09
بهمن

نقش پرده در دکوراسیون داخلی چیست

پرده نوعی لباس برای پنجره خانه شما به شما می آید. پرده ها از بیرون به کامل شدن نما کمک می کنند و از داخل منزل نور و دید محیط را کنترل می کنند. بنابراین یکی از مهم ترین اجزای دکوراسیون داخلی پرده است و نمی توان از اهمیت ان چشم پوشی کرد.
انتخاب پرده یکی از مهم ترین دغدغه ها در چیدمان منزل است. به علاوه یکی از ساد ترین و مقرون به صرفه ترین راهها برای تغییر دکوراسیون فضای منزل، تعویض پرده هاست. برای انتخاب بهترین و مناسب ترین مدل پرده برای هر فضا تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

پرده چیست؟

پرده در واقع پوششی برای پنجره هرساختمان است. از پرده برای کنترل نور و دید و حتی تنظیم دمای خانه استفاده می شود. تاثیر پرده روی پنچره در نور روز کاملا مشخص است و در طول شب تاثیر خود را با کنترل دید در فضا می گذارد.

پرده ها عموما از جنس پارچه تولید می شوند. از حدود ۳۰۰۰ سال پیش استفاده از پرده در میان مردم رایج است. مصریان باستان ابتدا از پوست حیوانات به عنوان پرده استفاده می کردند. بعدها پرده را از پارچه های کتان ساختند و در نهایت با پیشرفت تمدن و افزایش آسایش در میان مردم از پارچه های ابریشمی و پشمی برای تولید پرده استفاده شد. اما اخیرا انواع پرده با جنس های فلزی، پلاستیکی و پارچه ای تولید می شوند. حتی در برخی موارد از پرده به منظور جداسازی فضا ها نیز استفاده می شود.

نقش پرده در دکوراسیون منزل

 

از وظایف پرده در منازل و دیگر مکان ها، کنترل نور در طول روز جهت حفظ حریم خصوصی است. جهت تنظیم نور از طریق پرده ها به چند نکته باید توجه کنید.

 اولین نکته جنس پرده هاست. هر چه جنس پرده ها ضخیم تر باشد نور کمتری از خود عبور می دهند و در صور ت نازک بودن پرده نور عبوری از پرده ها بیشتر است.
در نتیجه اگر پرده اتاق شما در معرض نور شدید و مستقیم خورشید است، باید از پارچه های ضخیم استفاده کرد و در صورتی که پنجره اتاق شما نورگیری مناسبی ندارد، می توانید از پارچه های نازک تر و شفاف تر استفاده کنید.

نکته دوم مکانیزم و نوع پرده است : پرده های قدیمی به صورت پارچه های یکدست دوخته می شدند. برای تنظیم نور در این مدل پرده ها ۲ راه داریم. اول اینکه با باز و بسته کردن کامل پرده نور ورودی را کنترل کنید. راه دوم این است که با چند لایه کردن پرده سعی در کنترل نور ورودی کنید.

اما اخیرا پرده های جدیدی تولید شده اند. این پرده ها با مکانیزم خاصی که دارند امکان سایه روشن کردن و تنظیم نور ورودی از پرده را به شما میدهند. پرده هایی مانند پرده زبرا، کرکره فلزی و ورتیلاین همگی از قابلیت سایه روشن و تنطیم نور بدون نیاز یه جمع کردن کامل پرده برخوردارند.

در انتخاب پرده برای فضای منزل فاکتور های مهمی را باید در نظر بگیرید که در ادامه به توضیح این نکات می پردازیم.

رنگ پرده

یکی از نکاتی که در انتخاب پرده باید به آن توجه کنید رنگ پرده است. رنگ پرده را باید متناسب با ابعاد فضا و سبک دکوراسیون خود انتخاب کنید.

برای بزرگتر و پرنور نشان دادن منزل از پرده هایی با رنگ های روشن مانند سفید و شیری استفاده کنید. در فضای پذیرایی بهتر است عمده رنگی که برای پرده استفاده می کنید رنگ روشن باشد. حتی اگر رنگ خاصی در دکوراسیون منزل شما وجود دارد میتوانید در حاشیه رنگ کرم و شیری استفاده کنید. خوشبختانه این رنگ های به راحتی با تمامی طیف رنگ ها هماهنگی دارند و ست می شوند. بنابراین ترجیحا بهتر است عمده رنگ پرده پذیرایی رنگ سفید و شیری باشد. با انتخاب رنگ شیری پرده شما با دیگر لوازم منزل راحت تر تناسب رنگی پیدا میکند.

 

 

پرده اتاق خواب بهتر است از رنگ های آرامش بخش استفاده شود تا در خواب و استراحت شما اختلالی ایجاد نشود. در فضای اتاق خواب از انتخاب پرده هایی با رنگ نارنجی، قرمز، بنفش تیره و دیگر رنگ های تند اجتناب کنید. در این فضا بهتر است از رنگ های آبی آسمانی، سبز روشن، صورتی، گلبهی و دیگر رنگ های روشن و ملایم استفاده کنید.

 

 

 

 

 

پرده های رنگ تیره فضای خانه را کوچک تر نشان میدهند بنابراین از این پرده ها در اتاق های بزرگ می توانید استفاده کنید. درصورتی که میخواهید جلوه خاصی به فضای اتاق یا پذیرایی بدهید و یا اینکه بر بخش خاصی از دکور خانه تاکید کنید می توانید از پرده های تیره استفاده کنید.

مدل پرده

یکی از عوامل تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی  انتخاب طرح و مدل پرده است. پرده ها در طرح های مختلف تولید می شوند که هر کدام پاسخگوی نیاز خاصی هستند. در ادامه مطلب انواع پرده و موارد استفاده پرده ها را توضیخ میدهیم

پرده کلاسیک:

پرده کلاسیک از جمله پرده های قدیمی است که آستری یا زیر پرده، پارچه اصلی و والان کناری می باشد. معمولا ۳ لایه پارچه در این پرده ها جلوی پنجره نصب می شود. در گذشته استفاده از پرده های کلاسیک نماد تجمل و خانه های سلطنتی بود. این پرده ها دارای نقش و نگار شلوغ و تجملاتی هستند. در اکثر مواقع والان های پرده کلاسیک برای تاکید بیشتر از رنگ های تند و تیره استفاده می شوند . پرده های کلاسیک برای پنجره های بزرگ و قدی مناسب است. حتی اگر پنجره شما قدی نباشد ارتفاع پرده کلاسیک را از سقف تا کف باید در نظر بگیرید.در دوخت پرده های کلاسیک از چند لایه پارچه استفاده شده در نتیجه این پرده ها بسیار حجیم و سنگین هستند و برای نصب آن بر روی پنجره به چوب پرده های مقاوم نیاز دارید.

پرده زبرا:

پرده زبرا یکی از پرده های مدرن است. پارچه پرده های زبرا به صورت راه راه شامل یک ردیف پارچه و یکی ردیف تور افقی تولید می شوند.حالت تناوبی تور و پارچه امکان سایه روشن کردن پرده را به ما میدهد. پرده زبرا دارای مکانیزم بالارو هستند. پارچه پرده به صورت رول دولا بر دور غلتک داخل ریل پرده جمع می شود. توسط این ریل شما می توانید با همپوشانی بخش های تور و پارچه پرده را در حالت سایه قرار دهید و نور و دید را کامل حذف کنید و یا در حالت روشن قرار دهید و نور و دید را با وجود پرده بر روی پنجره داشته باشید. در نهایت اگر بخواهید منظره پشت پنجره راا بدون هیچ مانعی ببینید می تونید پرده رو کامل جع کنید. در این حالت پرده به طور کامل داخل ریل جمع می شود و شما هیچ اثری از پرده بر روی پنجره نمی بینید.پرده زبرا بسیار سبک است و نصب آب نسبت به پرده های کلاسیک فوق العاده سریع و راحت است. با توجه به سرعن نصب  و سهولت استفاده از پرده های زبرا، این پرده در اخیرا در اکثر ادارات و منازل مورد استقبال قرار گرفته است. از پرده زبرا به دلیل کارایی راحت، تنوع طرح در رنگ و فضای کمی که اشغال می کند قابل استفاده در تمامی فضاهاست.

 برای مشاهده انواع طرح های پرده زبرا بر روی آیکون زیر کلیک کنید. 

پرده شیدرول:

از دیگر پرده های مدرن پرده شید رول است. کلمه شید یک واژه انگلیسی به معنی سایه بان است که مصداق کامل پرده شید را عنوان میکند. پرده شید رول یک لایه کامل پارچه است که به صورت کامل پنجره را پوشش میدهد. پارچه پرده شیدرول تا ۸۵% جلوی نور را می گیرد و به طور کامل دید را محدود می کند. پرده دارای یک زنجیر می باشد که به وسیله آن پارچه بالا و پایین می رود. به منظور حفظ آراستگی و ایستایی پرده یک وطنه در قسمت پایین پارچه شید نصب می شود. جنس پارچه پرده های شید رول در مجموعه آدلی آمود پلی استر ترک است. پرده های شید رول به دلیل طراحی ساده و مینیمالی که دارند به راحتی با هر نوع نوع دکوراسیونی قابل تطبیق هستند. از پرده های شید رول در فضا های مسکونی، اداری، تجاری و … استفاده میشود.

با مراجعه به لینک زیر میتوانید انواع طرح های پرده شید رول را مشاهده کنید.

پرده لوردراپه:

پرده لوردراپه از خانواده پرده های کرکره ای به شمار می آید. تیغه های پرده لوردراپه عمودی است و از نظر بازشو مانند پرده های پارچه ای به سمت چپ و راست باز می شوند. اولین بار که پرده های لوردراپه در ایران استفاده شد، مردم آن را به عنوان یک کالای لوکس می شناختند. با گذست زمان و سهولت استفاده از پرده لوردراپه و ماندگاری و دوام بالای آن، پرده لوردراپه جایگاه خود را در دکوراسیون داخلی منازل و ادارات پیدا کرد. امروزه به دلیل قیمت مناسب پرده لوردراپه و ماندگاری بالای آن، این پرده در مراکز اداری، فرهنگی و فضاهایی که تعداد زیادی پرده نیاز دارند مورد استفاده قرار میگیرد. حالت عمودی این پرده کمک میکند تا ارتفاع فضای شما بیشتر دیده شود. همچنین پرده لوردراپه با وجود تیغه های هم اندازه با فاصله های منظم، نظم خاصی را به فضای شما می دهد و باعث می شود فضای شما مرتب تر دیده شود. پرده عمودی یا لوردراپه از دو بخش اصلی ریل و پارچه تشکیل شده است. پارچه های پرده لوردراپه در دو عرض ۹ و ۱۳ سانتی تولید می شوند. این پارچه توسط قلاب های فلزی به ریل وصل می شود. جهت ایستایی پارچه هم وزنه هایی به پایین پارچه وصل می شود. این وزنه های توسط زنجیری به هم وصل میشوند و باعث یکپارچگی پرده لوردراپه می شوند. پرده های لوردراپه هم مانند زبرا قابلیت تنظیم نور و دید را در شب و روز دارند.

اگر فضایی رسمی و مدرن میخواهید داشته باشید به شما پرده های لوردراپه را پیشنهاد می کنیم.

پرده تصویری:

پرده تصویری یکی از جدید ترین انواع پرده است که امکان چاپ طرح دلخواه را بر روی پرده به ما میدهد. پرده تصویری با توجه به پارچه های مورد استفاده انواع مختلفی دارند. پرده شیدرول، زبرا، لوردراپه و پانچی انواع پرده هایی هستند که در مجموعه ما می توانید طرح مورد نظر خود را بر روی آن چاپ کنید.پرده های تصویری عموما در فضاهای تجاری و فرهنگی مورد استفاده قرار می گیرد. در فضای منزل می توان از پرده های تصویری در آشپزخانه یا اتاق خواب استفاده کرد. پرده ها در مجموعه ما توسط دستگاه های درجه یک با چاپ UV تولید می شوند. تصاویر چاپی از ماندگاری بالایی برخوردارند و تا ۳سال ضمانت دارند. پرده های تصویری در دکوراسیون داخلی امکان شخصی سازی فضا را به شما میدهند. شما با انتخاب طرح مورد نظر و یا حتی با چاپ عکس خودتان یا فرزنداتان بر روی پرده می توانید فضای اتاق خواب را بیشتر از قبل شخصی کنید . با استفاده از پرده های چاپی اختصاصی حس تعلق شما به فضا هم بیشتر می شود. پرده تصویری این امکان را به شما میدهد طرح اختصاصی لوگو و یا تبلیغات مجموعه خود را بر روی پرده چاپ کنید . بنابراین پرده های تصویری در فضاهای اداری و تجاری هم بسیار پرکاربرد است و میتوانید به عنوان بخشی از تبلیغات مجموعه از آن استفاده کنید . شما عزیزان می توانید فایل اصلی و با کیفیت طرح خود را برای ما ارسال کنید و پرده چاپی آماده تحویل بگیرید. برای آشنایی بیشتر با پرده های تصویری بر روی آیکون زیر کلیک کنید.

پرده پانچی:

پرده های پانچی نوعی از پرده های عمودی است. در این نوع پرده در طول یک پارچه یک تگه سوراخ هایی با فاصله منظم ایجاد می شود. این سوراخ ها امکان نصب و اتصال آسان به ریل پرده را فراهم می کند. پرده های پانچی در دو نوع ساده و چاپی تولید می شوند. به دلیل سهولت نصب و شستشوی راحت پرده های پانچی اخیرا مورد توجه اکثر مشتریان قرار گرفتند. این پرده ها بیشتر مناسب فضای مسکونی است. طرح پرد ه های پانچی به پرده های قدیمی نزدیک تر است. این پرده ها به دلیل رنگ بندی متنوعی که دارند به راحتی با هر فضایی ست می شوند. به دلیل ابعاد ثابتی که دارند معمولا برای خانه های مستاجری استفاده از این نوع پرده پیشنهاد می شود. پرده پانچی به صورت قدی است و مدل پاچلاغی آن جلوه زیبایی ندارد.با استفاده از پرده های قدی پانچی به پیوستگی فضای خود می افزایید. به علاوه این پرده های اگر در رنگ های روشن و طرح های ساده انتخاب شود به مرتفع تر دیده شدن سقف شما هم کمک می کند. شما عزیزان می توانید به تناسب سلیقه خودتان از طرح های مختلف پرده های پانچی برای فضای پذیرایی و یا اتاق خواب خود استفاده کنید.در مجموعه ما انواع پرده پانچی تصویری موجود است.

برای مشاهده طرح های قابل چاپ بر روی آیکون زیر کلیک کنید.

پرده پلیسه:

پرده پلیسه یه نوع پرده پشت دری و جمع و جور است. پارچه پرده پلیسه پلی استر ترک است که به صورت تا خورده جمع می شود و کمترین فضا را اشغال می کند. پرده پلیسه به دلیل نصب بر روی قاب درب و پنجره این امکان را به شما میدهد که همزمان که پرده روی شیشه را پوشانده درب یا پنجره را باز کنید. با نصب پرده پلیسه دیگر نیازی نیست برای باز و بسته کردن درب و پنجره پرده را جمع کنید. اگر در بالای درب یا پنجره خود فضایی برای نصب ریل پرده ندارید انتخاب پرده پلیسه می تواند بهترین گزینه باشد. به علاوه پرده پلیسه را میتوانید در آشپزخانه و یا بر روی درب بالکن نصب کنید چرا که این پرده ها کمترین فضا را اشغال می کنند و امکان بروز حادثه در آشپزخانه را به حداقل می رسانند. با توجه به ویژگی های گفته شده پرده پلیسه برای فضاهای اداری نیز انتخاب مناسبی می تواند باشد. با انتخاب پرده پلیسه بیشتر بر کارایی پرده تاکید می کنید تا زیبایی. هرچند که این پرده ها زیبایی خاص خود را دارند.

برای مشاهده طرح های پرده پلیسه بر روی آیکون زیر کلیک کنید.

پرده کرکره فلزی

پرده کرکره فلزی از تیغه های آلومینیومی باریکی تشکیل شده است که به صورت افقی قرار می گیرند. این تیغه های آلومینیومی توسط نخ های ابریشمی به هم وصل می شوند. تیغه های کرکره فلزی در عرض های ۱۶ و ۲۵ و ۵۰ میلیمتری تولید می شوند.تیغه های کرکره فلزی با چرخش افقی خود امکان سایه روشن و تنظیم نور را به شما می دهند. باز و بسته شدن پرده کرکره فلزی توسط نخ ابریشمی و سایه روشن آن توسط یک میله باتومی صورت می گیرد. پرده های کرکره فلزی به بالا جمع می شوند. به دلیل استحکام بالای پرده های کرکره فلزی از این نوع پرده بیشتر در آشپزخانه یا در مراکز اداری استفاده می شود. اگر میخواهید دکوراسیون فضای شما حالت رسمی به خود بگیرید حتما پرده کرکره فلزی را برای پوشش پنجره ها استفاده کنید. با توجه به حالت خطی و افقی تیغه ها این نوع پرده به منظم تر دیده شدن فضا هم کمک می کند. در نتیجه استفاده پرده کرکره فلزی بیشتر در فضای کار و یا فضای های اداری و تجاری مرسوم است. پرده های کرکره فلزی با رنگبندی متنوعی که دارد به راحتی با هر دکوراسیون و رنگ سازمانی شما قابل هماهنگی است.

برای مشاهده طرح و رنگ پرده های کرکره فلزی بر روی آیکون زیر کلیک کنید.

پرده ورتیلاین:

پرده ورتیلاین از جدیدترین نوع پرده هاست که به دلیل مزایای زیادی که دارد از محبوبیت خاصی برخوردار است .پرده ورتیلاین از پارچه های عمودی به عرض ۴۰ سانت تشکیل شده است. قسمت وسط پارچه به صورت توری و دو طرف آن پارچه کامل است. پارچه های ورتیلاین به صورت U شکل در ریل قرار می گیرد. حالت U شکل پارچه به پرده امکان سایه روشن میدهد. از مزیت های پرده ورتیلاین عدم نیاز به آستری و امکان انتخاب رنگبندی مختلف در یک پرده است. پارچه این پرده ها به راحتی از ریل جدا می شوند و داخل ماشین لباسشویی قابل شستشو هستند. پرده ورتیلاین با تنوع دررنگ و ایستایی شیک و مدرنی که دارد در زمان کمی طرفداران زیادی پیدا کرده است. این پرده ها مناسب فضای پذیرایی و اتاق خواب هستند. در هتل ها و رستوران های مدرن هم می توانید از پرده های ورتیلاین استفاده کنید. اگر میخواهید فضای شیک و مدرن در خانه ایجاد کنید و در عین مدرن بودن حس گرما و صمیمیت خانه خود را حفظ کنید، ما پرده ورتیلاین را به شما پیشنهاد می کنیم. با انتخاب این پرده برای خانه خود علاوه بر یکدستی پنجره ها امکان استفاده از رنگبندی های متنوعی را هم در یک پرده دارید.

شما عزیزان می توانید برای مشاهده انواع پرده ورتیلاین و ثبت سفارش بر روی آیکون زیر کلیک کنید.

پرده بامبو حصیری

اگر به دنبال تجربه حس نوستالژی در فضای خود هستید حتما به سراغ پرده های بامبو حصیری بروید. جنس پرده های بامبو حصیری بامبو وارداتی است. بامبو های حصیری در عرض های مختلف مختلف وارد شده و با توجه به ابعاد پنجره شما برش میخورد. مکانیزم جمع شو پرده های بامبو حصیری به دو حالت رول جمع شو و کتابی است. به دلیل طرح چوبی بامبو های حصیری از این پرده در دکوراسیون های سنتی، سفره خانه ها و رستوران های سنتی استفاده می شود. با انتخاب پرده بامبو حصیری حس گرمای چوب را به فضای خود اضافه می کنید. این پرده ها در کنار لوازم تزئینی چوبی به حس نوستالژی فضا می افزاید و میتوانید از تراکیب پرده بامبو حصیری با مبلمان چوبی و فرش فضای سنتی زیبایی را تداعی کنید.

برای مشاهده طرح های پرده بامبو حصیری بر روی آیکون زیر کلیک کنید.

سخن آخر

 

اکنون با توجه به مطالب کفته شده و نوع فضایی که دارید می توانید بهترین و کاربردی ترین نوع پرده را با توجه به دکوراسیون خود انتخاب کنید. امیدوارم مطالب ارائه شده برای شما مفید واقع شده باشد. خوشحال میشم لینک این صفحه را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.