26
فوریه

پرده زبرا چیست و چه کاربردی دارد

پرده زبرا اولین بار در سال 1972 توسط یوکسل آلتوگ در کشور ترکیه تولید و ارائه شد. جالب است بدانید نام زبرا از کلمه ZEBRA به معنی گورخر گرفته شده است. دلیل نام گذاری زبرا طرح پارچه آن است. ساختار پارچه زبرا، پارچه ای با راه راه های متعدد است که به ترتیب قسمتی از آن پارچه و قسمتی تور شفاف می باشد. قسمت بافتدار پارچه زبرا جهت جلوگیری از عبور نور و قسمت تور شفاف جهت عبور نور طراحی شده است. مکانیزم پرده زبرا به گونه ای است که پارچه آن به صورت دولا طراحی شده است. این پارچه به دور یک ریل درحال چرخش است و شما توسط زنجیر کنار پرده قابلیت تنظیم نور و باز و بسته کردن پرده را دارید.
برای اولین بار پرده زبرا در سال 1385 به صورت رسمی توسط تجار ایرانی وارد کشور عزیزمان شد و تا به امروز یکی از پرطرفدارترین پرده ها به شمار می آید.

پرده زبرا چیست؟

 

پرده زبرا یکی از پرده های مدرن است. پارچه پرده زبرا از نوارهای تور و پارچه به صورت یکی در میان تشکیل شده است. این نوارها به صورت افقی روی هم قرار دارند و الگوی کلی آنها به صورت راه راه است. به همین دلیل نام زبرا از ریشه کلمه انگلیسی ZEBRA (به معنی گورخر) گرفته شده است. حالت شفاف و تیره پارچه زبرا علاوه بر زیبایی، امکان تنظیم نور را هم به شما می دهد.

برخلاف پرده شید که پارچه یکدست است، پرده زبرا به شما امکان تنظیم نور و دید را میدهد. پرده زبرا نور را به حالت سایه روشن در اتاق پخش می کند و با تنظیم آن می توانید نور مطبوع و دلخواه خود را داشته باشید .

علاوه بر تنظیم نور و دید، شما می توانید با همپوشانی پارچه زبرا و قرار دادن لایه تو و پارچه بر روی هم کاملا جلوی نور و دید را بگیرید و یک حریم خصوصی ایجاد کنید.
مکانیزم پرده زبرا به صورت سیستم بالارونده است. پارچه زبرا توسط غلتک موجود در داخل ریل جمع می شود. شما می توانید با جمع کردن کامل پرده داخل ریل به صورت کامل پارچه زبرا را از دید حذف کنید و از منظره پشت پنجره لذت ببرید.

چرا باید پرده زبرا را انتخاب کنیم ؟

 

با توجه به ویژگی های پرده زبرا، این نوع پرده یکی از بهترین انتخاب ها برای پوشش پنجره های شما می تواند باشد. در ادامه مطلب با ویژگی های پرده زبرا بیشتر آشنا می شویم.

 

ویژگی های پرده زبرا:

  1. کارایی فوق العاده کاربردی و نمای منحصر به فرد و مدرن پرده زبرا
  2. امکان جمع آوری پرده زبرا به صورت کامل داخل ریل پرده
  3. دوام و طول عمر بالا
  4. نصب سریع و آسان
  5. نگهداری و نظافت راحت
  6. امکان نصب به صورت برقی به همراه ریموت و کنترل
  7. قابلیت تنظیم نور بدون جمع شدن پرده
  8. تنوع بالای طرح های پرده زبرا
  9. امکان هماهنگی پرده زبرا با انواع دکوراسیون های مختلف

مزایای پرده زبرا چیست؟

 

دوام و ماندگاری بالا پرده زبرا :

پرده زبرا از پارچه پلی استر با کیفیت بالا تولید می شود. از مشخصه های پارچه پلی استر دوام و ماندگاری بالای آنهاست. پارچه پلی استر ایمن، غیرسمی، ضد حریق و بدون مواد افزودنی است و شما با خیال راحت می توانید این پارچه را در هر فضایی استفاده کنید.

 

شستشوی راحت پرده زبرا :

جنس پارچه های زبرا ضد الکتریسیته ساکن است. این خاصیت مانع جذب گردو غبار و آلودگی می شود. در نتیجه پرده زبرا بسیار دیرتر از سایر پرده ها کثیف می شود. درصورت کثیف شدن پرده زبرامی توانید با مراجعه به راهنمای شستشوی پرده زبرا، با نحوه شستشوی پرده زبرا آشنا شوید. همچنین با هفته ای یکبار گردگیری می توانید از کثیف شدن زود هنگام پرده زبرا جلوگیری کنید. برای گردگیری پرده زبرا می توانید از جاروبرقی هم استفاده کنید. البته در استفاده از جاروبرقی احتیاط کنید. لکه های پرده زبرا را هم می توانید با پارچه ای مرطوب به صورت ضربه ای پاک کنید. اگر پارچه مرطوب را بر روی پرده بکشید باعث پخش شدگی لکه می شود.

 

صرفه جویی در مصرف انرژی:

به دلیل دولایه بودن پارچه پرده زبرا نسبت به سایر پرده های مدرن عایق بهتری برای سرما و گرماست. به عبارتی با نصب پرده زبرا می توانید تا 30% در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

 

امکان برقی کردن پرده زبرا:

پرده های زبرا امکان موتورایز کردن را دارند. شما به راحتی می توانید پرده زبرا را به صورت برقی سفارش دهید. در صورت سفارش پرده زبرا برقی به راحتی می توانید با فشار یک دکمه پرده زبرا را باز و بسته کنید. به علاوه پرده زبرا برقی امکان ادغام با سیستم خانه های هوشمند را دارد. کافی است یک هاب هوشمند به پرده زبرا موتوردار اضافه کنید و از طریق برنامه تلفن هوشمند پرده زبرا را از هر مکانی که هستید کنترل کنید.

 

کنترل دقیق نور پرده زبرا:

به دلیل مکانیزم بالارونده و پارچه راه راه زبرا به راحتی امکان تنظیم دقیق نور و دید را دارید. توسط زنجیر کنار پرده به راحتی می توانید پارچه را در غلتک بغلتانید و در موقعیت دلخواه تنظیم کنید.

 

کارکرد راحت پرده زبرا:

یکی از مزیت های پرده زبرا کارکرد راحت آن است. در واقع داحتی کارکرد پرده زبرا به هیچ عنوان قابل مقایسه با عملکرد سایر پرده ها نیست. تمام مکانیزم پرده با یک زنجیر ساده در کنار ریل قابل کنترل است. به دلیل عملکرد آسان پرده های زبرا، این مدل پرده به سرعت جایگاه خود را در بازار پرده پیدا کرده است و جزء پرفروش ترین نوع پرده به شمار می آید.

 

 

پرده ساده:

همان طور که از نامش پیداست ساده ترین نوع پرده زبرا، پرده زبرا ساده است. این نوع پرده پارچه تک رنگ دارد و به دلیل سادگی قابلیت هماهنگی با هر فضایی را دارد.

پرده زبرا دورنگ:

یکی از طرح های چشم نواز پرده زبرای دو رنگ است. در این نوع پرده پارچه ها رو رنگ هستند و به صورت سایه روشن طراحی شده اند. ترکیب رنگ های پرده دورنگ جلوه خاصی به پرده میدهد و فضا را از یکنواختی نجات میدهد. پرده زبرا دورنگ هم مانند زبرا ساده قیمت مقرون به صرفه ای دارد. به همین دلیل این نوع پرده هم در ادارات طرفداران خود را دارد.

پرده زبرا گونی بافت:

پرده زبرا گونی بافت ضخیم تر از سایر انواع زبرا است. این نوع پرده پوشش مناسبی برای جلوگیری از نور و دید می باشد. زبرا گونی بافت به دلیل ضخامت مناسبی که دارد گزینه مناسبی برای پرده اتاق خواب می باشد.

پرده زبرا طرح چوب:

پرده زبرا طرح چوب از متداول ترین و زیباترین طرح های زبرا است. این طرح پرده زبرا به دلیل زیبایی خاص خود هم برای ادارات و هم برای منازل استفاده می شود. نوارهای پارچه زبرا در این پرده ها طرحی شبیه به چوب دارد. پرده زبرا طرح چوب گزینه مناسبی برای دکوراسیون های سنتی و طرح چوب است.

پرده زبرا گلدار:

از دیگر طرح های پرده زبرا نمونه گلدار آن است. در این مدل از پرده زبرا به دلیل تنوع در طرح و رنگ، شما حق انتخاب بیشتری دارید.  طرح گلدار به صورت تکرار شونده بر روی پارچه زبرا نقش بسته و نمای کلی پرده زبرا به صورت یک طرح منسجم دیده می شود. پرده زبرا گلدار معمولا برای منازل و اتاق خواب ها استفاده می شود. این پرده با تنوع طرح و رنگی که دارد به راحتی با هر نوع دکوراسیونی هماهنگی و هارمونی دارد. پرده زبرا گلدار با رنگ های شاد و متنوع زیبایی منحصر به فردی به محیط می بخشد.

پرده زبرا بافت برجسته:

از جدید ترین و پر طرفدارترین نوع پرده، پرده زبرا طرح برجسته است. بافت پارچه زبرا طرح برجسته به گونه ای است که طرح پرده به صورت برجسته کارشده و زیبایی پرده را دوچندان می کند.

پرده زبرا طرح پلیسه:

پرده زبرا پلیسه نوع دیگری از پرده برجسته است با این تفاوت که در آن به جای نوع بافت پارچه، تا خوردگی پارچه عامل برجستگی پرده است. در پرده زبرا پلیسه نوارهای پارچه به صورت منظم تاخورده و آهار زده می شود و در نهایت ردیف های پله ای روی پارچه ایجاد می شود. این ویژگی علاوه بر افزایش زیبایی پرده به ضخامت پارچه نیز می افزاید. پرده های ضخیم مانع قوی تری برای عبور نور هستند. پرده پلیسه گزینه مناسبی برای سبک دکوراسیون کلاسیک می توانند باشند.

پرده زبرا طرح مدرن:

در این نوع پرده ها طرح پرده زبرا هم بر روی تور و هم بر روی پارچه نقش بسته است و یکنواختی و هماهنگی خواستی به نمای کلی پرده می دهد. معمولا طرح های مدرن و اشکال هندسی برای این نوع پرده ها کار می شود. رنگبندی زبرا طرح مدرن اکثرا در طیف رنگ کرم، سفید، شیری و نقره ای است. همان طور که از نام پرده طرح مدرن پیداست، این نوع پرده مناسب دکوراسیون های مدرن و مینیمال است. همچنین از این پرده ها در ادارات هم می توان استفاده کرد.

پرده زبرا گلدوزی و یا خامه دوزی:

پرده زبرا گلدوزی شده یکی از طرح های جدید پرده زبرا است که گلدوزی های آن جلوه ضریف و شیکی به پرده میدهد. بی شک پرده زبرا گلدوزی از اولین گزینه های انتخاب پرده برای فضای پذیرایی منازل است. در این نوع پرده پارچه زبرا دارای طرح های گلدوزی و خامه دوزی بر روی توری است. یکی از پر طرفدارترین پرده ها در میان خانم ها خانه دار پرده زبرا گلدوزی است. از پرده زبرا گلدوزی برای پذیرایی، آشپزخانه، و اتاق خواب می توانید استفاده کنید.

پرده زبرا چاپی:

پرده زبرا چاپی امکان چاپ طرح دلخواه خود را بر روی پارچه زبرا سفید را به شما می دهد. چنانچه طرح خاصی بر روی پرده مد نظرتان هست می توانید فایل با کیفیت آن را برای ما ارسال کنید تا بر روی پرده زبرا سفارشی شما چاپ کنیم. پرده زبرا چاپی معمولا برای اتاق خواب ها و یا فضای کسب و کار استفاده می شود. مجموعه ما امکان چاپ آرم و لوگو و شماره های تماس شما را بر روی پرده دارد. از این رو به راحتی می توانید تبلیغات کسب و کار خود را بر روی پرده سفارشی داشته باشید.

پرده زبرا کودک:

پرده زبرا کودک شامل طرح های کودکانه، کارتنی و شادی است که بر روی پارچه زبرا اجرا شده است. قطعا در اتاق کودک وجود پرده ای متناسب با رده سنی کودک شما بسیار فضا را دلنشین تر می کند. حتما برای دکور اتاق فرزند خود از طرح های زبرا کودک استفاده کنید تا شادابی لازم جهت فضای اتاق کودک را تجربه کنید.

معایب پرده زبرا

هر محصولی در کنار مزایای زیاد خود، معایب و محدودیت هایی هم دارد.

با وجود اینکه پارچه پرده زبرا آنتی استاتیک است و کمتر گرد و غبار را به خود جذب می کند، باز هم به مرور زمان پرده زبرا کثیف خواهد شد و نیاز به شستشو دارد. از معایب پرد زبرا می توان به شستشوی زبرا با ابعاد بزرگ اشاره کرد. پرده های زبرا با عرض کم به راحتی در حمام یا تراش قابل شستشو هستند. چنانچه محیطی مانند حیاط، حیاط خلوت، تراس و یا حمام بزرگ برای شستشوی پرده زبرا ندارید، بهترین روش برای تمیزکردن پرده زبرا استفاده از بخارشوی است. به علاوه اخیرا برخی از خشکشویی ها کار شستشوی پرده زبرا نیز انجام میدهند.

سخن آخر

شما قطعا با مطالعه مطالب این مقاله با انواع پرده زبرا و کاربرد آن آشنا می شوید. با توجه به تنوع بالای طرح های پرده زبرا این مقاله به شما کمک می کند که با دید بازتر و هدفمند تر در مدت زمان کمتری طرح پرده زبرا را برای فضای خود انتخاب کنید. برای انتخاب طرح پرده زبرا بر روی دکمه زیر کلیک کنید.