04
مارس

بین کابینتی چی بزنیم

آشپزخانه را به عنوان یکی از پرکاربرد ترین فضاهای منزل می توان نام برد. اگر از خانم های خانه دار سوال کنید حتما می گویند بیشتر وقتشان در آشپزخانه سپری می شود. آشپزخانه به عنوان قلب تپنده خانه و یکی از عوامل اصلی ذور هم جمع شدن اعضای خانواده است. با توجه به اهمیت آشپزخانه و کاربرد آن، بیشترین وقت طراحی را به فضای آشپزخانه اختصاص میدهیم. انتخاب متریال به کار رفته در آشپزخانه در روحیه خانم خانه و اعضای خانواه تاثیر مستقیم دارد. طراحی کابینت ها در این فضا بای به زیباترین و کاربردی ترین شکل ممکن صورت پذیرد به طوری که کار مداوم روزانه در این فضا خسته کننده نشود. علاوه بر کابینت، طراحی دیوارهای آشپزخانه هم از اهمیت زیادی برخوردار است. متریال دیوارهای آشپزخانه باید قابل شستشو و بسیار مقاوم باشد. چراکه شستشو در این فضا بسیار بیشتر از سایر اتاق های منزل است. به علاوه تمیزی و نظافت فضای آشپزخانه از فاکتور های اساسی این فضاست که ارتباط مستقیم با سلامت اعضای خانواده دارد.  همان طور که گفتیم طراحی کابینت در آشپزخانه از وقت گیرترین و مهم ترین آیتم های طراحی دکوراسیون داخلی می باشد. معمولا اکثر دیوارهای آشپزخانه با کابینت زمینی و هوایی پوشش داده می شود و تنها قسمت 55 تا 60 سانتی بین کابینت زمینی و هوایی بدون پوشش باقی می ماند. این فضای 60 سانتی را اصطلاحاٌ بین کابینتی می گویند. رنگ و طرح پوشش دیوار بین کابینتی تاثیر چشمگیری در دکوراسیون فضای آشپزخانه دارد. به همین دلیل انتخاب پوشش مناسب برای فضای بین کابینتی یکی از دغدغه های اصلی خانم های خانه دار و طراحان کابینت است. در این مقاله سعی داریم به شما کمک کنیم تا بهترین، کاربردی ترین و زیباترین بین کابینتی را برای آشپزخانه خود انتخاب کنید.

بین کابینتی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

  1. 100% قابل شستشو باشد
  2. بدون تغییر رنگ در طول زمان باشد
  3. اجرا و نصب آن سریع و آسان باشد
  4. در برابر حرارت مقاوم باشد
  5. قیمت مناسب داشته باشد
  6. امکان تعویض و تعمیر داشته باشد
  7. تا حد امکان قطعات صاف و بدون ناهمواری باشد تا جرم و چربی نگیرد.

کاربرد بین کابینتی چیست؟

 

پس از رواج استفاده از کابینت در آشپزخانه ها، بین کابینی یکی از اصلی ترین پوشش ها برای دلنشین تر کردن فضای آشپزخانه به شمار می آیند. دیوار بین کابینت های زمینی و هوایی که به آن بین کابینتی می گویند، بیشترین تماس را حین کار در آشپزخانه با شما دارد. بنابراین  بین کابینتی علاوه بر زیباتر نشان دادن خط و خش، رطوبت، آسیب حرارتی شعله گاز است. بین کابینتی علاوه بر زیباتر نشان دادن فضا، تمیز کردن چربی آشپزخانه را هم راحت تر می کنند. شما می توانید با انتخاب متریال مناسب برای این فضا طرح آشپزخانه خود را به روز کنید. با توجه به اهمیت پوشش دیوار بین کابینتی در طول زمان متریال های متنوع و زیادی برای این قسمت طراحی و تولید شده است. درادامه به معرفی انواع متریال بین کابینتی و مزایا و معایب آنها می پردازیم.

انواع بین کابینتی

کاشی بین کابینتی:

یکی از متداول ترین و قدیمی ترین متریال ها برای پوشش فضای بین کابینتی، انواع کاشی است. کشور ما در تولید کاشی قدمتی دیرینه دارد به همین دلیل تنوع این متریال بسیار زیاد است. کاشی های بین کابینتی انواع مختلفی از قبیل کاشی سرامیکی، کاشی شیشه ای، کاشی طرحدار، کاشی پشت چسبدار و … دارند.

مزایای کاشی بین کابینتی:

یکی از مزایای کاشی بین کابینتی مقاومت بسیار بالای آن است. کاشی بین کابینتی عمدتاً از جنس سرامیک هستند و مقاومت بالایی در برابر رطوبت، ضربه و خط و خش دارند و سالیان سال نیازی به تعویض ندارند.

مقاومت بالای کاشی بین کابینتی در برابر حرارت از دیگر مزایای مهم آن است.

با توجه به استفاده مداوم از اجاق گاز در آشپزخانه مقاومت متریال بین کابینتی از فاکتور های اصلی آن است. کاشی بین کابینتی از جمله متریال هایی است که مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارند و با خیال راحت می توانید از شعله زیاد گاز در نزدیکی کاشی بین کابینتی استفاده کنید.

تنوع در طرح و رنگ: همان طور که گفتیم تولید کاشی در کشورمان ایران قدمتی چندین هزارساله دارد. به همین دلیل تنوع مثال زدنی از کاشی را می توان در بازار ایران پیدا کرد. تنو طرح و رنگ کاشی بین کابینتی به قدری بالاست که هیچ محدودیتی در هماهنگی با دکوراسیون آشپزخانه ندارید.

شستشوی آسان از دیگر مزایای کاشی بین کابینتی است. این محصول را با هر مواد شوینده ای می توانید بشورید.

معایب کاشی بین کابینتی:

نصب کاشی بین کابینتی هزینه بر است.

سرعت اجرای کاشی بین کابینتی معمولا کمتر از سایر متریال های بین کابینتی است.

طرح برخی از کاشی ها به دلیل منافظ و شیار موجود، دردسر شما را برای تمیزکاری زیاد می کند.

نصب کاشی بین کابینتی کار تخصصی است و حتما باید توسط نصاب حرفه ای و با تجربه نصب گردد.

سنگ مصنوعی یا سنگ کورین :

سنگ مصنوعی از ترکیب پلیمر های اکرلیک با سایر مواد معدنی و پودر سنگ تولید می شود. به سنگ مصنوعی سنگ کورین هم می گویند. عمدتا از کورین ها در صفحه کابینت، بین کابینتی و ساخت روشویی استفاده می شود. سنگ کورین مزایایی دارد که که در سنگ های طبیعی وجود ندارد.

مزایای سنگ کورین :

سنگ کورین بسیار تمیز و بدون درز اجرا می شود و زیبایی آشپزخانه را دوچندان می کند. به علاوه  به دلیل عدم ایجاد درز در سطح کار، تمیز کردن آن نیز بسیار راحت تر صورت می گیرد.

سنگ کورین یا سنگ مصنوعی، ضد لک و ضد جرم است

در صورت خرابی سنگ کورین قابلیت پردازش و جلا دادن دارد

سنگ کورین طول عمر نسبتا بالایی دارد

به دلیل ساخت کارخانه ای تنوع رنگ سنگ مصنوعی بسیار بیشتر از سنگ طبیعی است.

معایب سنگ کورین:

مقاومت کم در برابر خط و خش: سنگ کورین نباید در برابر ضربات مستققیم چاقو قرار بگیرد. این سنگ های مصنوعی در برابر اجسام نوک تیز آسیب پذیر هستند ولی نگران نباشید. چنانچه بر روی سنگ کورین شما خط و خشی بیوفتد با یک بار پولیش زنی به حالت اولیه خود بر می گردد.

تغییر رنگ: سنگ کورین در برابر برخی مواد شیمیایی و پاک کننده آسیب پذیر است. برخی مواد شیمیایی و پاک کننده با سطح کورین وارد واکنش شده و باعث تغییر رنگ و کدر شدن سطح کورین می گردد. این مورد هم با پولیش زنی قابل تعمیر است.

آسیب پذیری در برابر حرارت: چنانچه ماهیتابه یا ظرف خیلی داغ را بر روی سنگ کورین قرار دهید و یا شعله مستقیم به آن بخورد باعث تغییر رنگ آن می شود. تغییر رنگ سنگ کورین نیز یا پولیش زنی درست می شود.

کم شدن شفافیت به مرور زمان: از معایب دیگر سنگ های کورین به از بین رفتن شفافیت سطح کار می توان اشاره کرد. سنگ های کورین به مرور زمان و در اثر استفاده شفافیت اولیه خود را از دست میدهند.

سنگ طبیعی:

استفاده از سنگ طبیعی هم مانند کاشی و سرامیک در کشور ما قدمتی دیرینه دارد. سنگ طبیعی از جمله متریال های فوق العاده مقاوم جهت استفاده بین کابینتی است. سنگ های طبیعی انواع مختلفی از جمله سنگ آنتیک، سنگ مرمر، سنگ گرانیت دارند که هر کدام جلوه خاصی به فضای بین کابینتی میدهند.

مزایای سنگ طبیعی:

 طول عمر بالا: سنگ های طبیعی از جمله متریال های بادوام و مقاوم در ساختمان سازی به شمار می آیند و طول عمر بالایی دارند.

مقاومت در برابر حرارت: مقاومت سنگ های طبیعی در برابر آتش بسیار بالاست. سنگ طبیعی به هیچ عنوان گسترش دهنده آتش نیست.

تمامی سنگ های طبیعی قابل شستشو هستند. شما می توانید به راحتی و بدون هیچ گونه نگرانی توسط انواع مواد شوینده سنگ طبیعی را شستشو دهید.

تنوع بالا: در کشور ایران معدن سنگ به وفور یافت می شود. به همین دلیل سنگ طبیعی یکی از متنوع ترین متریال های ساختمانی است. شما می توانید انواع سنگ های معدنی را با قیمت مناسب در بازار پیدا و خریداری کنید.

مقاومت در برابر خط و خش: سنگ های طبیعی به دلیل مقاومت و سختی بالایی که دارند، در مقابل خط و خش بسیار مقاوم هستند. بنابراین یکی از متریال های مناسب برای فضای بین کابینتی سنگ های طبیعی هستند. شما با وجود سنگ طبیعی در فضای بین کابینتی بدون هیچ گونه نگرانی می توانید به راحتی از چاقو و لوازم نوک تیز  استفاده کنید.

معایب سنگ طبیعی:

قیمت بالا: قیمت سنگ طبیعی نسبت به سنگ های طبیعی بالاتر است. به همین دلیل گاهی استفاده از سنگ های مصنوعی صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

ترمیم دشوار: سنگ های طبیعی در صورت آسیب دیدن به سختی ترمیم می شوند. برخی از سنگ های طبیعی هم ترمیم ناپذیر هستند و در صورتی که آسیب دیدند باید حتما تعویض شوند.

اجرای سخت و زمان بر: بر خلاف دیگر متریال ها، اجرای سنگ های طبیعی بسیار سخت و زمان بر است.  به علاوه اجرای سنگ های طبیعی به نیروی متخصص نیاز دارد.

امکان ایجاد درز: سنگ های طبیعی به دلیل یک تکه نبودن پس از نصب دارای درز هستند. این درزها در برخی سنگ ها کاملا پیداست و به محل تجمع چربی و میکروب تبدیل می شود.

بین کابینتی ماربل شیت:

یکی از جدید ترین محصولات دکوراسیون داخلی ورق های ماربل شیت است. ورق ماربل شیت از ترکیب پودر سنگ و پورد پی وی سی تولید می شود و ظاهری شبیه به سنگ طبیعی دارد. از این ورق ها علاوه بر فضای بین کابینتی در سایر قیمت های ساختمان از جمله دیوار تلویزیون، چهارچوب درب، روکش سقف، قاب آسانسور، لابی هتل و … استفاده می شود. ضخامت ورق های ماربل شیت 2/5 تا 4 میلیمتر است. ماربل شیت ها در 2 ابعاد بزرگ و بین کابینتی تولید می شوند. ابعاد بزرگ ورق ها عرض 120 در ارتفاع 280 سانت است. ابعاد بین کابینتی ماربل شیت عرض 60 در طول 120 سانت است.

مزایای ماربل شیت:

سهولت و سرع اجرای بالا: سرعت اجرای ورق ماربل شیت بسیار بیشتر از سایر متریال هاست. ورق ماربل شیت بدون استفاده از ملات ساختمانی و تنها با چسب مخصوص خود نصب می شود. به همین دلیل نصب آنها معمولا چند ساعت زمان میبرد.

وزن سبک: وزن ورق ماربل شیت نسبت به سنگ خیلی کمتر است. بنابراین حمل و نصب بسیار آسانی دارد. به علاوه به دلیل سبک بودن متریال با خیال راحت در اکثر دیوارها می توانید از آن استفاده کنید چراکه در مجموع وزن زیادی به ساختمان اضافه نمیکند.

اجرای بدون درز: ورق ماربل شیت پس از نصب نمای کاملا یکدست و بدون درز دارد و زیبایی فضای بین کابینتی را دوچندان می کند.

مقاوم در برابر حرارت: ورق ماربل شیت در برابر آتش سوزی و حرارت مقاوم است و به هیچ عنوان مشتعل نمی شود.

مقاوم در برابر ضربه و خط و خش: سطح رویه ورق ماربل شیت در برابر ضربه و خط و خش مقاومت بالایی دارد و یکی از بهترین گزینه ها برای فضای بین کابینتی به شمار می آید.

قابلیت شستشو: ورق ماربل شیت 100% ضد آب است و قابل شستشو می باشد. شما به راحتی با هر ماده شوینده ای می توانید سطح ماربل شیت را بشویید.

معایب ماربل شیت:

سرد بودن سطح ماربل شیت: یکی از معایب ماربل شیت سرد بودن سطح رویه آن است. این متریال به دلیل داشتن ترکیب پودر سنگ در فصل سرما سطح سردی خواهد داشت.

قیمت: قیمت ماربل شیت نسبت به کاشی و سرامیک بیشتر است ولی به دلیل سهولت و سرعت اجرا همچنان طراحان و معماران ماربل شیت را به کاشی و سرامیک در بازسازی ترجیح میدهند.

رنگبندی و طرح های ماربل شیت را در لینک زیر می توانید مشاهده کنید.

بین کابینتی های تایلی

تایل های بین کابینتی در انواع تایل 30*30 و یا 60*60 تولید می شوند. عموماٌ تایل های بین کابینتی پشت چسب دار هستند. بنابراین شما می توانید تایل بین کابینتی را بدون نیاز به نصاب خودتان در منزل نصب کنید. تایل های بین کابینتی از جنس های مختلف و متنوع تولید می شوند.

انواع تایل بین کابینتی:

تایل استیل

تایل شیشه ای

تایل سرامیکی

تایل کامپوزیت

تایل آلومینیومی

مزایای تایل بین کابینتی:

نصب سریع و آسان: تایل های بین کابینتی اغلب پشت چسبدار هستند و خودتان در منزل بدون نیاز به نصاب می توانید نصب کنید.

مقاوم در برابر حرارت: اکثرا تایل های بین کابینتی از متریالی ساخته می شوند که در مقابل حرارت مقاوم هستند.

قابل شستشو: با توجه به اینکه تایل بین کابینتی برای فضای بین کابینتی طراحی می شوند قطعا قابل شستشو هستند.

ماندگاری بالا: تایل های بین کابینتی طول عمر قابل توجهی دارند

عدم تغییر رنگ: از مزایای مهم تایل های بین کابینتی عدم تغییر رنگ آنها به مرور زمان است.

مقاوم در برابر حرارت: تمامی تایل های بین کابینتی در برابر حرارت ناشی از اجاق گاز مقاوم هستند.

معایب تایل بین کابینتی:

احتمال شل شدن و آسیب دیدگی در صورت عدم استفاده درست

جمع شدن چربی و کثیفی در درزهای تایل های بین کابینتی: تایل های بیم کابینتی معمولا طرح های سه بعدی دارند و همین طرح باعث جمع شدن کثیفی و چربی در بین درزها می شود.

نیاز به تعمیر و نگهداری دوره ای: به دلیل وجود چسب فعال در پشت تایل ها در صورتی که قدرت چسبندی چسب تایل ها در اثر رطوبت از بین برود مجدداٌ باید با تایل جدید جایگزین شود.