27
مه

نکات مهم هنگام خرید کاغذ دیواری

در دکوراسیون داخلی کاغذ دیواری از دیرباز یکی از اصلی ترین متریال ها جهت پوشش دیوار بوده است.

این متریال به دلیل نصب آسان و سریع در دنیای پر سرعت امروز هم طرفداران زیادی دارد و جزعی جدا نشدنی از طراحی منازل، ادارات و حتی مراکز تجاری شده است. در هر فضایی دکوراسیون دیوارها بخش مهمی از فضا را تشکیل می دهند. از این رو انتخاب یک متریال مناسب برای آن از تصمیمات مهم برای طراحی منازل است. برای انتخاب کاغذ دیواری مناسب به نکات مهمی باید توجه داشته باشید. در ادامه مطلب ما این نکات را عنوان می کنیم و درباره آن توضیح می دهیم.

نکات مهم در انتخاب کاغذ دیواری:

 

ابعاد کاغذ دیواری

همان طور که میدانید واحد شمارش کاغذ دیواری ها رول است. یکی از نکاتی که باید حتما به آن توجه داشته باشید ابعاد هر رول کاغذ دیواری است. هر کدام از برند های کاغذ دیواری می توانند ابعاد متفاوتی داشته باشند. اما ابعاد استانداردی برای کاغذ دیواری وجود دارد که عملیات نصب را راحت تر می کند.

ابعاد استاندارد کاغذ دیواری به ترتیب زیر است:

  • عرض 53 سانتیمتر در طول 10 متر
  • عرض 70 سانتیمتر در طول 10 متر
  • عرض 106 سانتیمتر در طول 10 متر
  • عرض 106 سانتیمتر در طول 15/5 متر

به طور معمول کاغذ دیواری های موجود در بازار عمدتا با عرض 53 سانتیمتر در طول 10 متر تولید می شوند. بنابراین نحوه محاسبه تعداد رول کاغذ دیواری با این ابعاد را به شما آموزش میدهیم.

با دو روش می توانید تعداد رول کاغذ دیواری را محاسبه کنید.

  • روش قدی
  • روش متر طول دیوارها

روش قدی دقیق تر و روش متر طول دیوار ها سریع تر است.

در روش قدی که به آن قواره ای هم می گویند، ابتدا ارتفاع دیوار را اندازه می گیرید. به طول متداول ارتفاع تمام ساختمان های مسکونی 280 تا 300 سانتیمتر است. به همین دلیل به طور میانگین ارتفاع دیوار را 3 متر در نظر می گیریم. هر رول کاغذ دیواری 10 متر طول است و با توجه به ارتفاع دیوارها هر رول کاغذ دیواری به سه قسمت تقسیم می شود. به هر قسمت 3 متری که از کاغذ دیواری برش می خورد قواره می گویند. در نتیجه هر یک رول کاغذ دیواری با عرض 53 سانتیمتر در طول 10 متر، 3 قواره کاغذ دیواری با عرض 53 سانتیمتر را پوشش میدهد. 3 قواره 53 سانتیمتری حدودا 1/5 متر طول دیوار را پوشش میدهد.

با توجه به توضیحات فوق هر 1/5 متر طول دیوار با ارتفاع 3 متر، یک رول کاغذ دیواری نیاز دارد.

 

در روش دوم طبق یک فرمول می توانید تعداد رول کاغذ دیواری را محاسبه کنید. بدین صورت که شما متر طول دیوارها را اندازه می گیرید و با هم جمع می کنید. عدد متر طول دیوار ها را دو برابر می کنید و عدد یه دست آمده را بر 3 تقسیم می کنید. عدد به دست آمده تعداد رول کاغذ دیواری مورد نیاز شماست. اگر عدد به دست آمده اعشاری بود، عدد بزرگتر بعد از اعشار را در نظر بگیرید.

توجه داشته باشید در هر دو روش دیوار کامل بدون درب و پنجره در نظر گرفته شده است. در صورت وجود درب یا پنجره در سطح دیوار، متراژ آن را از متراژ کل کم می کنیم.

بچ نامبر یا لات نامبر کاغذ دیواری (batch number)

بچ نامبر یک شماره سریال اختصاصی است که بر روی اکثر محصولات درج می شود. این شماره سریال شامل سری تولید و کد رنگ استفاده شده در محصول است.

برای چاپ طرح کاغذ دیواری معمولا یک منبع رنگ آماده می کنند و چندین هزار رول کاغذ دیواری از همان منبع رنگ تولید می شوند. پس از تمام شدن رنگ آماده شده، مجددا یک منبع رنگ دیگر آماده می شود. علی رغم اینکه تمامی کد رنگ ها به صورت دیجیتال ترکیب می شوند ولی باز هم دقیقا همان رنگ قبلی تولید نمی شود و معمولا یکی دو درجه سیرتر یا روشن تر می شوند.

به هر سری تولید کاغذ دیواری از یک منبع رنگ، یک شماره بچ نامبر تعلق می گیرد و برای منبع رنگ جدید بچ نامبر جدید در نظر گرفته می شود. دقت کنید کاغذ دیواری هایی که در یک اتاق یا یک پروژه استفاده می شوند و دارای یک کد رنگ می باشند، باید همگی بچ نامبر یکسان داشته باشند تا پس از نصب دورنگ دیده نشوند. بنابراین در هنگام خرید کاغذ دیواری همه کاغذ های هم رنگ باید یک بچ نامبر داشته باشند. به علاوه حتما یک الی دو رول کاغذ دیواری اضافه تهیه کنید تا کار نصب کاغذ دیواری شما در کوتاه ترین زمان و به بهترین شکل صورت گیرد. نگران خرید کاغذ دیواری اضافه نباشید. چنانچه کاغذ دیواری به صورت بسته کامل اضافه بیاید تا 10 روز بعد از خرید می توانید آن را به انبار تحویل داده و هزینه اش را دریافت کنید.

انواع کاغذ دیواری

قبل از خرید کاغذ دیواری تعیین کنید که چه انتظاری از کاغذ دیواری دارید.

 کاغذ دیواری در فضای مسکونی نصب می شود و یا اداری و تجاری؟

تا چه حد نیاز به تمیزکاری کاغذ دیواری دارید؟

میخواهید ماندگاری کاغذ دیواری چند سال باشد؟

با پاسخ به سوالات ذکر شده دقیق تر و حساب شده تر می توانید کاغذ دیواری تهیه کنید.

 

کاغذ دیواری ها انواع مختلفی دارند که به اختصار به معرفی آنها می پردازیم :

 

کاغذ دیواری کاغذی: کاغذ دیواری کاغذی از جنس کاغذ به همراه یک لایه آغشته ساز است. کاغذ دیواری های کاغذی غیر قابل شستشو هستند و طول عمر کمی دارند.
کاغذ دیواری کاغذی بسیار نازک و سبک است و به راحتی مخدوش یا پاره می شود. به دلیل سبک بودن این نوع کاغذ دیواری برای پوشش سقف هم استفاده می شود.
در صورتی که به صورت موقت و با کمترین هزینه میخواهید کاغذ دیواری نصب کنید، کاغذ دیواری کاغذی بهترین گزینه است.

 

کاغذ دیواری ناوون: کاغذ دیواری نانوون از الیاف طبیعی سلولوزی ساخته شده است. در روکش کاغذ دیواری نانوون از مواد نانو استفاده شده است و به همین دلیل دیرتر از سایر کاغذ دیواری ها آلودگی را به خود جذب می کنند. طبیعتا با توجه به جذب کم آلودگی این نوع کاغذ دیواری نیاز کمتری به شستشو و نظافت دارد. برای شستشوی کاغذ دیواری نانوون از یک دستمال نمدار بدون مواد شوینده استفاده کنید. کاغذ دیواری نانوون الیاف طبیعی دارد و ضد آلرژی و حساسیت است.

 

کاغذ دیواری وینیل یا پی وی سی :  کاغذ دیواری پی وی سی از یک لایه کاغذ و یک لایه وینیل کلراید تشکیل شده است. کاغذ دیواری پی وی سی به دلیل قابلیت شستشو به خصوص در ایران بسیار پر طرفدار است. طول عمر کاغذ دیواری پی وی سی بیشتر از سایر کاغذ دیواری هاست. به همین دلیل برای استفاده طولانی مدت با خیال راحت می توانید کاغذ دیواری pvc  تهیه کنید. جهت شستشوی کاغذ دیواری پی وی سی می توانید از مواد شوینده غیر اسیدی و ملایم مانند شامپو فرش به صورت محلول در آب استفاده کنید.
تنها ایراد کاغذ دیواری پی وی سی عدم زیست تخریب پذیر بودن آن است. در نتیجه از این نوع کاغذ دیواری در کشور های غربی کمتر استفاده می شود.

نور محیط:

برای انتخاب کاغذ دیواری حتما به هنور منزل و محیط فروشگاهی که از آن خریداری می کنید دقت کنید. کاغذ دیواری ها در برابر نورهای آفتابی و مهتابی و نور خورشید در طیف رنگی متفاوتی به چشم می آیند. اگر حساسیت زیادی در رنگ کاغذ دیواری دارید حتما قبل از خرید و بعد از انتخاب کاغذ دیواری نمونه کاغذ را به منزل ببرید و در نور منزل هم آن را بررسی کنید.
در صورتی که نور محیط شما کم است توصیه می کنیم از کاغذ دیواری های رنگ روشن استفاده کنید.

در اتاق هایی با نور زیاد حتما از کاغذ دیواری مات استفاده کنید. در صورت استفاده از کاغذ دیواری براق، انعکاس نور در دراز مدت چشم شما را اذیت می کند.
در فضاهای بزرگ با نور زیاد دست شما برای انتخاب کاغذ دیواری با رنگ های تیره باز است. اگر برای فضای منزل کاغذ دیواری انتخاب می کنید، سعی کنید کاغذ دیواری با رنگ های نود و خنثی تهیه کنید.
رنگ های نود به راحتی با هر رنگ دیگری ست می شوند و شما محددودیت کمتری برای خرید لوازم منزل دارید.

نصب کاغذ دیواری:

نصاب کاغذ دیواری نقش مستقیمی در تمام شده کار کاغذ دیواری مناسب و درجه یک دارد. اگر شما بهترین و گران ترین کاغذ دیواری بازار را تهیه کنید ولی نصب درست و اصولی نداشته باشد، حتما کاغذ دیواری شما خراب می شود. پس در انتخاب نصاب به اندازه انتخاب کاغذ دیواری وسواس به خرج دهید.
از آنجایی که نصاب ها هزینه نصب را به همرا چسب اعلام می کنند، در مواقعی که برای هزینه نصب بیش از حد چانه زنی کنید احتمال دارد نصاب قبول کند ولی در هنگام اجرا جهت جلوگیری از ضرر در کار و دستمزد خودش، مقدار چسب کمتری برای کاغذ دیواری استفاده کند. در نتیجه لبه های کاغذ دیواری چند ماه پس از نصب بلند می شود و به ناچار باید مجددا هزینه کنید تا لبه های کاغذ دیواری را ترمیم کنید.

از موارد دیگری که نصاب ها در آن دخیل هستند، زیرسازی کاغذ دیواری است. حتما از نصاب بخواهید یک روز قبل از نصب کاغذ دیواری، دیوارها را بررسی کند و در صورت نیاز به زیرسازی مراحل زیرسازی را یک روز قبل از نصب انجام دهد. در برخی مواقع پیش می آید که کارفرما جهت صرفه جویی در هزینه و بدون آگاهی از اهمیت زیرسازی، از انجام زیرسازی کاغذ دیواری صرف نظر می کند. اگر دیوار قبل از نصب کاغذ دیواری سطح صاف نداشته باشد و یا دارای ترک باشد، باعث می شود کاغذ دیواری پس از نصب خوب دیده نشود و در اکثر مواقع چند ماه پس از نصب، قسمت هایی از کاغذ به دلیل عدم زیرسازی بلند شود. در این صورت هم پس از مدتی کارفرما مجبور است مجددا برای رفع ایرادات کاغذ دیواری مبلغی را هزینه کند.

انتخاب کاغذ دیواری برای دیوار پشت تلویزیون:

دیوار پشت تلویزیون از دیوارهای شاخص هر منزلی است. معمولا برای پوشش این دیوار از کاغذ دیواری متفاوت تری استفاده می شود. اما در چند سال اخیر به غلط از کاغذ دیواری های سه بعدی و یا کاغذ دیواری های طرح دار جهت دیوار پشت تلویزیون استفاده شده است. اگر شما هم از این الگو جهت کاغذ دیواری پشت تلویزیون استفاده کردید، خبر خوبی براتون ندارم. در تحقیقات اخیر ثابت شده است در صورتی که دیوار پشت تلویزیون دارای طرح سه بعدی و یا طراحی شلوغ باشد، تماشای تلویزیون دو برابر بیشتر از حالت عادی از شما انرژی می گیرد. در نتیجه شما پس از دیدن هر برنامه ای کاملا احساس خستگی می کنید. به علاوه استفاده از طرح های سه بعدی تکرار شونده در پشت تلویزیون باعث تشدید دو بینی می شود. ما به شما توصیه می کنیم جهت حفظ سلامت چشمان خود از کاغذ دیواری های ساده و بافت دار جهت دیوار پشت تلویزیون استفاده کنید و به جای آن در سایر دیوارها مانند دیوار کنسول، از کاغذ دیواری طرح دار یا سه بعدی استفاده کنید.

انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق خواب :

در اتاق خواب ها معمولا یک دیوار کاملا با کمد دیواری پوشش داده شده است و یکی از دیوارها هم شامل درب و پنجره است. به دیوار پشت تخت در اتاق خواب دیوار اصلی می گویند. در صورتی که متراژ اتاق خواب شما بیش از 6 مترمربع باشد پیشنهاد می کنیم دیوار پشت تخت را کاغذ دیواری طرح دار و با طرح ملایم انتخاب کنید و با این کار یک فضای شاخص در اتاق ایجاد کنید و برای سایر دیوارهای اتاق خواب کاغذ دیواری ساده و بدون طرح انتخاب کنید. با انتخاب کاغذ دیواری ساده برای سایر دیوارها، پرت کاغذ دیواری شما بسیار کم می شود و می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید. در اتاق های 6 متری و کمتر از 6 متر، از یک نوع کاغذ دیواری ساده و بدون طرح برای کل دیوارها استفاده کنید تا فضای شما یکپارچه و بزرگتر دیده شود. در صورتی که در فضای کوچک از کاغذ طرح دار استفاده کنید، آن اتاق کوچک تر و شلوغ تر از حالت معمول به نظر می آید و در دراز مدت چشم را خسته می کند.

توجه به علائم اختصاری کاغذ دیواری:

در تمام فروشگاه های کاغذ دیواری یک سری آلبوم کاغذ دیواری وجود دارد که از روی آن ها می توانید کاغذ دیواری مورد نظر را انتخاب کنید. نمونه های موجود در آلبوم کاغذ دیواری دقیقا از همان رول کاغذ دیواری برش خورده است و جنس داخل آلبوم همان جنس کاغذ دیواری است که شما خریداری می کنید. علاوه بر اینکه شما می توانید جنس کاغذ دیواری مد نظر خود را داخل آلبوم کاغذ دیواری لمس کنید، علائم اختصاری کاغذ دیواری را هم بر روی آنها می توانید مشاهده کنید. در پشت هر برگ کاغذ دیواری داخل آلبوم یک سری علائم اختصاری حک شده است. این علائم اختصاری توسط کارخانه سازنده و با توجه به مشخصات کاغذ تولید شده بر روی آن درج می شود. شما با شناخت علائم اختصاری کاغذ دیواری حتی بدون توضیح فروشنده می توانید از مشخصات فنی کاغذ دیواری آگاه شوید و با آگاهی کامل کاغذ دیواری را خریداری کنید. با بررسی این علائم خیال شما راحت می شود که فروشنده چیزی را به شما اضافه یا کم نگفته باشد. برای شناسایی و آشنایی با این علائم اختصاری به مقاله زیر مراجعه کنید.

توجه به وضعیت فعلی دیوارها:

از مهم ترین نکاتی که قبل از خرید کاغذ دیواری باید در نظر گرفته بگیرید، وضعیت موجود دیوارهاست. درصورتی که دیوار شما رنگ پلاستیک یا رنگ روغن است، به سادگی و با یک زیرسازی پرایمر می توانید بر رو آن کاغذ دیواری نصب کنید. اما اگر دیوار شما از قبل کاغذ دیواری دارد، حتما باید قبل از هر اقدامی کاغذ دیواری موجود را از دیوار جدا کنید. این کار را با یک سطل آب ولرم و کاردک می توانید انجام دهید. ابتدا با اسفنج خیس سطح کاغذ دیواری را مرطوب کنید و پس از نیم ساعت به آرامی با کاردک کاغذ دیواری را از دیوار جدا کنید. پس از جدا سازی کاغذ دیواری از سطح دیوار، باید دیوار مد نظر زیرسازی و بتونه کاری شود. در نهایت پس از خشک شدن یتونه زیر کار، کاغذ دیواری جدید را نصب کنید.

بنابراین اگر از قبل بر روی دیوار کاغذ دیواری نصب است، در نظر داشته باشید که هزینه کندن کاغذ و زیرسازی به کار شما اضافه می شود. علاوه بر هزینه یک روز زمان بیشتر هم برای زیرسازی نیاز دارید.

سخن آخر

با در نظر گرفتن نکات فوق هنگام خرید کاغذ دیواری می توانید در سریع ترین زمان ممکن بهترین  کاغذ دیواری را تهیه کنید. اگر قصد خرید کاغذ دیواری دارید حتما نکات ذکر شده در این مقاله را در نظر بگیرید و با آگاهی کامل برای خرید کاغذ دیواری اقدام کنید تا سرتان کلاه نرود و مجبور نباشید هزینه مجدد برای اصلاح کاغذ دیواری پرداخت کنید.

این مقاله را برای دوستان و آشنایان خود بفرستید تا آنها هم با روال خرید کاغذ دیواری آشنا شوند. حتما یک روزی به این مقاله احتیاج خواهند داشت.