را بر روی سیمان نصب کرد؟

اگر دیوار سیمانی دارید و قصد نصب کاغذ دیواری را بر روی آن دارید خبر خوبی برای شما نداریم.

چسبد و در نتیجه کاغذ دیواری از روی سطح سیمان به سرعت جدا می شود. به علاوه سیمان رطوبت موجود در چسب را سریعا خشک می کند و اجازه تکمیل فرآیند نصب کاغذ دیواری را نمی دهد. در نهایت کاغذ دیواری به طور کامل بر روی دیوار سیمانی نمی چسبد.

برای نصب کاغذ دیواری بر روی دیوار سیمانی حتما باید دیوار با یک لایه گچ  گیپتون زیرسازی شود و در نهایت پس از خشک شدن گچ می توانید کاغذ دیواری را بر روی آن نصب کنید.

اگر زمان لازم برای خشک شدن گچ ندارید ما به شما گچ برگ کناف را پیشنهاد می کنیم. شما می توانید سطح دیوار را با کناف بپوشانید و یک روز پس از خشک شدم بتونه کناف می توانید کاغذ دیواری را بر روی دیوار کناف نصب کنید.

آیا کاغذ دیواری بر روی ام دی اف نصب می شود؟

همان طور که میدانید چسب کاغذ دیواری بر پایه آب است و از ترکیب پودر چسب با آب تهیه می شود. بنابراین سطح زیرین کاغذ دیواری باید از متریالی باشد که آب و رطوبت چسب به آن آسیب نزند. اگر قصد نصب کاغذ دیواری بر روی ام دی اف دارید باید در نظر داشته باشید که نفوذ آب به مغزی ام دی اف قطعا باعث خرابی و متورم شدن ام دی اف می شود. اما نگران نباشید… امروزه اکثر ام دی اف ها با روکش پی وی سی  ضد آب تولید می شوند. بنابراین در صورتی که ورق ام دی اف شما دارای روکش pvc باشد، می تواند جلوی نفوذ آب به مغزی ام دی اف را بگیرد. در این حالت شما می توانید با زیرسازی مناسب کاغذ دیواری را بر روی ام دی اف نصب کنید.

آیا کاغذ دیواری بر روی سنگ نصب می شود؟

نصب کاغذ دیواری بر روی سنگ مانند سرامیک و کاشی بسیار سخت است.

ابتدا باید سطح سنگ را از هر گونه آلودگی و چربی پاک کنید و هیچ گونه آلودگی روی سطح سنگ وجود نداشته باشد. در مرحله بعد توسط چسب چوب و آب یک لایه ی زیرسازی بر روی سنگ ها زده می شود تا اصطلاحا بتونه روی آن بنشیند. پس از خشک شدن چسب چوب، درزهای سنگ را با بتونه بپوشانید تا سطح کار کاملا یکدست شود. در مرحله بعد دوباره لایه چسب چوب رقیق شده بزنید. در نهایت دیوار سنگی شما آماده نصب کاغذ دیواری است.

دقت کنید در هر مرحله باید صبر کنید تا لایه زیرین خشک شود و بعد لایه بعدی را برروی آن بزنید.

نصب کاغذ دیواری بر روی سنگ از جمله نصب های دشوار است و دقت عمل بالایی در برش و اجرا نیاز دارد. بنابراین اگر میخواهید بر روی سنگ کاغذ دیواری نصب کنید حتما کار را به یک نصاب حرفه ای بسپارید.

آیا می توان بر روی دیوار مرطوب کاغذ دیواری نصب کرد؟

یکی از نباید های کاغذ دیواری نصب آن در محیط های مرطوب است. باا توجه به اینکه ماهیت تمام کاغذ دیواری ها از جنس کاغذ است در نتیجه رطوبت می تواند سریعا به آن آسیب بزند.

اگر کاغذ دیواری بر روی دیوار نم دار نصب شود، پس از مدتی تغییر رنگ داده و از سطح دیوار جدا می شود.

برخی افراد به غلط فکر می کنند اگر کاغذ دیواری قابل شستشو و یا مقاوم در برابر رطوبت باشد، به این معنی است که می توانند از آن برای پوشاندن عیوب دیوار نم دار استفاده کنند. در صورتی که لایه ضد آب کاغذ دیواری فقط در سطح رویه آن قرار دارد و سطح پشت کاغذ دیواری از جنس کاغذ است. با توجه به این لایه بندی، کاغذ دیواری های قابل شستشو از قسمت رویه کار ضد رطوبت و قابل شستشو هستند. اما از قسمت پشت آن کاغذ دیواری کاملا در برابر رطوبت آسیب پذیر است.

با توجه به توضیحات ذکر شده درباره لایه بندی کاغذ دیواری اگر دیوار شما هم نم داده است حتما قبل از نصب کاغذ دیواری، ابتدا علت نم زدگی را ریشه یابی کنید و پس ار رفع علت نم زدگی قسمت های تبله کرده گچ دیوار را بتراشید و مجددا کچ کاری کنید. در نهایت پس از خشک شدن گچ و زیرسازی دیوار، می توانید کاغذ دیواری مد نظر خودتان را بر روی آن نصب کنید.

سخن آخر

کاغذ دیواری بر روی متریال های مختلفی قابل نصب است. ما در این مقاله امکان و روش نصب کاغذ دیواری بر روی انواع سطوح دیوار را توضیح دادیم. چنانچه سطح دیوار شما متریالی به جز متریال های معرفی شده در مقاله است و میخواهید بدانید که آیا می شوئ بر روی آن کاغذ دیواری نصب کنید یا نه؟ حتما سوال خود را در بخش نظرات مطرح کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو خواهند بود.