12
فوریه

اصول استفاده از آینه کاری در دکوراسیون داخلی

 

یکی از عناصر اصلی دکوراسیون داخلی استفاده از آینه است. از زمان های قدیم آینه جایگاه ویژه ای در منازل و حتی کسب و کارها دارد. حتما شما هم شاهد این رسم بودید که در ملک جدید قبل از هر چیزی آینه و قرآن ی برند تا فضای جدید همراه با برکت باشد. می بیند که آینه علاوه بر جنبه زیبایی در باور مردم ما هم نهادینه شده است. آینه ها در اندازه، قالب و شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. حتی در برخی از قصرها اتاق هایی با عنوان تالار آینه وجود داشت. در این اتاق ها تمامی دیوارها و سقف آینه کاری شده اند. نمونه این آینه کاری های لوکس را در اماکن مذهبی نیز می توانید مشاهده کنید. امروزه با توجه به اهمیت بکارگیری این المان در دکوراسیون داخلی نمونه های جدیدی از آینه کاری طراحی و اجرا می شود. آینه کاری در مکان های مختلف کاربرد های خاصی دارند. در ادامه به معرفی نمونه های مختلف کاربرد آینه کاری می پردازیم.

استفاده از آینه در دکوراسیون داخلی

 

آینه در دکوراسیون داخلی واقعا معجزه می کند. شما به راحتی می توانید با یک هزینه کم و آینه کاری جلوه خاصی به فضای منزل خود دهید. آینه کاری در معماری و دکوراسیون داخلی فرهنگ ما جایگاه خاص و ویژه ای دارد. معماران ایرانی در طول تاریخ با طنازی تمام از آینه کاری در نمای ساختمان بهترین بهره را برده اند. نمونه های آینه کاری در فرهنگ ایران را در آثار باستانی می توانید مشاهده کنید. از کاربرد آینه در دکوراسیون داخلی به موارد زیر می توان اشاره کرد.

بزرگتر نشان دادن فضا :

 

از تاثیرگذارترین ویژگی های آینه در دکوراسیون داخلی بزرگتر نشان دادن فضا می باشد. از این ویژگی آینه ها می توان به نفع فضاهای کوچک استفاده کرد. انعکاس تصویر در آینه باعث ایجاد خطای دید امتداد تصویر می شود. بنابراین در فضاهای کوچک آینه های قدی و یا آینه کاری بر روی یک دیوار تاثیر مستقیم بر بزرگتر دیده شدن آن فضا دارد.

افزایش نور محیط:

 

مزیت دیگر آینه در دکوراسیون داخلی، انعکاس نور و افزایش روشنایی فضاست. اگر اتاقی با نورگیری کم دارید می توانید با نصب آینه در راستای روشنایی فضا، از طریق انعکاس نور در آینه باعث دوبرابر روشنایی شوید. به علاوه می توانید با استفاده از چند آینه نور موجود را چند برابر کنید.

پنهان کردن فضا:

 

گاهی اوقات در فضای منزل نیاز دارید که برخی فضاها را پوشش دهید و از دید پنهان کنید. به عنوان مثال اگر اتاق کوچک و انباری مانند و یا تعداد زیادی درب کمد دیواری دارید، می توانید روی آن از آینه استفاده کنید. با این روش علاوه بر استفاده کاربردی از آینه، افزایش نور فضا و بزرگتر نشان دادن آن، درب اتاق یا کمد دیواری را پنهان کرده و به زیبایی فضا می افزایید.

افزایش ارتفاع سقف:

از دیرباز از آینه ها برای بزرگتر نشان دادن فضا استفاده میشد. یکی از کاربرد های آن در این زمینه افزایش ارتفاع سقف است. اگر از تالار های قدیمی بازدید کرده باشید حتما متوجه آینه کاری در سقف شده اید. این کار باعث می شود به لحاظ بصری شما ارتفاع فضا را بیش از آن چیزی ک هست ببینید. بنابراین اگر سقف خانه شما کوتاه است می توانید در قسمت هایی از آن آینه کاری انجام دهید تا توسط خطای دید ارتفاع سقف را بلندتر نشان دهید.

با استفاده از کاربردهای آینه می توانید در فضاهای مختلف از آینه کاری بهترین استفاده را ببرید. در ادامه اصول استفاده از آینه کاری در انواع فضاهای داخلی مطرح می شود.

کاربرد آینه در دکوراسیون کلاسیک

 

از نمونه های کاربرد آینه در دکوراسیون داخلی می توان به آینه های روی کنسول اشاره کرد. در فضای پذیرایی می توانید یک میز کنسول قرار دهید و بر روی آن یک آینه بزرگ و کشیده بگذارید. در دکوراسیون کلاسیک معمولا در کنار آینه از شمع دانی های پر نقش و نگار استفاده می شود. چنانچه در فضای کلاسیک از آینه دیواری میخواهید استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما نصب آینه های برنزی، دودی و طلایی است. این رنگ ها می توانند تداعی کننده فضای کلاسیک و لوکس باشند.
در اتاق خواب ها می توانید آینه ها را بر روی میز توالت قرار دهید. اگر آینه رومیزی سلیقه شماست می توانید در ابعاد کوچک تر چند آینه قاب بندی شده بر روی دیوار کار کنید تا تداعی کننده فضای کلاسیک اتاق باشد. استفاده از آینه های مدل دار با طرح های بسته جقه نیز در دکوراسیون کلاسیک رایج است.

کاربرد آینه در دکوراسیون مدرن

در دکوراسیون مدرن تاکید بر شفافیت فضا و حرف المان های اضافه است. خاصیت بازتاب نور آینه ها کمک به سزایی در شفافیت دکوراسیون مدرن دارد. در سبک دکوراسیون مدرن تا حد امکان از آینه های ساده و سفید استفاده کنید.

با توجه به موارد گفته شده در ادامه متناسب با هر فضایی اصول استفاده از آینه کاری در آن فضا گفته می شود .

آینه کاری در اتاق خواب:

از اصلی ترین نکاتی که در آینه کاری اتاق خواب باید رعایت کنید، قراردهی آینه در محلی است که به هیچ عنوان تصویر تخت از بیرون اتاق در آن دیده نشود. همچنین آینه کاری بالای تخت کارایی و زیبایی خاصی ندارد. بهترین حالت قرارگیری آینه در اتاق خواب در کنار تخت و بر روی دیوار اتاق است.

آینه کاری بر روی شومینه:

امروزه شومینه یکی از عناصر تزئینی منازل به شمار می آید. به همین دلیل تا جای ممکن بر تزئینات اطراف شومینه تاکید می شود. می توان با استفاده از آینه کاری به همراه نورپردازی بر روی شومینه فضای دلخواه را زیباتر کنید.

آینه کاری راهروها:

در راهروی منازل و یا حتی راهروهای بلند و باریک ادارات از آینه کاری استفاده کنید. تا جای ممکن آینه استفاده شده در راهروها ساده و رنگ روشن باشد. استفاده از آینه در راهروها عرض و طول راهرو را بزرگتر نشان میدهد. به علاوه با نصب آینه در فضای راهرو به روشن تر شدن فضا هم کمک می کنید. دقت کنید که در راهرو های طویل بهتر است آینه در دیوار طولی راهرو نصب شود.

آینه کاری در حمام و سرویس بهداشتی:

در فضای سرویس و حمام بهتر است از آینه های مدرن و منحنی استفاده کنید. می توانید یک آینه دیواری مدرن نصب کنید. انحنای آینه های منحنی در سرویس بهداشتی باعث برقراری تعادل بین خطوط تیز کابینت ها می شود. به علاوه در سرویس های کوچک نصب آینه به بزرگتر دیده شدن فضا کمک می کند.

استفاده از آینه در وسایل و اکسسوری منزل:

در مواقعی که منزل شما استیجاری است معمولا خیلی امکان تغییر دکور دیوارها را ندارید. در این مواقع پیشنهاد ما به شما استفاده از لوازم منزل آینه کاری شده است. به عنوان مثال می توانید از میز کنسولی استفاده کنید که درب های آن آینه کاری شده اند و یا ساعت دیواری را از نوع آینه ای انتخاب کنید. حتی می توانید بر  روی درب کمد دیواری های اتاق خواب نیز آینه نصب کنید.

آینه کاری در کلوزت روم :

کلوزوت روم فضایی برای تعویض و نگهداری لباس است. معمولا دورتا دور این اتاق کمد دیواری قرار می گیرد. با توجه به کاربرد فضا استفاده آینه در کلوزت روم از واجبات است. اگر فضای کافی دارید یک آینه قدی و سفید کنار یکی از دیوارها قرار دهید. چنانچه فضای کافی ندارید، بهتر است از آینه های سفید و یکدست و قدی بر روی درب کمد دیواری ها استفاده کنید.
قدی بودن آینه ها جهت پوشیدن کفش و ست کردن لباس ها از الزامات این اتاق است. به علاوه بهتر است حداقل در دو جهت این اتاق آینه اجرا شود تا بتوانید از همه زوایا خودتان را در آینه ببینید.

علاوه بر موارد گفته شده یه سری باید ها و نباید ها درباره استفاده ازآینه در فضاهای مختلف وجود دارد که با رعایت آنها بهترین استفاده را میتوانید از آینه ببرید. در ادامه مطلب به توضیح این باید ها و نباید ها می پردازیم.

این کارها را در آینه کاری انجام ندهید:

  1. هرگز آینه را مقابل تخت خواب نگذارید
  2. از قرار دادن آینه در مقابل منبع نور خودداری کنید
  3. بی هدف آینه ها را بر روی دیوار نصب نکنید
  4. در حمام و سرویس وجود آینه ضروری است، اما باید آینه استفاده شده در سرویس ها در مقابل رطوبت مقاوم باشد.
  5. در بکارگیری آینه افراط نکنید. تکثیر بیش از حد تصاویر توسط آینه باعث سردرگمی می شود.
  6. در صورت استفاده از آینه حتما فضاهای خود را مرتب نگه دارید. چرا که آینه ها بی نظمی فضا را دوبرابر نشان میدهند.
  7. درصورت شکستن آینه برای جلوگیری از صدمات و جلوه بد، فورا آن را تعویض کنید.

سخن پایانی

 

آینه ها کاربرد های مختلفی در دکوراسیون داخلی دارند که در این مقاله به نمونه های پرکاربرد آن اشاره شد. با مطالعه مقاله فوق می توانید بهترین انتخاب نوع و جایگاه آینه را داشته باشید. چنانچه در فضاهای دیگری می خواهید آینه کاری کنید، می توانید اصول طراحی آینه برای آن فضا را از کارشناسان ما سوال کنید. اگر مطالب براتون مفید بود این صفحه را ذخیره کنید و برای دوستان خود هم بفرستید.