05
فوریه

ماربل شیت چیست و چه کاربردی دارد

ماربل شیت یکی از جدیدترین انواع دیوارپوش pvc است که به آن ورق سنگ مصنوعی هم می گویند.
ماربل شیت یکی از بهترین متریال هایی است که به زیبایی دکوراسیون منزل و فضای کاری شما کمک به سزایی می کند. بسیاری از افراد به دلیل هزینه زیاد، اجرای زمان بر و وزن زیاد، از بکارگیری سنگ در دکوراسیون اجتناب می کنند. ولی با تولید ورق های ماربل شیت شما می توانید با هزینه کم، زمان اندک و وزن بسیار کمتر از سنگ، یک نمای سنگی شیک و زیبا داشته باشید. در بازار این محصول را به نام ورق ماربل می شناسند. کلمه ماربل در زبان انگلیسی به معنی مرمر و کلمه شیت به معنی صفحه است. ماربل شیت به معنی صفحه مرمری برگرفته از طرح های اولیه سنگ مرمری تولید شده از ماربل شیت هاست. ولی طرح های چاپی دیگری به جز طرح سنگ هم برای ماربل شیت ها قابل سفارش است.

ماربل شیت چیست؟


ورق های ماربل شیت از پودر سنگ و وینیل به صورت ترکیبی تولید می شوند. در ترکیب ماربل شیت 70% پودر پی وی سی و 30% پودر سنگ به کار رفته است. ترکیب پودر پی وی سی باعث ایجاد خاصیت انعطاف پذیری در ماربل شیت می شود. در نتیجه شما می توانید در سطوح منحنی هم از این ورق ها استفاده کنید. ضخامت ورق های ماربل شیت 2 الی 4 میلیمتر است. ضخامت کم ورق های ماربل شیت امکان برش راحت و اجرای سریع را فراهم می کند.
ورق های ماربل شیت در 2 ابعاد تولید می شوند.
 ابعاد 122*280 : این ابعاد برای دیوارهای یک تکه استفاده می شوند.
ابعاد 60*120 : این ابعاد برای فضاهای بین کابینتی استفاده می شوند.

مزایای ماربل شیت

 

طرح های متنوع:

 

ماربل شیت ها دارای رنگبندی متنوع و طرح های مختلف هستند. این ورق ها شامل طرح های سنگ، چوب و طرح های فانتزی شفارشی می باشند. طراحان و کسانی که طرفدار بناهای اعیانی و نماهای سنگی هستند با استفاده از ورق های ماربل شیت می توانند این طرح های زیبا را اجرا کنند. به لحاظ طراحی طرح های ماربل شیت هیچ تفاوتی با سنگ طبیعی ندارند و کاملا نمای سنگ طبیعی را به طرح و فضای شما می دهند.

رنگبندی متنوع ماربل شیت را در لینک زیر مشاهده کنید.

مقاومت در برابر آتش:

 

یکی از خصوصیات فوق العاده ماربل شیت ها مقاومت بالای آنها در برابر آتش است.
ماربل شیت ها به لحاظ ساختاری به گونه ای هستند که تا 80 درجه سانتی گراد در مقابل آتش مقاومت می کنند. مقاومت در برابر آتش به این معنا نیست که حرارت مستقیم آتش به ماربل شیت آسیب نمی زند. مقاومت در برابر آتش ماربل شیت به این معنی است که ورق های ماربل شیت گسترش دهنده آتش نیستند و تا حدودی در مقابل آتش ایستادگی می کنند. ورق ماربل شیت اگر در جوار آتش قرار بگیرد مشتعل نمی شود. نمونه تست مقاومت در برابر آتش ورق ماربل شیت را در فیلم زیر می توانید مشاهده کنید.

مقاومت در برابر رطوبت:

ورق ماربل شیت کاملا ضد آب است و رطوبت هیچ تاثیر منفی بر روی این ورق ها ندارد. به دلیل خاصیت ضد آب بودن، ورق ماربل شیت این امکان را به شما میدهد تا از این ورق ها در محیط های مرطوب مانند حمام و سرویس های بهداشتی استفاده کنید.

قابلیت شستشو:

ورق ماربل شیت علاوه بر خاصیت ضد آب، قابلیت شستشو با تمامی مواد شوینده را هم دارد. به هیچ عنوان نگران کثیف شدن این ورق ها نباشید، چراکه سطح صاف و سیقلی آنها به راحتی با مواد شوینده تمیز می شوند.

وزن کم ماربل شیت:

قبل از اینکه ورق های ماربل شیت به بازار بیایند از سنگ های طبیعی در دکوراسیون های داخلی استفاده میشد. سنگ طبیعی به دلیل وزن بالا یک بار مرده اضافی برای ساختمان به شمار می آید و اگر در متراژ بالا استفاده شود این افزایش وزن برای ساختمان قابل ملاحضه می شود و ممکن است در مواقع زلزله باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری شود.
با ورود ورق های ماربل شیت به بازار صنف دکوراسیون داخلی و ساختمان، طراحان با خیال راحت تری نمای سنگی طراحی می کنند. ورق ماربل شیت وزن و ضخامت خیلی کمتری نسبت به سنگ طبیعی دارد و به همین دلیل مورد استقبال اکثر طراحان قرار گرفته است.

برش و نصب راحت :

ورق ماربل شیت در ضخامت 2 الی 4 میلیمتر تولید می شود. ضخامت کم ورق های ماربل شیت امکان برش راحت تر را برای نصابان فراهم می کند. به علاوه به دلیل برش راحت، نصب ورق های ماربل شیت به هیچ کونه مصالح ساختمانی نیاز ندارد. ورق ماربل شیت پس از برش به راحتی با چسب مخصوص بر روی دیوار یا سقف نصب می شود. برای نصب بر روی سقف بهتر است علاوه بر چسب از میخکوب هم استفاده کنید.

خاصیت آنتی باکتریال:

یکی از خواص خیلی مهم ورق های ماربل شیت خاصیت آنتی باکتریال بودن آنهاست. این ورق ها کثیفی و میکروب بر روی سطح خود جذب نمی کنند. در نتیجه می توان از ماربل شیت در فضاهای درمانی و بهداشتی نیز استفاده کرد.

قیمت ماربل شیت:

قیمت ماربل شیت به عواملی مانند ضخامت، ابعاد، برند تولید کننده، روکش ماربل شیت و درصد پودر پی وی سی و پودر سنگ استفاده شده در ترکیب آن بستگی دارد. هرچه ضخامت و ابعاد کار بیشتر باشد طبیعتا قیمت ورق ماربل شیت هم بیشتر است. از نظر متریال شرکت های تولید کننده درصد های متفاوتی از پودر پی وی سی و پودر سنگ را در ماربل شیت بکار می برند. چنانچه درصد پی وی سی ورق ماربل شیت بیشتر باشد، جنس مرغوب تر و بهتری است و در نتیجه قیمت بیشتری هم دارد.
علاوه بر موارد گفته شده ماربل شیت با روکش پرسی قیمت بیشتری نسبت به دیگر روکش ها دارد.
به طور کلی ورق ماربل شیت نسبت به متریال سنگ از نظر هزینه اجرا و متریال بسیار مقرون به صرفه تر است.
یکی از دلایل پرفروش بودن ماربل شیت قیمت پایین آن نسبت به متریال سنگ است.

موارد استفاده از ماربل شیت

ورق های ماربل شیت به عنوان دیوارپوش یا سقف کاذب استفاده می شوند. در صورت استفاده بر روی سقف بهتر است از ورق های 60*120 که وزن کمتری دارند استفاده شود. البته بهتری حالت این است که ورق های 60*120 به ابعاد 60*60 برش بخورند و بعد بر روی سقف نصب شوند. در ادامه مطلب نمونه های از موارد استفاده از ماربل شیت را ارائه می دهیم.

دیوار حمام و سرویس بهداشتی:

 

همان طور که گفتیم ورق های ماربل شیت کاملا ضدآب و قابل شستشو هستند. علاوه بر این خاصیت آنتی باکتریال سطح ورق ماربل شیت آن را به یک دیوارپوش عالی جهت حمام و سرویس بهداشتی تبدیل کرده است.
ورق ماربل شیت به راحتی برروی کاشی های سرویس بهداشتی و حمام می چسبند، در نتیجه برای نصب این ورق ها نیازی به تخریب و بنایی ندارید. کافیت ورق ماربل شیت را خریداری کنید تا در عرض چند ساعت بر روی دیوار نصب شود.

نشیمن و دیوار TV :

 

در فضای نشیمن یکی از دیوارهایی که معمولا به صورت دکوراتیو کار می شود دیوار TV یا دیوار تلویزیون است. دیوار TV با استفاده از متریال و نورپردازی های مختلف به عنوان یک دیوار شاخص در فضای نشیمن طراحی می شود.
ماربل شیت از آن جمله متریال هایی است که به عنوان یک جزء دکوراتیو می توان در دیوار تلویزیون از آن استفاده کرد. شما می توانید ماربل شیت طرح سنگ را به عنوان یک پس زمینه لوکس و لاکچری برای دیوار تلویزیون خود استفاده کنید. با این کار وجه تمایز ویژه ای بین دیوار تلویزیون و سایر فضاهای نشیمن قائل شدید و بر زیبایی و چشم نوازی فضا افزوده می شود.

بین کابینتی و دیوار آشپزخانه:

 

دیوارپوشی که برای دیوار بین کابینتی انتخاب می کنید باید در برابر خط و خش مقاوم باشد. از همه مهم تر بین کابینتی باید قابل شستشو باشد و به راحتی تمیز شود. به علاوه چربی را هم به خود نگیرد. از بهترین متریال ها برای بین کابینتی ماربل شیت است. ماربل شیت به دلیل خاصیت آنتی باکتریال و ضد آب بودن و قابلیت شستشو برای فضای بین کابینتی بسیار مناسب است . به قدری فروش ماربل شیت برای فضای بین کابینتی زیاد است که ابعاد مخصوص بین کابینتی برای ماربل شیت تولید می شود. ابعاد ماربل شیت بین کابینتی عرض 60 در طول 120 سانت است. این ابعاد کار برش را به حداقل می رساند و شما به راحتی می توانید از این ورق ها برای نصب بین کابینتی استفاده کنید.

لابی ساختمان:

یکی از فضاهایی که همیشه سعی شده طراحی لوکس ولاکچری داشته باشد لابی ساختمان است.
در لابی ساختمان به دلیل رفت و آمد زیاد ساکنان ضرورت نظافت بیش از هر فضای دیگر است. به علاوه متریال استفاده شده در این فضا حتما باید قابلیت شستشو داشته باشد. ماربل شیت در اجرا سطحی یکدست و بدون درز را برای ایجاد می کند و با ظاهر لوکس طرح سنگ خود ازبهترین گزینه ها برای طراحی لابی ساختمان به حساب می آید. ماربل شیت به دلیل وزن کم و قیمت مناسب جایگزین مناسبی برای سنگ طبیعی است.

دیوار راهروها:

 

راهروها بیشتر از هر فضای دیگری در معرض رفت و آمد و برخورد وسایل و ضربه است. معمولا برای این فضا از متریال هایی با درجه سختی بالا استفاده می شود. ورق ماربل شیت به دلیل خاصیت و ضد خش و ضد ضربه بودن و در عین حال وزن سبک و سطح سیقلی خود گزینه مناسبی برای پوشش دیوار راهروها به شمار می آید.

فیلتر آسانسور:

 

از کاربرد های دیگر ماربل شیت، استفاده از آن در فضای فیلتر آسانسور است. دیوارپوش ماربل شیت با ماندگاری بالای خود به خوبی پاسخگوی نیاز این فضا است. با نصب سریع در کمترین زمان می توانید جلوه ای زیبا و کاربردی به فضای فیلتر اسانسور بدهید. سرعت نصب بالای ماربل شیت باعث شده که این متریال یکی از بهترین گزینه ها برای تغییر دکور آسانسور باشد، چراکه آسانسور ها در هر فضا جزء پر رفت و آمد ترین و ضروری ترین فضاهاست که نمی توان به مدت طولانی جلوی فعالیت آن را گرفت.

استخر:

 

استخر فضایی مرطوب است که نظافت آن بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل متریال استفاده شده در دیوار استخر باید کاملا بدون درز و قابل شستشو باشد. دیوارپوش ماربل شیت به دلیل مقاومت بالایی که در برابر رطوبت دارد از گزینه های ایده آل برای استخر به شمار می آید. این ورق های سطحی یکدست و بدون درز ایجاد می کنند و شستشوی آنها بسیارراحت و سریع است. به علاوه کلر و مواد شوینده نیز به سطح ماربل شیت آسیب نمی زند.

مراکز تجاری و فروشگاه ها:

 

در مراکز تجاری و فروشگاه ها دیوار ها بیشتر از هر فضای دیگری در معرض تردد و برخورد اشیاء قرار دارند. در گذشته تمامی دیوارهای فروشگاه ها و پاساژ ها به دلیل مقاومت بالا سنگ طبیعی کار می شد. از معایب اجرای سنگ در این فضاها، وزن زیاد آن، اجرای سخت و زمان بر، کثیف کاری در حین اجرا و دشواری تعویض سنگ ها برای تغییر دکوراسیون مغازه هاست. با بالا رفتن وزن ساختمان های تجاری ابعاد ستون ها هم جهت تحمل وزن ساختمان بیشتر شده و در نتیجه کارفرمایان در سفت کاری و نازک کاری متحمل هزینه های مازاد می شوند. با ورود ورق های ماربل شیت به بازار دکوراسیون داخلی این مشکلات رفع شده است. ورق ماربل شیت با ضخامت کم وزن بسیار کمتری نسبت به سنگ دارد. به علاوه سرعت اجرای ورق ماربل شیت بسیار بیشتر از اجرای سنگ طبیعی است. با توجه به مشخصات ارائه شده، ماربل شیت بهترین و مقرون به صرفه ترین گزینه برای پوشش دیوار مراکز تجاری و فروشگاه ها به شمار می آید.

سخن آخر

در این مقاله نمونه هایی از کاربرد ورق ماربل شیت معرفی شد. چنانچه برای فضای دیگری هم از ورق ماربل شیت استفاده کرده اید خوشحال می شویم تجربه خود را با ما درمیان بگذارید.