21
اسفند

پارکت لمینت چی بخرم

پارکت از جمله کفپوش های پر طرفدار و جذاب است. پارکت لمینت با ظاهر طرح چوبی خود نمای لوکس و گرمی به کف فضای شما می دهد. هرچند از نظر ظاهری پارکت لمینت شباهت بسیار زیادی با پارکت های چوبی دارد. ولی به لحاظ ساختاری کاملا با پارکت چوبی متفاوت است.

ساختار پارکت لمینت:


پارکت لمینت شامل دو بخش مغزی و روکش است. مغزی پارکت لمینت ها از چند لایه چوب فرآوری شده تشکیل می شوند. این لایه ها تحت فشار و حرارت به هم متصل می شوند به طوری که محصول نهایی یک ام دی اف منسجم و یک تکه دیده می شود. پس از ساخت جنس مغزی پارکت لمینت، یک لایه روکش با طرح چوب بر روی مغزی hdf  پرس می شود. در نهایت یک لایه ضد خش سطح روی روکش را می پوشاند. با توجه به چند لایه بودن پارکت لمینت و چند مرحله ای بودن فرآیند ساخت آن، هنگام خرید پارکت لمینت باید به مشخصا فنی آن دقت کنید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین برند پارکت لمینت را خریداری کنید. ما در این مقاله به شما کمک می کنیم تا بتوانید با آگاهی کامل خرید پارکت لمینت را انجام دهید.

چگونه پارکت لمینت مناسب را انتخاب کنیم؟

 

در خرید پارکت لمینت، صرف نظر از برند آن باید به نکات و نماد های استانداردی توجه کنید که کاملا گویای مشخصات و کارایی پارکت لمینت است. این مشخصه های فنی معمولا بر روی کارتن های بسته بندی پارکت لمینت درج می شود.

همان طور که گفتیم پارکت لمینت ها از روکش و مغزی تشکیل شده اند. اکثر روکش های پارکت لمینت وارداتی از چین ، ترکیه و آلمان هستند. مغزی پارکت لمینت از جنس hdf در دو نوع ایرانی و خارجی استفاده می شود. جنس hdf ایرانی پارکت لمینت ها معمولا از برند های آرین مریم، آرین سینا، پویا پلاست و hdf  اهواز هستند. در میان برند های ایرانی مغزی hdf  پویا پلاست کیفیت بهتر و قیمت بالاتری دارد.

مغزی hdf  لمینت با جنس وارداتی در دو برند از جنس ترک هستند. Hdf  چامسون و کاستامانو ترکیه به صورت عمده وارد بازار می شوند. طبیعتا مغزی های hdf  ترک کیفیت و تراکم بهتری دارند. امید است روزی برسد که در زمینه تولیدات، ایران هم به کیفیت لازم برسد و پیشرو باشد.

پس از انتخاب مغزی hdf  نوبت به انتخاب روکش مناسب می رسد. روکش پارکت لمینت ها آلمانی یا چینی هستند. البته اخیرا در ایران هم دست به تولید روکش پارکت لمینت زده ایم. اما لمینت های موجود در بازار به طور عمده دارای روکش چینی و آلمانی هستند. لازم به ذکر است روکش شات دکور آلمان مرغوب تر از روکش های چینی است.

در نهایت پس از پرس شدن روکش بر روی مغزی hdf  لمینت، یک لایه ضد خش بر روی تمامی پارکت لمینت ها کار می شود.

تا این بخش از مطلب ساختار کلی پارکت لمینت را توضیح دادیم و حالا می توانید بر اساس مواد اولیه تشکیل دهنده پارکت لمینت، انتخاب بهتری داشته باشید. اما برای انتخاب دقیق تر پارکت لمینت باید با یک سری موارد فنی هم آشنا شوید. ما در این مقاله تمامی مشخصات فنی پارکت لمینت را با رسم شکل توضیح میدهیم.

شایان ذکر است حتی بعضی از فروشندگان هم به این علائم آشنایی ندارند، بنابراین کاملا با دقت ادامه مقاله را مطالعه کنید. به شما قول میدهیم با مطالعه این مطلب به اندازه یک فروشنده حرفه ای اطلاعات مفید راجع به پارکت لمینت کسب کنید و بتوانید بدون هیچ نگرانی و با دانش کافی بهترین و مناسب ترین پارکت لمینت را انتخاب کنید.

مشخصات فنی پارکت لمینت

 

نشان ملی استاندارد ایران:

اولین و مهم ترین نشانی که باید یک محصول داشته باشد علامت استاندارد ملی ایران است. هر شرکت تولیدی باید مطابق مراحل قانونی نشان استاندارد ایران را برای واحد تولیدی خود دریافت کند. شرکت ها تنها در صورت دریافت نشان استاندارد می توانند کیفیت محصولات خود را تضمین کنند. مجوز استاندارد نشان دهنده مرغوبیت کالا و توجه به اصول صحیح در حین تولید محصول است. توجه داشته باشید که نشان استاندارد به صورت ملی تعریف می شود و ممکن است در دیگر کشورها مورد قبول نباشد.

گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت:

 

سیستم مدیریت کیفیت iso9001  از محبوب ترین استاندارهای سیستم مدیریت کیفیت در جهان است. این سیستم شامل بیش از یک میلیون سازمان در بیش از ۱۸۰ کشور جهان است. سند iso9001 توانایی یک تولید کننده و یا سازمان را در برآورده کردن خواسته مشتری و حتی فراتر از انتظارات را نشان میدهد. شایان ذکر است، شرکتی که توانسته مجوز iso9001 را دریافت کند قطعا میزان خطا و تلفات را به حداقل و میزان بهره وری را به حداکثر رسانده است.

گواهی سیستم iso9001 برای یک کالا صادر نمی شود. این گواهی برای کل مجموعه سیستم سازمانی و تولیدی صادر می شود و آن مجموعه می تواند این گواهی را بر روی تمامی محصولات خود درج کند.

ضریب اصطحکاک سایشی:

 

کیفیت مقاومت سطح پارکت لمینت ها با استانداردی به نام مقاومت سایشی اندازه گیری می شود. ضریب اصطحکاک سایشی میزان مققاومت پارکت لمینت را در برابر خط و خش و سایش مشخص می کند. برای نمایش میزان مقاومت سایشی لمینت از دو حرف AC در کنار یک سری عدد استفاده می شود. اعدادی که در کنار حروف AC قرار می گیرند از ۱ تا ۵ متغییر هستند. هرچه این عدد بزرگتر باشد به معنی مقاوم تر بودن سطح پارکت لمینت است.

در ادامه انواع استاندارد AC در پارکت لمینت را معرفی می کنیم:

 

  • AC1 : کلاس AC1 پایین ترین حد مقاومت سایشی را دارد و برای فضاهای فوق کم تردد مانند اتاق خواب ها مناسب است.
  • AC2 : کلاس AC2 نیز مقاومت پایینی در برابر خط و خش دارد و توصیه می شود فقط در مصارف مسکونی استفاده گردد.
  • AC3 : کلاس AC3 مقاومت قابل قبولی در برابر خط و خش و سایش دارد. با این حال باز هم جهت طول عمر بالای پارکت لمینت پیشنهاد می شود از این لمینت ها در فضاهای کم تردد و فضاهای مسکونی استفاده کنید.
  • AC4 : کلاس AC4 مقاومت مطلوب و خوبی در برابر سایش و خط و خش دارد. از این نوع پارکت لمینت در فضاهای کم تردد و پرتردد می توانید استفاده کنید. اکثر پارکت لمینت های موجود در بازار با کلاس AC4  تولید می شوند.
  • AC5 : کلاس AC5 از مقاوم ترین پارکت لمینت ها می باشد. از این پارکت لمینت در مکان های پرتردد بسیار بالا مانند لابی هتل ها، مراکز تجاری و اداری و برج های مسکونی می توان استفاده کرد.

به طور کلی در ایران اکثر پارکت لمینت ها دارای ضریب سایش AC3 و AC4 هستند. جهت خرید پارکت لمینت نمونه های AC1 و AC2 پیشنها د نمی شود. ترجیحا اگر طول عمر بالایی از پارکت لمینت میخواهید از نمونه های AC3 به بالا استفاده کنید. پارکت لمینت با ضریب سایش AC5 در ایران تعداد کمتری نسبت به سایر نمونه ها دارد. این پارکت لمینت ها از نظر قیمتی هم قیمت بالاتری نسبت به سایر پارکت لمینت ها دارند.

نشان سازگاری با محیط زیست:

یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده صنایع چوبی فرمالدهید است. ماده فرمالدهید گاز بی رنگ و بی بو است و در صورت قرار گرفتن در معرض این گاز به مرور زمان آسیب هایی به چشم، غشای مخاطی و دستگاه تنفسی وارد می شود. چنانچه میزان استفاده گاز فرمالدهید در تولیدات چوبی بیشتر از ۰.۱ PPM باشد، آن محصول برای سلامت انسان و محیط زیست پرخطر به شمار می آید. بنابراین میزان فرمالدهید در محصولات چوبی باید کمتر از ۰.۱ PPM باشد. استاندارد ملی برای میزان سازگاری پارکت لمینت ها با محیط زیست، میزان فرمالدهید آزاده شده از آن محصول را اندازه گیری می کند. با توجه به میزان فرمالدهید آزاد شده محصولات پارکت لمینت به دو سطح E1 و E0 تقسیم می شود.
E0 به معنی عدم وجود فرمالدهید در محصول می باشد. به دلیل ماهیت چوبی پارکت لمینت این عدد برای محصول چوبی امکان پذیر نیست.

در صورتی که میزان فرمالدهید پارکت لمینت ها کمتر از ۰.۱ PPM باشد علامت اختصاری E1 به آن ها تعلق می گیرد. علامت E1 در پارکت لمینت به معنی سازگاری این محصول با محیط زیست و عدم آسیب رسانی به سلامت انسان می باشد. در صورت مشاهده این علامت با خیال راحت حتی در اتاق کودکان و سالمندان و افراد حساس هم میتوانید از پارکت لمینت استفاده کنید.

تقسیم بندی AC RATING :

 

کلاس بندی و دسته بندی پارکت لمینت نشان دهنده میزان مقاومت محصول در فضاهای مختلف است که با اعداد خاصی مشخص می شود. این اعداد نمایانگر این است که پارکت لمینت پس از گذراندن آزمایشات مربوطه برای چه فضایی مناسب است.

در این نوع تقسیم بندی فضاها به دو گروه مسکونی و تجاری تقسیم بندی می شوند. هر کدام از گروه های مسکونی و تجاری نیز با توجه به میزان تردد به ۳ گروه مجزا تقسیم می شوند.

برای ساده سازی مفاهیم این بخش را به صورت جدول تقسیم بندی کرده ایم. شما عزیزان با مطابقت آرم پارکت خریداری شده با هر یک از علامت های زیر می توانید مورد استفاده آن را متوجه شوید.

گارانتی یا ضمانت محصول:

 

 

برخی از محصولات پارکت لمینت با توجه به کیفیت و ماندگاری کالا توسط کارخانه تولید کننده ضمانت می شوند. ضمانت نامه کتبی پارکت لمینت ها از ۳ تا ۱۰ سال است. این ضمانتنامه شامل یک برگه است که تمامی موارد مشمول ضمانت در آن درج شده است. برگه ضمانت نامه توسط فروشنده مهر و امضا می شود.

معمولا محصولاتی که ضمانت نامه دارند بهتر است توسط نصاب خود مجموعه یا شرکت تولیدی نصب شود تا شامل گارانتی محصول گردد. بنابراین اگر محصول ضمانت دار با قیمت بالا تهیه می کنید، از نصب کار توسط نصاب های متفرقه اجتناب کنید.

 

 

چه مواردی شامل گارانتی پارکت لمینت نخواهد بود؟

  1. عدم رعایت استانداردهای مربوط به گرمایش از کف
  2. حول دادن اجسام سنگین بر روی لمینت به جای بلند کردن آن
  3. نصب لمینت بدون اطمینان داشتن از عدم مرطوب بودن کف
  4. نصب مجدد لمینت نصب شده در محل جدید توسط نصاب غیر مجاز
  5. عدم رعایت روش های نحوه استفاده، تمیزکاری، اقدامات احتیاطی و بالاتر بودن میزان تردد از شرایط تعریف شده
  6. قرار ندادن لمینت در محل نصب به مدت حداقل ۲۴ ساعت جهت هم دما شدن با محیط
  7. برآمدگی یا صدمه ناشی از سائیدگی توسط اجسامی نظیر شن و ماسه (عدم زیرسازی مناسب)
  8. خطا در مراحل نصب یا صدمات ناشی از حمل و نا هموار بودن سطح محل نصب مطابق با گزارش شرکت تولید کننده
  9. حوادث استفاده نادرست و نامناسب و اشتباه محصول، نظیر ایجاد خراش و ایجاد بریدگی در سطح توسط اجسام نوک تیز و برنده، ضرب دیدگی یا افتادگی اجسام سنگین
  10. ریختن و راکت ماندن آب بر روی سطح لمینت و نشت آب یه سطوح پایینی محصول و شستن آن با مواد شوینده شیمیایی نامناسب یا طی خیس و آبدار
مقاومت در برابر چرخ صندلی و اثاثیه اداری:

این نشان معمولا در پارکت لمینت های کلاس ۳۲ و ۳۳ دیده می شود و به این معناست که در فضاهای پرتردد به راحتی می توانید از صندلی چرخ دار استفاده کنید.

مقاومت در برابر رطوبت و نفوذ مایعات:

به طور کلی اکثر پارکت لمینت ها این علامت را دارند. روکش تمامی پارکت لمینت ها به صورت ضدآب است. ولی قسمت های برش خورده و کلیک های لمینت همچنان در برابر رطوبت آسیب پذیر هستند. بنابراین اگر پارکت لمینتی ضد رطوبت بود یعنی فقط روکش آن ضد آب است و همچنان باید از نفوذ آب و رطوبت به درزها و کلیک های لمینت جلوگیری کنید.

مقاوم در برابر خاکستر و آتش دخانیات:

 

روکش اکثر پارکت لمینت ها ضد خش و نسوز هستند. هرگاه این علامت را بر روی بسته بندی پارکت لمینت دیدید می توانید اطمینان حاصل کنید که سطح رویه کار شعله آتش را گسترش نمیدهد ولی این علامت به این دلیل نیست که پارکت لمینت در مقابل آتش سوزی بزرگ مقاوم باشد. طبیعتا اگر آتش سوزی بزرگی رخ دهد به دلیل ماهیت چوبی که لمینت دارند حتما در آتش می سوزد.

مقاوم در برابر ضربه و فشار متمرکز:

اگر علامت کفش پاشنه بلند بر روی کارتن پارکت دیدید به این معنی است که این     پارکت لمینت در برابر فشارهای ضربه ای و نقطه ای مانند پاشنه کفش مقاوم است. البته دقت داشته باشید که با توجه به کلمه فشار ضربه ای، مدت زمان این فشار و ضربه یک ثانبه است. به علاوه وجود این علامت بر روی مشخصات پارکت لمینت در فضاهای پرتردد با تردد کفش است.

مقاوم در برابر اشیاء نوک تیز (خط و خش):

این علامت را معمولا با پارکت لمینت های با درجه ضریب سایش AC4 به بالا می بینید. وجود این علامت به معنی مقاومت پارکت لمینت در برابر اشیاء نوک تیز است. عزیزانی که حیوان خانگی دارید برای تهیه پارکت لمینت حتما درجه ضریب سایش بالای AC4 تهیه کنید و ترجیحا محصولی را خریداری کنید که این آرم را هم جزء مشخصات فنی خود داشته باشد.

نظافت بسیار آسان:

نشان سطل و طی اشاره به قابلیت نظافت پارکت لمینت دارد. البته لازم به ذکر است که ۹۹% پارکت لمینت های داخل بازار به راحتی با یک طی نمدار تمیز می شوند. ولی در بعضی از کارخانه ها برای خالی نبودن عریضه این نشان را هم بر روی کارتن محصولات خود حک می کنند. چنانچه این علامت بر روی پارکت لمینت نبود باز هم نگران نباشید. چرا که ماهیت روکش های پی وی سی پارکت لمینت ها در ۹۰% مواقع ضدآب هستند و نظافت آنها بسیار راحت است.

مقاومت در برابر نور خورشید:

نور خورشید و اشعه UV معمولا تاثیر زیاد در رنگ پریدگی سطح اشیاء دارد. روکش پارکت لمینت هم از این قضیه مستثنی نیست. چنانچه پارکت لمینت در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرد، به مرور زمان دچار آفتاب سوختگی و یا رنگ پریدگی می شود. در این بین برخی شرکت ها با استفاده از لایه محافظ UV تا حدودی سطح لمینت را در مقابل تابش مستقیم نور خورشید مقاوم کرده اند.
معمولا پارکت لمینت هایی که این علامت را در مشخصات فنی خودد دارند، حداقل تا مدت زمان ضمانتنامه کتبی خود دچار رنگ پریدگی و آفتاب سوختگی نمی شوند.

عایق یکطرفه:

سیستم گرمایش از کف معمولا بر روی کف سیمانی اجرا می شود. به همین دلیل اگر بخواهید پارکت لمینت را بر روی سیستم گرمایش از کف نصب کنید، کنترل رطوبت کف از مهم ترین چالش های شماست. به علاوه دمای کف لمینت ترجیحا نباید بیشتر از ۲۷ درجه سانتی گراد باشد. در نتیجه اگر سیستم گرمایش از کف دارید باید طبق اصول خاصی نصب لمینت را انجام دهید تا رطوبت حاصل از تعریق کف به لمینت آسیب نزند. برای مشاهده نحوه نصب پارکت لمینت بر روی سیستم گرمایش از کف به صفحه راهنمای خرید و نصب پارکت لمینت مراجعه کنید.

با توجه به موارد ذکر شده برخی از شرکت های تولید کننده سیستم محافظتی گرمایش از کف را بر روی خود محصول اجرا می کنند و در نهایت شما لمینت را بدون هیچ نگرانی بر روی سیستم گرمایش از کف می توانید نصب کنید. چنانچه سیستم گرمایش از کف دارید ترجیحا لمینتی خریداری کنید که علامت عایق یکطرفه داشته باشد. اما از آنجایی که تعداد این لمینت ها در ایران کم است، می توانید لمینت ساده خریداری کنید و به روشی که در راهنمای نصب پارکت لمینت ذکر شده آن را نصب کنید.

سخن آخر:

 

امروزه پارکت لمینت جزء کفپوش های لوکس دکوراسیون داخلی به حساب می آید و انتخاب درست آن با توجه فضا و نحوه استفاده از آن تاثیر زیادی در طول عمر پارکت لمینت دارد.

در این مقاله سعی کردیم با توضیح کامل مشخصان فنی پارکت لمینت کمک کنیم تا در هنگام خرید پارکت لمینت مناسب ترین انتخاب را داشته باشید. اگر مطالب ارائه شده براتون مفید بود خوشحال میشیم مطالب این صفحه را با بقیه هم به اشتراک بگذارید تا خریدی حرفه ای را تجربه کنید.