20
فروردین

ترندهای دکوراسیون داخلی سال ۲۰۲۴

حتما بارها و بارها اصطلاح دکوراسیون داخلی به گوشتون خورده و کم و بیش با مفهوم آن آشنایی دارید. اما برای اینکه بتوانید دکوراسیون شیک و به روز داشته باشید، نیاز دارید با مفاهیم دکوراسیون داخلی بیشتر آشنا شوید. در این مقاله به معرفی دقیق دکوراسیون داخلی و ترند های ۲۰۲۴ دکوراسیون داخلی می پردازیم. با ما همراه باشید.

کلمه دکوراسیون داخلی در لغت نامه آکسفورد به شرح زیر تعریف شده است:

(هماهنگ سازی که برای به جلوه درآوردن رنگ ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا یک ساختمان طراحی شده است.)

بر اساس تعریف ارائه شده،  هر زمان که ما در حال چیدمان منزل یا فضای کار خود هستیم در واقع در حال پیاده سازی نوعی از دکوراسیون داخلی هستیم.

در واقع دکوراسیون داخلی به این موضوع می پردازد که چگونه می توان یک پلان آزاد را با استفاده از چیدمان و رنگ آمیزی مناسب، به فضایی جذاب و کاربردی برای کار یا زندگی تبدیل کرد.
با توجه به تعاریف ارائه شده تقریبا می توان گفت شما در هر فضایی شاهد نوعی از دکوراسیون داخلی هستید و این علم و هنر به جزئی جدایی ناپذیر از شیوه زندگی انسان تبدیل شده است.
طراحی دکوراسیون داخلی مانند مد لباس هر ساله در حال تغییر و تکامل است. فضای خانه باید متناسب با ساکنان آن تکامل یابد. با پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی، دکور و چیدمانی که  اکنون در فضا و منزل خود دارید قطعا در چند سال آینده متناسب با شما نیست. از این رو برای داشتن دکوری مدرن، بروز و کاربردی، هر چند سال یکبار باید محیط اطراف خود را ارزیابی و تغییراتی در آن ایجاد کنید.

تغییر دکوراسیون منزل و یا محیط کار، علاوه بر اینکه به کاربردی تر شدن فضا کمک می انجامد، به بهبود روحیه شما هم کمک به سزایی می کند.

توسعه و تغییر دکوراسیون داخلی امری اجتناب ناپذیر است که به عوامل بسیاری مرتبط می باشد. هر ساله متریال های جدید تر و کاربردی تری به بازار عرضه می شود. همین موضوع باعث می شود ترند های جدیدی هم به دنبال این متریال ها شکل بگیرند. از دلایل دیگر ترند شدن برخی سبک ها، تغییر و جستسجوی دائمی برای یافتن راه حل های جدید جهت راحتی و زیبایی بیشتر فضا است. طرح ها و ترند ها به شما کمک می کند از میان هزاران طراحی متفاوت، طراحی خود را راحت تر انتخاب کنید.

در طراحی داخلی همه ساله ایده های نوینی ارائه می شود. برخی طراحان تابع ترند های جدید هستند و تمام ایده طراحی خود را از ترند های جدید می گیرند. برخی دیگر از ترند های جدید در طراحی خود کمک می گیرند. البته تعدادی از معماران و طراحان هم اعتقادی به ترند ها ندارند. به هر حال موضوع مهم این است که ترند های روز طراحی داخلی قابل چشم پوشی نیستند و کمتر معماری می تواند به طور کلی چشم بر روی جدیدترین ترند های دکوراسیون داخلی ببندد.

با توجه به اهمیت و تاثیر گذاری ترندهای دکوراسیون داخلی در فضا سازی ها و طراحی ها، در این مقاله به معرفی ترند های دکوراسیون داخلی سال ۲۰۲۴۴ می پردازیم :

ترندهای دکوراسیون داخلی در سال آتی به سمت رعایت اصول زیر پیش می رود:

 

  • سازگاری هرچه بیشتر دکوراسیون داخلی با محیط زیست
  • استفاده حداکثر از نور طبیعی در طراحی دکوراسیون داخلی
  • طراحی بر مبنای عملکرد فضا بدون آسیب به فلسفه زیبایی شناختی

استفاده از دکوراسیون سازگار با محیط زسیت:

پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۴ استفاده از گیاهان سبز، مواد دوستدار طبیعت و طراحی پایدار به اوج خود برسد. برای اینکه یک دکوراسیون بروز و ترند داشته باشید می توانید از گلدان های مختلف در فضای منزل یا محیط کاری خود استفاده کنید. برای کسانی که منزل بزرگتری دارند پیشنهاد می شود بخشی از فضای منزل خود را به گلخانه اختصاص دهند. این گلخانه می تواند به فضا نشیمن دید داشته باشد یا بخشی از فضای حیاط خلوت را به خود اختصاص دهد.

استفاده از مبلمان با ارتفاع کم :

استفاده از مبلمان راحتی با ارتفاع کم حس راحتی بیشترس به فضا می دهد. به خصوص اگر ارتفاع سقف کم باشد، با انتخاب مبلمان کوتاه می توانید خطای دید ایجاد کنید و ارتفاع سقف را بیشتر نشان دهید. استفاده از مبلمان کم ارتفاع و تختخواب شو علاوه بر حس راحتی بیشتر، کاربردی تر است و به خلوت تر شدن فضای شما کمک می کند. با انتخاب این مبلمان می توانید فضای منزل خود را بزرگترر از چیزی که هست نشان دهید.

حمام سنگی مجهز به سونا و دوش بخار:

از دیگر المان های طبیعی که در دکوراسیون داخلی می توان استفاده کرد، سنگ طبیعی است. استفاده از سنگ های طبیعی در کف حمام و ایجاد بافت توسط قلوه سنگ ها در فضای وان جلوه طبیعی بیشتری به فضای حمام می دهد.

نکته مهم در استفاده از سنگ این است که متریال سنگ در ترکیب با اشکال نرم تر هارمونی بیشتری دارد.بنابراین شما عزیزان می توانید با استفاده از اشکال منحنی از جنس سنگ، از سختی و زمختی سنگ ها بکاهید و تعادل خوبی در فضای حمام ایجاد کنید. با این کار علاوه بر استفاده از خصوصیات ذاتی سنگ، تعادل و هارمونی بصری نیز ایجاد کرده اید. از نمونه های ترند و عالی حمام سنگی می توان به استفاده از وان سنگی بر روی قلوه سنگ های ریز و صاف اشاره کرد.

طراحی ورودی جذاب:

می توان با استفاده از اشیاء عتیقه و رنگ های گرم فضایی دلنشین برای ورودی منزل خود ایجاد کنید.

طراحی  ورودی منزل به یکی از ترند های سال جدیدی تبدیل شده است.  در سال ۲۰۲۴ ورودی منزل به عنوان یک فضای مستقل در نظر گرفته می شود کع شامل المان های همچون آینه، جا کفشی، کمد، صندلی برا نشستن، قالیچه و استفاده از گل و گیاه برای فضاهای منفی است.

قبل از هر چیزی استفاده از یک پالت رنگ گرم وطبیعی جهت طراحی ورودی ضروری است. با این کار به یکپارچه سازی فضا  کمک می کنید. فضای وردی اولین فضایی است که فر با آن روبرو می شود. بنابراین کمی جسور باشد و با استفاده از رنگ های پررنگ به جذابیت فضا اضافه کنید.

در کنار استفاده از رنگ های جذاب، از نورپردازی فضای ورودی غاف نشوید. معمولا فضای وردی جزء کوچکترین فضاهاب منزل است، بنابراین با یک نورپردازی مناسب علاوه بر شاخص کردن فضا به دلباز دیده شدن فضای وردی هم کمک می کنید.

علاوه بر نورپردازی استفاده از آینه هم به بزرگتر دیده شدن فضای وردی کمک می کند. همه ما موقع بیرون رفتن از خانه ظاهر خودمان را بررسی می کنیم در نتیجه آینه جزء جدایی ناپذیر از فضای ورودی منزل است.

از دیگر دکورهایی که در سال ۲۰۲۴ برای فضای ورودی ترند شده است، طراحی اکسنت وال یا ایجاد دیوارهای طراحی شده است. در گذشته هدف از پوشش دیوار عایق بود، اما امروزه به جنبه های زیبایی آن نیز توجه می شود. ورودی فضای مناسبیی برای تابلوسازی است. به علاوه می توانید از متریال های چوب و پی وی سی برای طراحی دیوار وردی استفاده کنید و بافت خاصی به آن بدهید.

علاووه بر موارد گفته شده رنگ و طرح درب ورودی از مهم ترین اجزاء ورودی به حساب می آیند.

در هر فضای ورودی درب ورودی شاخص ترین المان می باشد. بنابراین با انتخاب رنگ و طرح شاخص و متفاوت درب ورودی را تا جای ممکن شاخص کنید و جذاب تر جلوه دهید.

از دیگر ترند های فضای ورودی آوردن بخشی از طبیعت به این فضا است. می توان با انتخاب گلدان های مناسب یا تکه ای چوب یا سنگ در دکور ورودی بخشی از طبیعت را به فضای وردی بیاورید. با این کار فضای ورودی شما سرزنده تر و شاداب تر به نظر می رسد و حالت خشکی و مرده آن تعدیل می شود.

طراحی فضای باز:

یکی از ترند های سال ۲۰۲۴ طراحی باز است. طراحی باز به معنی ایجاد هزچه بیشتر فضای باز در داخل منزل است. از دکوراسیون شلوغ و به کاربردن لوازم زیاد در یک اتاق بپرهیزید. نیازی نیست برای ایجاد دکور باز به دیوارها دست بزنید. فقط کافیست کمی هوشمندانه تر فضای منزل خود را چیدمان کنید . به عنوان مثال به جای پرده های سلطنتی قدیمی می توانید از پرده های مدرن جمع شو استفاده کنید. این پرده ها امکان استفاده نور در طول روز را به شما می دهند و باعث دلبازتر شدن فضای اتاق یا نشیمن می شوند. سعی کنید تا جایی که امکان دارد جلوی پنجره ها وسیله ای قرار ندهید تا جلوی دید به بیرون را کور نکنید. فقط این ۲ تکنیک را استفاده کنید تا ببینید چقدر فضای خانه شما دلباز تر می شود.

چیدمان مبلمان را متفکرانه تر انتخاب کنید. تمرکز چیدمان مبلمان بر روی دیوار تلویزیون باید باشد. بنابراین با یک جا به جایی ساده و متمرکز کردن مبلمان به سمت TVROOM می بینید که چقدر فضای باز به اتاق نشیمن شما اضافه می شود. نیازی نیست حتما کنار هر دیوار مبل قرار دهید. کمی مبل ها را از دیوار فاصله بدهید تا بتوانید از فضای ایجاد شده جهت چیدمان گلدان ها استفاده کنید. گلدان ها طراوت فضای شما را دوچندان می کنند. به علاوه یکی از ترندهای دکوراسیون سال ۲۰۲۴ آوردن بخشی از طبیعت به داخل بنا است که با چیدمان گلدان ها به راحتی می توانید منزلی ترند داشته باشید.

ارتباط با طبیعت:

در زندگی شهر نشین و روزمرگی های امروزه به شدت جای خالی رد پای طبیعت حس می شود. ارتباط با طبیعت عمیقا بر روحیات و رفاه ما تاثیر می گذارد. برقراری ارتباز با طبیعت و استفاده از عناصر طبیعی مانند چوب، سنگ، نور،آب و حتی رنگ های طبیعی باعث می شود فضای منزل شما ارتباط نزدیک تری با طبیعت برقرار کند.

به طور کلی استفاده از طبیعت در دکوراسیون داخلی و معماری ۳ رویکرد متفاوت دارد:

رویکرد اول: رویکرد فرمی است که در آن طبیعت به شکل سمبلیک وارد معماری و طراحی می شود.

رویکرد دوم: رویکرد سازه گرا که در آن اجسام طبیعی از منظر ساختاری و ایستایی مورد بررسی قرار می گیرند.

رویکرد سوم: رویکرد تعامل گرا که در آن الگوهایی از رشد موجودات و ارگان های طبیعی به کار گرفته شده است.

استفاده از رنگ های قهوه ای، زرد، آبی و سبز می تواند تداعی کننده طبیعت در فضای دکوراسیون شما باشد. علاوه بر رنگ ها از متریال چوب و سنگ هم در کف فضا و دیوارها می توانید استفاده کنید. به عنوان مثال با استفاده از پارکت لمینت در کف منزل خود می توانید حس قدم زدن در طبیعت را القا کنید.

ازبهترین عناصرطبیعی که میتوانید در دکوراسیون داخلی استفاده کنید، گیاهان هستند.

گیاهان به عنوان فیلتر هوا در شهرهای شلوغ بسیار کارآمد هستند. به علاوه رنگ سبز گیاهان فضایی آرامش بخش ایجاد می کند و تاثیر مثبتی بر سیستم عصبی دادر که جهت کاهش اضطراب و استرس موثر است.

از مهمترین مزایای استفاده از گیاهان کاهش بیماری های ریوی است. حضور گیاهان در خانه باعث افزایش رطوبت و کاهش گرد و غبار محیط می گردد.

برای ارتباط بیشتر با طبیعت از نور خورشید غافل نشوید. این منبع انرژی تاثیر بسیار زیادی در کیفیت زندگی شما دارد. با افزایش نور طبیعی خورشید در هر فضای داخلی، فضایی زنده تر و سالم تر برای استراحت و زندگی خواهید داشت. امروزه بسیاری از طراحان به دنبال استفاده هرچه بیشتر از انرژی های طبیعی و تجدید پذیر هستند. نور طبیعی خورشید یکی از بهترین و مفید ترین انرژی های تجدید پذیر است. نور طبیعی در فضای داخلی علاوه بر تاثیر بر روی دیده شدن طراحی داخلی و عناصر دکوراسیون داخلی، بر روی سلامت جسم و روان افراد هم تاثیر زیادی می گذارد و باعث تغییر مثبت خلقو خوی افراد می شود. به علاوه یکی از دغدغه های عصر حاضر کاهش مصرف انرژی است و با بهره گیری از نور طبیعی خورشید، کاهش چشمگیری در هزینه های مصرف برق و انرژی گرمایی را می بینید.

برخی از ترفند های استفاده از نور طبیعی خورشید عبارتند از:

 

  • استفاده ای اسکای لایت یا نور سقفی
  • استفاده از رنگ سفید برای تقویت نور طبیعی و انعکاس آن
  • استفاده از سطوح صیقلی مثل آینه در دکوراسیون داخلی
  • استفاده از شیشه های شفاف برای پنجره
  • استفاده از پرده های مدرن با قابلیت تنظیم نور
  • انتخاب کفپوش براق

طراحی یک فضا با چند کاربرد:

 

در سال های اخیر با توجه به افزایش شهرنشینی ، نیاز به مسکن و همچنین افزایش هزینه های ساخت و ساز و قیمت زمین، توجه سازندگان از کیفیت به سمت کمیت معطوف شده است. اکثر سازندگان برای سود دهی بیشتر و زودتر، شروع به ساخت خانه هایی با متراژ کم کردند . با این کار علاوه بر بهره وری حداکثری از متراژ زمین موجود، خانه هایی با قیمت مناسب تر نیز ساخته شد. با این کار مردم قدرت خرید خانه داشتند.

توجه به کمیت و غفلت از کیفیت موجب کاهش رضایتمندی ساکنان خانه ها و آپارتمان های جدید شده است. به همین دلیل تاکید معماران و طراحان به کیفیت فضاها و محیط های ساخته شده افزایش یافته است.

یکی از دغدغه های افراد در آپارتمان های کوچک کمبود فضا برای فعالیت های مختلف است. به عنوان مثال شما در یک آپارتمان ۶۰-۷۰ متری تنها یک فضای کلی برای پذیرایی دارید که در واقع فضای نهارخوری را هم در دل خود باید جای دهد. از طرفی در اتاق خواب های کوچک ۶ تا ۹ متری باید علاوه بر تخت خواب، یک میز تحریر هم برای درس یا کار قرار دهید. اگر فضای داخلی آپارتمان های امروزی طراحی داخلی مناسبی نداشته باشند. عملا آن فضا به یک انباری با کلی لوازم دست و پا گیر تبدیل می شود. در این اتاق ها کمترین فضا برای رفت و آمد انسان باقی می ماند که علاوه بر عدم کارآمدی باعث ایجاد حس کلافگی و خستگی در خانه می گردد.

یکی از راهکارهای طراحی برای اتاق خواب های کوچک، طراحی چند منظوره و کمجا است. به جای استفاده از تخت خواب های قدیمی، از تخت خواب های کمجا و تاشو استفاده کنید و در کنار تخت فضایی را به عنوان میزکار یا میز تحریر در نظر بگیرید. تخت های کمجا به راحتی بر روی دیوار جمع می شوند و در نهایت ظاهر یک کمک دیواری را به خود می گیرند. با این کار شما در طول روز می توانید از فضای کامل اتاق استفاده کنید و به راحتی در طول شب یک تخت خواب راحت داشته باشید. استفاده از شلف های دیواری هم از دیگر راهکارهای سازمان دهی فضای اتاق های کوچک است. تا جایی که می توانید در اتاق های کوچک از قراردهی مبلمان بر روی کف اتاق خودداری کنید تا فضای اتاق بزرگتر و دلباز تر به نظر برسد.

پذیرایی از مهم ترین بخش های منزل به شمار می آید که همه افراد خانواده ساعات زیادی را در آن سپری می کنند. به همین دلیل طراحی دکوراسیون فضای پذیرایی توجه ویژه ای را می طلبد. با توجه به کوچک تر شدن متراژ منازل درسال های اخیر، بزرگتر نشان دادن فضای پذیرایی از اصلی ترین دغدغه طراحان و افراد ساکن در منزل است. در فضای پذیرایی با متراژ کم بهتر است از دکوری های پایه دار استفاده نکنید. استفاده از دکوری های دیواری یا بافت دادن به دیوار می تواند بهترین گزینه برای پذیرایی های کوچک باشد. به علاوه اکسنت وال ها از ترند های سال ۲۰۲۴ است که زیبایی چشم نوازی به فضای شما می دهد. مبلمان ال شکل و یا مبلمان با پایه های کوتاه گزینه مناسب تری برای فضای پذیرایی است. یکی دیگر از انتخاب های مناسب جهت چند کاربردی کرددن فضای پذیرایی، استفاده از مبلمان های تخت خواب شو است. با انتخاب هوشمندانه مبلمان می توانید به راحتی از فضای پذیرایی خود به عنوان اتاق خواب مهمان هم استفاده کنید. به علاوه با پارتیشن بندی متحرک می توانید قسمتی از پذیرایی را به فضای نهارخوری اختصاص دهید و در مواقع لزوم امکان حذف پارتیشن و استفاده مجدد فضای پذیرایی به عنوان نشیمن را دارید. از دیوارها می توانید به عنوان شلف استفاده کنید.

با استفاده از یک میز کنسول و آینه، به بزرگتر دیده شدن بخش پذیرایی کمک به سزایی می کنید. برای تزئین فضای پذیرایی از لوازم تزئینی کوچک و ساده استفاده کنید. می توانید از یک دیوار به عنوان اکسنت وال استفاده کنید و تابلوهای خاص مینیمال روی آن نصب کنید. سعی کنید دیوار کتابخانه رو از فضای پذیرایی حذف کرده و به راهرو یا اتاق خواب ها منتقل کنید. بهترین انتخاب برای نوع پرده، پرده های سقف تا کف است، طوری که قابلیت تنظیم نور هم داشته باشند.

در مواقعی که آشپزخانه رو به پذیرایی است می توانید از اپن آشپزخانه به عنوان میز نهارخوری استفاده کنید.

از موارد دیگر چند کاربره کردن فضاهای داخل منزل، استفاده از بالکن به عنوان فضای انباری یا باربکیو است. می توانید با فقسه بندی یک دیوار تراس یا بالکن فضای مناسبی را برای قرار دادن لوازم اضافی ایجاد کنید. به علاوه در سمت دیگر تراس با قرار دادن یک باربکیو می توانید فضای خوبی را برای اوغات فراغت خود ایجاد کنید. چنانچه در داخل منزل فضای کافی برای گل و گیاه ندارید، از بالکن به عنوان گلخانه هم میتوانید استفاده کنید.

با رعایت موارد گفته شده می توانید تاثیر متراژ کم خانه ها بر کاربری فضا را تعدیل کنید و حداکثر استفاده را از متراژ منزل خود داشته باشید.

استفاده از درب کشویی یا مخفی:

یکی از ترندهای سال ۲۰۲۴ تغییر نوع بازشو درب هاست. در سال ۲۰۲۴ استفاده از درب های کشویی و یا درب های مخفی ترند شده است. درب های کشویی یکی از بهترین ها انتخاب ها برای فضاهای کوچک هستند. در دکوراسیون مدرن می توان برای فضاهایی مانند اتاق خواب، سرویس بهداشتی و حمام از درب های کشویی استفاده کرد. به علاوه برای نفکیک موقت فضاهای چند کاربردی هم می توانید از درب های کشویی استفاده کنید. یکی دیگر از کاربرد های درب کشویی برای ایجاد درب مخفی جهت اتاق یا درب سرویس هایی است که روبروی پذیرایی باز می شوند. با انتخاب درب کشویی در کنار اکسنت وال و طراحی سطح درب با متریال اکسنت وال شما یک درب کشویی مخفی دارید. درب مخفی کشویی باعث می شود دیوار شما یک تکه و عرض فضای شما بیشتر از حد واقعیت به نظر بیاید. با این کار فضای داخلی را بزرگتر نشان میدهید. به علاوه با وجود درب مخفی فضایی که دارید یکپارچه دیده می شود و باعث هماهنگی هرچه بیشتر عناصر فضا با هم می شود. استفاده از درب کشویی مخفی باعث می شود تمرکز شما از درب دور شود و به سمت دکوراسیون منزل جذب شود.

سخن آخر:

 

امروزه با توجه به پیشرفت روز افزون و هرچه بیشتر علم و تکنولوژی، سبک زندگی ما نیز همواره در حال تغییر است. طبیعتا فضایی که در آن زندگی می کنیم باید متناسب با سبک زندگی ما تغییر کند و بیشترین هماهنگی را با نیازهای ما داشته باشد. با توجه به روند پیشرفت سبک های دکوراسیون داخلی در این مقاله هشت ترند دکوراسیون داخلی سال ۲۰۲۴ را معرفی کردیم.
امیدوارم با مطالعه این مقاله بتوانید ایده های زیبایی را در فضای منزل خود اجرا کنید و صاحب به روز ترین و شیک ترین دکوراسیون داخلی در منزل خود باشید.
اگر مطلب براتون مفید بود با دوستان خودتان هم به اشتراک بگذارید.