15
آوریل

انواع کمد دیواری برای اتاق خواب

یکی از اجزاء اصلی دکوراسیون داخلی کمد دیواری است. اگر به خانه های قدیمی دقت کرده باشید یکی از المان های ثابت در دیوارها تاقچه های متعدد بود. این تاقچه ها علاوه بر نقش نگهداری وسایل، نقش تزئینی هم داشتند. اما رفته رفته با صنعتی شدن ساخت و ساز و اهمیت وزن کم ساختمان برای مقاومت در برابر زلزله عرض دیوارها کمتر و کمتر شد. در گذشته دیوارها عرض هایی تا سک متر داشتند و بیشتر نقش سازه ای را ایفا می کردند. این ضخامت یک متری این اجازه را به معمار می داد که بخشی از دیوار را برای استفاده جهت تاقچه خالی کند. اما با کم شدن عرض دیوارها دیگر امکان استفاده از قطر دیوار برای نگهداری لوازم نیست. بدین ترتیب عملا تاقچه از منازل حذف شد. اما نیاز به نگهداری وسایل همچنان در خانه های وجود دارد. در دکوراسیون مدرن طراحی کمد دیواری یکی از بهترین پاسخ ها به این نیاز  است. کمدها برای قرار دادن انواع و اقسام وسایل، لباس، کفش، پتو، انواع ظرف و.. مورد استفاده قرار می گیرند. به علاوه با تنوع طرح هایی که امروزه در کمد دیواری ها می بینیم، می تواند نقش مهمی در دکوراسیون اتاق خواب ایفا کند. عموما به دلیل نقش نگهدارنده لوازم کمد دیواری ها در داخل اتاق خواب و یا خصوصی ترین بخش منزل قرار می گیرند. امروزه با توجه به متراژ کم آپارتمان ها، وجود کمد دیواری جادار و بزرگ یکی از آپشن های هر خانه ای به شمار می آید.

از طرفی با توجه به فراگیر شدم سبک دکوراسیون داخلی مینیمال، در دکوراسیون های داخلی کمد دیواری نقش بسیار مهمی در خانه ها پیدا کرده است. در سبک مینیمال تاکید طراح بر سادگی و حذف لوازم اضافی از فضای منزل است. به همین دلیل شما با استفاده از یک کمد دیواری جا دار می توانید تمام لوازم اضافه و شلوغ را از جلوی چشم دور کنید و منزلی شیک و تمیز داشته باشید.

ویژگی های کمد دیواری مناسب اتاق خواب :

 

همان طور که اشاره شد با توجه به کوچکتر شدن فضای خانه ها وجود کمد دیواری از ضروریات هر خانه ای به شمار می آید. کمد دیواری ها نسبت به فضای خانه شما طراحی می شوند و در مقایسه با کمدهای قدیمی در عین جا دارتر بودن فضای کمتری را اشغال می کنند. وجود یک کمد دیواری شیک و جادار درکیفیت و حتی در قیمت خانه شما تاثیر زیادی دارد.

کمد دیواری ها اگر طراحی درست و اصولی داشته باشند برای خانواده هایی که لوازم زیادی دارند، می توانند یک گزینه نجات باشند. به همین خاطر به هنگام خرید خانه و یا بازسازی منازل توجه به کمد دیواری و کیفیت آن از اصلی ترین موارد تلقی می شود. در ادامه مطلب ویژگی های یک کمد دیواری مناسب اتاق خواب را بررسی می کنیم.

تاثیر انتخاب ورق ام دی اف در کیفیت کمد دیواری :

استفاده از فرآورده های چوبی از گذشته برای ساخت کمد دیواری رایج بوده است. امروزه رایج ترین متریال جهت ساخت کمد دیواری ورق های ام دی اف است. در بازار ورق های MDF با کیفیت های متفاوتی وجود دارند. از جمله برند هایی که ورق ام دی اف با کیفیت مناسب دارند می توان به تیسان، پاک چوب، آرین سینا، ایزوفام، فرامید، پویا و ای ان جی اشاره کرد. علاوه بر جنس مغزی ورق های ام دی اف  روکش های متفاوتی هم دارند که به تناسب آن تفاوت قیمت پیدا می کنند. روکش های ام دی اف در چند نوع روکش اکرلیک، روکش لمینت که خود به سه نوع براق، مات و دانه ای تقسیم می شود،  روکش ممبران که به صورت وکیوم تولید می شود، روکش هایگلاس که ظاهری براق دارد و روکش ملامینه که ارزان ترین نوع روکش است، تولید می شوند. انتخاب هر یک از این روکش ها و ورق های ام دی اف تاثیر مستقیمی در قیمت تمام شده کمد دیواری شما دارد چرا که هر کدام از ورق های ام دی اف قیمت متفاوتی دارند.

به علاوه انتخاب ورق های ام دی اف تعیین کننده اصلی کیفیت نهایی کمد دیواری شماست. البته عواملی مانند نوع ساخت و یراق آلات هم در کیفیت تاثیر گذار است که در ادامه به آن می پردازیم.

نوع کمد دیواری:

انواع مدل کمد دیواری نقش بسزایی در کارایی آن دارد. معمولا کمد دیواری ها در چهار نوع کمد دیواری ریلی، کمد دیواری کشویی، کمد دیواری کلاسیک و کمد دیواری نئوکلاسیک تولید می شوند. شما می توانید با توجه به بودجه و نیازی که دارید هریک از مدل های ذکر شده را جهت کمد دیواری منزل خود انتخاب کنید. طبیعتا کمد دیواری های نئوکلاسیک و کلاسیک به دلیل پرکار بودن و مرحله CNC درب ها هزینه بیشتری دارند اما لزوما مناسب تر نیستند. شما باید مدل کمد دیواری را با توجه به سبک دکوراسیون منزل خود و کاربری آن انتخاب کنید.

طراحی کمد دیواری:

طراحی درست کمد دیواری علاوه بر زیبایی، کارایی آن را هم تضمین می کند. حتما قبل از سفارش کمد دیواری نیازهای خود را با کارشناس مربوطه در میان بگذارید تا با در نظر گرفتم مسائل فنی مناسب ترین و کاربردی ترین طرح را به شما ارائه دهند. طبیعتا کمدی که برای رختخواب استفاده می کنید، نسبت به کمد لباس استاندارد های متفاوتی دارد. طراحی کمد دیواری توسط کارشناسان ما به شما کمک می کند تا با استفاده بهینه از فضایی که برای کمد دیواری در نظر گرفتید، تقسیم بندی مناسب و اصولی، جلوگیری از پرت فضا و متریال اولیه یک کمد دیواری با بهترین کارایی داشته باشید.

دستگیره و یراق آلات:

از موارد تاثیرگذار در کیفیت کمد دیواری نوع دستگیره ها و یراق آلات می باشد. دستگیره ها و یراق آلات به دلیل حجم کوچک و در معرض دید نبودن شایذ به چشم نیاید ولی نقش بسزایی در کارایی کمد دیواری دارند.

جنس دستگیره ها، نوع اتصال و استحکام آنها جزء فاکتور های مهم برای انتخاب کمد دیواری می باشد. درصورتی که دستگیره ها جنس خوبی نداشته باشند و یا به درستی در سرجای خود نصب نشده باشند، شروع به شل شدن می کنند و باعث نارضایتی شما و عدم کارایی کمد دیواری می شوند. علاوه بر کارایی، نوع دستگیره ها نقش مهمی در زیبایی کمد دیواری شما دارند. انتخاب مناسب دستگیره ها و تناسب آنها با بدنه کمد دیواری می تواند به مرغوبیت و زیبایی کمد دیواری کمک بسزایی کند.

علاوه بر دستگیره ها یراق آلات هم در کیفیت کمد دیواری بسیار تاثیر گذار است. چنانچه یراق آلات از جنس مرغوب تهیه نشود علاوه براینکه طول عمر کمد دیواری کم می شود، درب ها هم به سرعت حالت ریگلاژ خود را از دست می دهند.

با توجه به موارد گفته شده می توانید بررسی کنید که چه نوع کمد دیواری مناسب فضای شماست. همچنین مطالب بالا به شما این آگاهی را میدهد که موقع سفارش کمد دیواری به چه نکاتی توجه کنید. علاوه بر موارد گفته شده انواع کمد دیواری هم در انتخاب شما و قیمت گذاری تاثیر گذار است. در ادامه مطلب به معرفی انواع کمد دیواری می پردازیم.

انواع کمد دیواری

 

کمد دیواری رختخواب:

در گذشته معمولا گوشه یکی از تاق خواب ها به چیدن رختخواب ها اختصاص داده میشد. اگر متولد دهه 60 باشید حتما یادتون میاد که در دوران کودکی چقدر روی رختخواب ها بازی می کردید و گاهی باعث میشدید کل رختخواب ها وسط اتاق بریزد. درست است که این مدل چیدمان خاطرات بخش وسیعی از جامعه را تشکیل داده است ولی معلیب خودش را هم دارد. اول از همه چیدمان رختخواب در گوشه اتاق باعث بهم ریختگی و زشت دیده شدن نمای اتاق می شود. به همین خاطر همیشه سعی میشد از سفید ترین و بدون چروک ترین ملحفه برای پوشاندن این بخش اتاق استفاده شود تا بیشترین هماهنگی را با گچ دیوار داشته باشد. از طرفی عدم ایستایی رختخواب ها خطر ریزش را هم دارد و اگر در منزل شما بچه کوچک باشد می تواند خیلی خطر آفرین باشد.

خوشبختانه امروزه تقریبا دیگر هیچ کس به این شکل رختخواب ها رو نمی چیند. چند سالی است که کمد دیواری ها به کمک خانم های خانه آمدند تا علاوه بر چیدمان راحت به تمیزی و شیک تر دیده شدن اتاق ها کمک کند.

کمد دیواری رختخواب شامل یک باکس ام دی اف به عمق حداقل 60 سانتی متر است. معمولا کمد دیواری قدی بهترین گزینه برای رختخواب است. عمق 60 برای کمد دیواری رختخواب عمق استانداردی است. اما گاها به دلیل ابعاد رختخواب و تعداد زیاد آنها، نیاز است عمق کمد دیواری را تا 80 سانتی متر افزایش دهیم.

در کمد دیواری های قدی به ارتفاع 50 سانتی متر از سقف یک باکس سرتاسری در نظر گرفته شده و از قسمت های دیگر کمد دیواری جدا میشود. یکی از دلایل جداسازی این بخش از سایر قیمت های کمد دیواری دسترسی سخت تر به آن است.  معمولا دست ما به ارتفاع بیش از 190 سانت نمی رسد. بنابراین در طراحی کمد دیواری ها ارتفاع بیش از 190 سانتی متر را باکس جداگانه تعبیه می کنند. از این فضا معمولا به عنوان انباری یا فضایی برای قرار دادن  لوازمی که خیلی به آنها نیاز ندارید استفاده می کنید. در کمد دیواری رختخواب معمولا از کف تا ارتفاع 190 سانتی متر به صورت یک تکه با نهایتا دو تکه جهت نگهداری رختخواب طراحی می شود. به طور کلی با طراحی یک کمد دیواری مناسب به راحتی می توانید رختخواب های هر خانه ای را نظم دهی کنید.

کمد دیواری معمولا بر روی یک دیوار اتاق اجرا می شوند. در نتیجه با بستن درب های کمد دیواری دیگر هیچ بی نظمی در اتاق نخواهید دید و تمام وسایل اضافه در پشت درب های کمد دیواری پنهان خواهید شد.

کمد دیواری برای لباس:

کمد لباس که در فضای اتاق خواب قرار می گیرد باید در برگیرنده فضاهای مختلفی برای قرارگیری انواع لباس های کوتاه و بلند، کفش و اکسسوری باشد. معمولا یک دیوار از اتاق خواب به کمد دیواری اختصاص داده می شود. مهم ترین فاکتور برای کمد لباس ابعاد کمد دیواری است. انتخاب ابعاد درست برای کمد دیواری به استفاده بهینه از آن کمک بسزایی می کند. به طور کلی محل قرارگیری کمد لباس باید به اندازه 10 سانتی متر از ابعاد کمد لباس بزرگتر باشد. ابعاد کمد لباس با توجه به مدل لباس و نوع کاربری آن متفاوت است. در کمد دیواری هایی که رگال لباس قرار می گیرد و لباس ها به صورت آویز در کمد نگهداری می شود، عمق کمد باید حداقل 55 سانتی متر باشد. اگر عمق این کمدهای لباس کمتر از 55 سانت باشد، رگال لباس به درستی در کمد قرار نمی گیرد و درب های کمد بسته نمی شوند. چنانچه در کمد لباس از رگال استفاده نمی شود و صرفا لباس ها به صورت تاشده در کمد قرار می گیرند، می توانیم عمق کمد را تا 40 سانت کمتر کنیم. طبیعتا هر چه عمق کمد دیواری کمتر باشد، میزان مصرف ورق ام دی اف و قیمت آن نیز کمتر است.

در صورتی که کمد لباس برای نوزاد یا کودک طراحی می شود، عمق 40 تا 50 سانتی متر برای آن کمد دیواری کافی است.

ارتقاع کمد دیواری نوزاد نهایتا 180 سانتی متر طراحی می شود. توجه داشته باشید که برای کمد لباس نوزاد از جنس ام دی اف مرغوب سفارش دهید. به هیچ عنوان از ام دی اف اهواز برای ساخت کمد نوزاد استفاده نکنید. ام دی ف اهواز بوی نا مطبوعی  ساطع می کند و باعث می شود لباس های نوزاد شما بو بگیرد.

کلوزت روم:

کلوزت روم اتاقی است که تمام امکانات لازم جهت نگهداری و تعویض لباس را دارد.

واکینگ کلوزت یا کلوزت روم اتاق یا فضای راهرو مانند است که در اطراف آن قفسه ها و کمدهایی برای نگهداری لباس و کفش و … تعبیه شده است. این اتاق فضای مناسبی برای نگهداری و تعویض لباس است. بنابراین در فضای کلوزت روم علاوه بر وجود کمد دیواری، آینه قدی و یک مبل راحتی نیز برای پوشیدن کفش وجود دارد. در طراحی اکثر منازل لوکس و مدرن،ف کلوزت روم یکی از اجزاء اصلی طراحی است. در نمونه های لوکس کلوزت روم علاوه بر آینه و مبل راحتی،غالبا یک میز توالت هم جهت آرایش و خودآرایی در نظر گرفته می شود.

کمد دیواری به کار رفته در کلوزت روم بسته به نوع لباس با کفشی که در ان نگهداری می شود ابعاد مختلفی دارد. به عنوان مثال در بخش لباس های رگالی عمق کمد دیواری 60 سانت و در بخش لباس های تا شده عمق کمد 40 تا 50 سانت و در بخش های نگهداری کفش عمق کمد 30 تا 40 سانت در نظر گرفته می شود.

به دلیل اینکه فضای کلوزت روم یک درب کلی دارد و جزء فضاهای خصوصی هر منزل به شمار می آید، دیگر نیازی نیست کمد دیواری های داخل اتاق درب داشته باشند. می توان برای سهولت استفاده کمد دیواری داخل کلوزت روم را بدون درب سفارش دهید. با این کار هزینه کلی کار هم کمتر می شود.

در صورتی که کمد دیواری های کلوزت روم بدون درب طراحی شود معمولا از نورپردازی مناسب جهت قفسه های کمد دیواری استفاده می شود. نورپردازی قفسه های کمد دیواری ازمهم ترین آیتم ها به شمار می آید چراکه معمولا فضای کلوزت روم بدون نورگیر است و جهت تامین نور حتما باید از نورپردازی مصنوعی استفاده شود. این نورپردازی باید به گونه ای باشد که کمترین سایه را ایجاد کند و تمام قسمت ها و رنگ های لباس را به بهترین و واقعی ترین شکل ممکن نمایان کند.

انواع کمد دیواری از نظر بازشو

 

کمد دیواری ریلی :

با توجه به محدودیت فضایی در منازل آپارتمانی امروزی یکی از راه حل های ارائه شده برای استفاده بهینه از فضا کمد دیواری ریلی است. کمد دیواری ریلی را می توان مدلی بهینه برای کمد دیواری منازل و ادارات معرفی کرد. تنها تفاوت کمد دیواری ریلی با سایر کمد دیواری ها نوع بازشو درب کمد دیواری است. درب های این نوع کمد دیواری به صورت ریلی باز و بسته می شوند. این درب ها به صورت افقی بر روی هم حرکت می کنند. بنابراین موقع باز کردن درب کمد دیواری هیچ فضای اضافی از اتاق اشغال نمی شود. چنانچه عرض اتاق شما کم است یکی از بهترین و کارآمد ترین نوع کمد دیواری، کمد دیواری ریلی می باشد. عمق کمد دیواری ریلی در حالت عادی 60 سانتی متر است و معمولا عرض هر درب کمد دیواری هم 60 الی 70 سانتی متر است. بنابراین چنانچه درب کمد دیواری شما لولایی باشد، علاوه بر 60 سانت عمق کمد، 60 سانت هم فضا برای باز کردن درب کمد نیاز دارید و در نهایت یک مترو 20 سانت از فضای اتاق شما اشغال می شود. اما اگر درب کمد دیواری شما به صورت ریلی باشد دیگر نیازی نیست برای باز شدن درب کمد دیواری 60 سانت از فضای اتاق را در نظر بگیرید. درب های کمد دیواری ریلی به صورت افقی و در طول کمد دیواری باز می شوند و هیچ فضای اضافی را اشغال نمی کنند. به همین دلیل امروزه کمد دیواری ریلی به یکی از پرطرفدارترین کمد های لباس تبدیل شده است.

مزایای کمد دیواری ریلی

 

استفاده بیشتر از فضا:

امروزه با توجه به افزایش قیمت ملک و افزایش جمعیت، متراژ خانه ها کمتر شده تا افراد بیشتری بتوانند خانه بخرند. بنابراین طراحی دکوراسیون داخلی منزل به سمت استفاده حداکثر از فضاهای حداقلی پیش رفته است. یکی از المان های بسیار مهم و کاربردی برای خانه ها با متراژ کم کمد دیواری ریلی است. کمد دیواری ریلی علاوه بر سازماندهی وسایل منزل در خداقل فضا، به دلیل نوع بازشوی درب هایش کمترین فضا را در اتاق اشغال می کند. بنابراین از ضروری ترین گزینه ها برای خانه های با متراژ کم استفاده از کمد دیواری ریلی است.

زیبایی بیشتر:

کمد دیواری ریلی به دلیل نوع بازشو آن ظاهر شیک تر و مدرن تری به فضای شما میدهد. معمولا در اکثر دکوراسیون های مدرن و مینیمال از کمد دیواری ریلی استفاده می شود.

امکان نصب آینه:

 در کمد دیواری های معمولی به دلیل سنگینی آینه معمولا برروری درب کمد دیواری از آن استفاده نمی شود. اما وزن درب کمد دیواری ریلی به جای لولا بر روی ریل سرتاسری است. ریل ها می توانند وزن بیشتری را تحمل کنند. در نتیجه یکی از بهترین محل ها برای نصب آینه قدی در اتاق خوابب درب کمد دیواری ریلی است.

سرو صدای کمتر:

در کمد دیواری های معمولی به دلیل استفاده مداوم بعد از مدتی لولاهای درب هرز شده و به سرو صدا می افتند و برای رفع آن باید هرچند ماه یک بار لولاهای درب کمد دیواری را روغن کاری کرد. اما کمد دیواری ریلی این مشکل را ندارد و شما به راحتی می توانید بدون هیچ گونه سر و صدایی از آن استفاده کنید

کمد دیواری لولایی :

از قدیمی ترین و رایج ترین نوع کمد دیواری، کمد دیواری لولایی است. در این نوع کمد دیواری درب ها توسط لولا باز و بسته می شوند. هر درب کمد دیواری بسته به ابعادی که دارد می تواند 2 الی 3 لولا داشته باشد. کمد های لولایی بیشتر در سبک های سنتی و کلاسیک اجرا می شوند. برای اجرای کمد دیواری لولایی با توجه به عرض درب ها حتما باید فضای لازم جهت بازشوی درب کمد دیواری در مقابل کمد در نظر بگیرید. معمولا درب های کمد دیواری حداکثر تا عرض 60 سانت فضا اشغال می کنند. در کمد دیواری لولایی درب ها با زاویه 90 درجه رو به بیرون باز می شوند و فضای زیادی را اشغال می کنند. بنابراین در طراحی کمد دیواری لولایی حتما باید یک فضای خالی حدود 80 تا 100 سانتی متر را جلوی کمد دیواری در نظر بگیرید. در کمد دیواری لولایی، لولا ها کمتر دچار انحراف و شکستگی می شوند و طول عمر بالایی دارند.

مزایای کمد دیواری لولایی

 

عمق مفید بیشتر:

در بررسی عمق مفید کمد دیواری روش نصب درب ها نقش مهمی را ایفا می کند. کمد دیواری با درب لولایی فضای کمتری را داخل کمد اشغال می کند. درب لولایی تنها 2 سانت از فضای داخل کمد دیواری شما را اشغال می کند. بنابراین اگر استفاده حداکثری از فضای داخل کمد دیواری برای شما در الویت است حتما کمد دیواری لولایی سفارش دهید.

دسترسی بیشتر:

در کمد دیواری های لولایی تمام درب ها رو به بیرون باز می شوند. در نتیجه بعد از باز شدن درب ها، شما دسترسی کامل و همزمان به تمام فضای داخلی کمد دیواری دارید. این مزیت به شما کمک می کند به راحتی لوازم و وسایل خود را داخل کمد دیواری قرار دهید. به علاوه تمیز کردن فضای داخلی کمد دیواری لولایی هم به مراتب راحت تر از کمد دیواری ریلی است. بنابراین از نظر دسترسی به فضای داخلی کمد دیواری، کمد دیواری لولایی کاربردی تر است.

دوام و طول عمر بالا:

در کمد دیواری لولایی چنانچه به طور مرتب لولا های درب را روغن کاری کنید تا سال ها ماندگاری دارند و نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا نمی کنند. به علاوه در صورت شکستگی یا خرابی لولا ها، این ابزار قیمت زیادی ندارد و با هزینه کمی به راحتی می توانید لولا ها را تعویض کنید. درصورتی که اگر ریل کمد دیواری ریلی خراب شود، ریل این نوع کمد دیواری نسبت به لولا هزینه بیشتری دارد به علاوه تعویض ریل نسبت به تعویض لولا سخت تر است و زمان بیشتری می برد.

سخن آخر

با توجه به موارد گفته شده در مقاله بالا شما می توانید با توجه به نیاز خود و متراژ فضایی که دارید دقیق تر و کاربردی تر در ارتباط با نوع کمد دیواری سفارشی خود تصمیم بگیرید. این مقاله را برای دوستان و آشنایان خودتان بفرستید و مطمئن باشید که حتما روزی به آن نیاز پیدا خواهند کرد. این مقاله هم به شما و هم به دوستان شما در انتخاب کمد دیواری مناسب کمک می کند.