علائم کاغذ دیواری
02
بهمن

علائم کاغذ دیواری به چه معناست

از محبوب ترین و پرطرفدارترین پوشش های دیوار، کاغذ دیواری است.
کاغذ دیواری با تنوع زیاد در طرح و رنگ پاسخگوی هرگونه سلیقه ای است. با توجه به تنوع بالایی که این محصول دارد، انتخاب مناسب ترین نوع کاغذ دیواری برای اکثرمشتریان دغدغه اساسی به حساب می آید. کاغذ دیواری ها انواع مختلفی از جمله نانوون، پی وی سی، پارچه ای و … دارند. هر کدام از این کاغذ دیواری ها با توجه به جنسی که دارند، پاسخگوی نیاز خاصی هستند. شما عزیزان با توجه به نیاز خود می توانید هریک از این کاغذ دیواری ها را انتخاب کنید. علاوه برجنس، طرح کاغذ دیواری هم باید متناسب با فضایی شما باشد.
انواع جنس و طرح های کاغذ دیواری را از لینک زیر می توانید مشاهده کنید.

برای اطلاع از نحوه خرید کاغذ دیواری بر روی لینک زیر کلیک کنید.

علائم کاغذ دیواری: 

 

علاوه بر ۲ عامل ذکر شده، کاغذ دیواری ها دارای مشخصات فنی هستند که توسط شرکت سازنده بر روی کاغذ دیواری درج میشود.
حتما موقع انتخاب طرح کاغذ دیواری بعضی از علائم زیر را درپشت کاغذ دیواری مشاهده کرده اید. درصورتی که شما مفهوم این علائم فنی را بدانید قطعا قدرت تصمیم گیری بهتری برای انتخاب کاغذ دیواری خواهید داشت. 

بسیاری از شما با علائم کاغذ دیواری آشنایی ندارید و با این حال، هر کاغذ دیواری ای که می بینید، مشخصات و ویژگی های خود را در قالب مجموعه ای استاندارد از نمادها بر روی برچسب خود دارد. از آنجایی که پیروی از دستورالعمل‌های کاغذ دیواری بسیار مهم است، ما این مقاله مفید را تهیه  کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم هر نماد را شناسایی و درک کنید.

قابلیت شستشو کاغذ دیواری

هر کاغذ دیواری دارای درجه قابلیت شستشو است که از طریق یک نماد روی برچسب طرح نشان داده می شود. اگر روش صحیح مربوط به قابلیت شستشوی کاغذ خود را رعایت نکنید، این امر می تواند به خود کاغذ دیواری آسیب جبران ناپذیری وارد کند. چهار نماد اصلی وجود دارد که ممکن است در این دسته با آنها روبرو شوید.

 

کاغذ دیواری اسفنجی

 
 
 
 
 
 

 

اسفنجی –

اگر روی برچسب کاغذ دیواری یک خط موجدار مشاهده کردید، به این معنی است که کاغذ دیواری شما اسفنجی است. این کمترین درجه قابلیت شستشو است و مفهوم آن این است که برای تمیز کردن کاغذ دیواری، باید از یک اسفنج مرطوب اما نه خیس استفاده کنید تا به آرامی سطح کاغذ را پاک کنید. شما نباید از مایعات پاک کننده یا مواد شیمیایی استفاده کنید، فقط از آب استفاده کنید.

 

کاغذ دیواری قابل شستشو

 

 

 

 

 

قابل شستشو –

کاغذ دیواری قابل شستشو ماندگاری بیشتری از دو نمونه قبلی دارد. با دوتا خط موجدار نشان داده می شود. پاک کردن کثیفی های سطح آسان تر است، اما باید محتاط باشید و از یک اسفنج بدون مواد شیمیایی استفاده کنید. استفاده از اسفنجی که خیلی مرطوب است یا فشار زیاد ممکن است باعث پاره شدن و پارگی کاغذ شود. میتوانید برای تمیز کردن این کاغذ دیواری از پاک کننده های ملایم غیر اسیدی استفاده کنید.

 

کاغذ دیواری قابل شستشو

 

 

 

 

 
قابلیت شستشوی بالا –

نمادی متشکل از سه خط موج داراست. این نماد کاغذ دیواری را به عنوان قابلیت شستشوی بالا مشخص می کند. از این کاغذ دیواری می توان در آشپزخانه هم استفاده کرد زیرا در محیط های مرطوب مقاومت بیشتری دارد. با این حال، این نکته رو به یاد داشته باشید که این کاغذ دیواری ضد آب نیست، بنابراین باید از تماس مستقیم با آب مانند فضاهایی که ممکن است تحت تأثیر پاشش آب قرار بگیرند، دور نگه داشته شود. آن را کنار دوش یا سینک نصب نکنید.لکه ها را می توانید با یک اسفنج و آب و صابون از بین ببرید.

 

 

 

 

 

 
مقاوم به سایش–

این کاغذ دیواری یکی از انواع کاغذهای سخت است و با نمادی شبیه برس شستشو نشان داده می شود. این نماد به این معنی است که می توانید بدون اینکه کاغذ آسیب ببیند لکه ها را با یک فرچه نرم و مواد شوینده ملایم از بین ببرید. همچنین توصیه می کنیم از یک اسفنج مرطوب استفاده کنید و در حین تمیز کردن احتیاط لازم را داشته باشید، چرا که در نهایت شما هنوز با کاغذ سروکار دارید.

تنظیم الگوی کاغذ دیواری برای نصب

یک جنبه بسیار مهم در نصب کردن کاغذ دیواری، درک الگوی کاغذ دیواری شما است. منطبق کردن الگو مشروط بر تراز افقی بین دو نوار مجاور کاغذ دیواری است. اگر الگوی مطابقت کاغذ دیواری خود را رعایت نکنید ، ممکن است کاغذ دیواری به اشتباه نصب شود و طرح نهایی یکپارچه دیده نشود. اگر نصاب به این مطابقت های الگویی توجه نکند باعث اتلاف وقت و پول شما می شود. چهار نوع اصلی تطابق الگو وجود دارد.

 

کاغذ دیواری بدون پرتی

 

 

 

 

 

انطباق آزاد –

طرح های با انطباق آزاد نیازی به تراز کردن ندارند و به همین خاطر ساده ترین طرح ها برای نصب کاغذ دیواری هستند. در این طرح های کاغذ دیواری مهم نیست که چطور نوارهای کاغذ دیواری را در کنار یکدیگر قرار می دهید، در هر صورت در انتهای نصب طرح ها تکرار می شوند و کاغذ دیواری یکپارچه دیده می شود. معمولا طرح های ساده با الگوی نامنظم در این دسته از کاغذ دیواری ها قرار می گیرند. این کاغذ دیواری ها کمترین مقدار پرت کاغذ  را در مقایسه با سایر کاغذ دیواری ها به همراه دارند.

 

کاغذ دیواری با پرتی کم

 

 

 

 

 

انطباق مستقیم کاغذ –

  این کاغذ دیواری ها دارای طرح های ساده ای هستند که در یک ارتفاع مشخص تکرار می شوند. با کمی دقت نوارهای کاغذ دیواری و طرح کاغذ به سرعت در کنار هم و در یک راستا قرار می گیرند و به راحتی می توان آن را نصب کرد. طرح از چپ به راست در تک تک نوار های کاغذ دیواری یکسان خواهد بود. کاغذ دیواری با طرح های ساده مدولار جزء این دسته از کاغذ دیواری ها هستند.

 

کاغذ دیواری با پرتی زیاد

 

 

 

 

 

انطباق با جا به جایی کاغذ

شاید این سخت ترین نوع نصب باشد. در این مدل کاغذ دیواری ها برای اینکه نوار دوم کاغذ دیواری با نوار نصب شده ست شود و به اندازه نصف طرح تکرار شونده بالاتر یا پایین تر باید نصب شود تا طرح کاغذ دیواری کامل شود. لبه کاغذ دیواری تنها زمانی با لبه نوار دوم مطابقت دارد که بخشی از کاغذ دوم با فاصله مشخصی برش بخورد. بهترین تکنیک برای نصب کاغذ دیواری با این ویژگی این است که قبل از چسباندن و نصب کردن، نوارهای کاغذ دیواری را روی میز کار برش داده و تراز کنید. کاغذ دیواری با طرح های بزرگ و گلدار جزء این دسته از کاغذ دیواری ها هستند .این کاغذ دیواری ها  بیشترین مقدار پرتی کاغذ را در هنگام نصب دارند.

 

کاغذ دیواری با نصب معکوس

 

 

 

 

 

برعکس کردن کاغذ دیواری-

نصب معکوس روشی است که اغلب کاغذ دیواری ساده با بافت کم را با آن روش نصب می کنند. در این روش باید هر رول کاغذ دیواری را برعکس رول مجاور نصب کنید. دلیل اینکه کاغذ دیواری ساده با این روش نصب می شود این است که در اثر تکرار طرح روی کاغذ دیواری اصطلاحا سایه نیوفتد و طرح نهایی یکدست دیده شود.

دستورالعمل نصب کاغذ دیواری

سه نماد اصلی برای دستورالعمل‌های چسباندن وجود دارد. توجه به نماد های دستورالعمل چسباندن کاغذ دیواری خیلی مهم است. عدم رعایت دستورالعمل های چسباندن می تواند باعث ایجاد حباب، چین و چروک، عدم چسبندگی صحیح کاغذ دیواری، بزرگ شدن طرح روی دیوار و ایجاد حباب های بزرگ و حتی پاره شدن کاغذ دیواری شود.

نصب کاغذدیواری

 

 

 

 

 

آغشته کردن کاغذ دیواری به چسب –

این رایج ترین علامتی است که  بر روی کاغذ دیواری ها می بینید. در این مدل کاغذ دیواری ها چسب کاغذ دیواری را مستقیماً به پشت کاغذ دیواری می‌ زنیم. سپس اجازه میدهیم چسب کمی خودش را بگیرد و در نهایت نوار چسب‌شده را روی دیوار نصب می کنیم.

 

نصب آسان کاغذ دیواری

 

 

 

 

 

آغشته کردن دیوار به چسب –

این روش نصب جدیدا  به دنیای کاغذ دیواری اضافه شده است. کار کردن با این روش خیلی راحت تر است و درصد خطای کمتری هم در نصب دارد.  در این روش نیاز نیست پس از چسب کاری منتظر خشک شدن چسب بمانید در نتیجه سرعت کار بیشتر است. به همین دلیل این کاغذ دیواری از جمله کاغذ دیواری های محبوب بازار است. چسب را مستقیماً روی دیوار بمالید سپس کاغذ را روی آن ثابت کنید. اغلب کاغذ دیواری های بافته نشده (نانوون) با این روش نصب می شوند.

 

کاغذ دیواری آماده نصب

 

 

 

 

 

کاغذ دیواری آماده نصب –

این مدل کاغذ دیواری در ایران رایج نیست.  اما ممکن است گاهی اوقات با آن روبرو شوید. این کاغذ دیواری ها قبلا در کارخانه به چسب آغشته شده اند . شما باید قبل از نصب کاغذ دیواری را در سینی آب فرو ببرید تا چسب آن فعال و آماده نصب شود، سپس کاغذ دیواری را بر روی دیوار نصب می کنید.

قابلیت کندن کاغذ دیواری

 وقتی برچسب کاغذ دیواری را بررسی می کنید، گاهی اوقات نمادی مربوط به تکنیک کندن آن کاغذ دیواری وجود دارد. دانستن روش کندن کاغذ دیواری، در دراز مدت زمان و تلاش زیادی برای شما صرفه جویی می کند. سه روش اصلی برای کندن کاغذ دیواری وجود دارد.

 

کندن کاغذ دیواری

 

 

 

 

 

کندن مستقیم

در این مدل کاغذ دیواری می توانید کاغذ دیواری را به صورت نواری در حالی که کاملا خشک است از دیوار جدا کنید. وقتی کاغذ دیواری را بردارید، هر دو لایه پشت و جلو از دیوار جدا می شوند. بنابراین این نوع کاغذ دیواری را میتوانید بدون استفاده از آب از دیوار جدا کنید.

 

کندن کاغذ دیواری دو پوسته

 

 

 

 

 
کاغذ دیواری پوسته کن شده–

برخلاف کاغذ دیواری قبلی، در این مدل کاغذ دیواری تنها لایه بالایی از دیوار جدا می شود و کاغذ پشتی کاغذ دیواری بر روی دیوار باقی می ماند. این نوع کاغذ را  هم می توانید وقتی کاغذ دیواری  خشک است از روی دیوار بردارید. لایه زیرین باقی مانده روی دیوار نقش آستری را ایفا می کند.

 

کندن کاغذ دیواری با رطوبت

 

 
 
 
 
 
جدا کردن کاغذ دیواری با رطوبت –

این مدل کاغذ دیواری را فقط می توان با محلول مایع از روی دیوار جدا کرد. ابتدا کاغذ دیواری را با آب خیس کنید، پس از نرم شدن کاغذ اضافی را به صورت دستی بتراشید.

مقاومت در برابر نور خورشید

 

معنی علامت مقاومت در برابر نور، درجه ای از نور خورشید است که کاغذ دیواری شما رنگ خود را در آن حفظ می کند. به طور طبیعی هر کاغذ دیواری و حتی برخی از مواد اگر در طول چند سال در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند رنگ خود را از دست می دهند. مقاومت در برابر نور به شما این ایده را می دهد که کدام کاغذ دیواری در مناطقی با نور شدید خورشید دوام بیشتری دارد و کدام کاغذ دیواری بهتر است روی دیوارها و اتاق هایی با نور مستقیم کمتر استفاده شود.

 

 

نمادها به شرح زیر است: متوسط، رضایت بخش، خوب و بسیار خوب. برای دیواری که نور طبیعی خورشید زیادی دریافت می کند، مانند دیواری که شیشه پنجره را احاطه کرده است، باید به دنبال کاغذدیواری باشید که دارای درجه مقاومت نور بالا باشد.

مقاومت نسبی در برابر نور خورشید

مقاومت نسبی کاغد دیواری در برابر نور

 مقاوم در برابر نور خورشید (رضایت بخش)

مقاومت کاغذ دیواری در برابر خورشید

 مقاومت خوبی در برابر نور خورشید دارد.

مقاومت خوب کاغذ دیواری در برابر خورشید

 بیشتری مقاومت در برابر تابش نور خورشید

بیشترین مقاومت کاغذ دیواری در برابر نور خورشید

سخن پایانی

 

اکنون که با علائم کاغذ دیواری ها آشنا شده اید، به راحتی می توانید کاغذ مناسب فضای خود را انتخاب کنید. با رعایت تمام اصول نصب کاغذ دیواری از روی علایم علاوه بر خرید مناسب یه نصب عالی و بی غیب و نقص هم خواهید داشت. اگر قصد خرید کاغذ دیواری دارید، حتما این مقاله را دخیره کنید تا در هنگام خرید با مطالعه علائم کاغذ دیواری مناسب ترین کاغذ دیواری را خریداری کنید. حتما قبل از خرید مطمئن شوید که نماد کاغذ دیواری خود را بررسی کرده اید. این صفحه را دخیره گذاری کنید یا برای کسانی که به اطلاعات آن نیاز دارند بفرستید.