03
اردیبهشت

بهترین کفپوش اداری و تجاری

دکوراسیون محل کار و دفتر تجاری شما ارزش تجارت شما را به نمایش می گذارد. به علاوه همه ما معمولا ساعت های زیادی را در محل کار خودمان سپری می کنیم. فضا سازی های در محیط کار بر اساس نوع کسب و کار شما صورت می گیرد. یکی از مهم ترین گزینه های دخیل در دکوراسیون داخلی محل کسب و کار، انتخاب کفپوش مناسب است. در این مقاله سعی داریم با توجه به نوع فعالیت شما بهترین کفپوش اداری را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

 

همان طور که میدانید کفپوش علاوه بر زیبایی باید عملکرد متناسب با فضای شما را هم داشته باشد. کفپوش اداری با توجه به فعالیت و کاربرد فضای شما باید طول عمر معقولی هم داشته باشد.

علاوه بر کاربرد فضا عواملی مانند بودجه، سبک دکوراسیون و مدت زمان استفاده از فضا در انتخاب کفپوش اداری تاثیر گذار است. در ادامه مطلب انواع کفپوش مناسب فضای اداری-تجاری را معرفی می کنیم.

انواع کفپوش اداری و تجاری

 

کفپوش اداری چوبی :

کفپوش چوبی یکی از شیک ترین و لاکچری ترین کفپوش هاست. در صورت استفاده درست و رعایت یک سری نکات، کفپوش های چوبی طول عمر حدود ۵۰ سال را دارند. اگر یک فضای کار لوکس و به دور از رطوبت و آبریزش مانند اتاق های مدیریتی دارید، به شما کفپوش اداری چوبی را پیشنهاد می کنیم. کفپوش های چوبی به دلیل ساختار طبیعی خود، تنوع رنگی خاص و طبیعی را به کف فضای شما میدهد. کفپوش های چوبی تا سال ها قابل استفاده هستند و پس از هر بار ساب زنی و لاک خوردن ظاهر آنها مانند روز اول نصب می شود. کفپوش چوبی معمولا هزینه نگهداری بیشتری نسبت به سایر کفپوش ها دارند.

کفپوش اداری پارکت لمینت:

پارکت لمینت ها نوعی از کفپوش های چوبی هستند، با این تفاوت که بر خلاف پارکت طبیعی که از چوب الواری برش خورده تهیه می شوند، پارکت لمینت ها طی فرآیند کارخانه ای و به صورت مصنوعی تهیه می شوند. مغزی پارکت لمینت ها چوب HDF است و برای اینکه ظاهر چوب طبیعی به خود بگیرد بر روی سطح HDF روکش طرح چوب نصب می شود. این روکش از جنس پی وی سی است و سطح روی پارکت لمینت را ضد آب می کند. اجرا و نصب پارکت لمینت ها بسیار سریع تر از پارکت چوبی است. به علاوه قیمت پارکت لمینت هم بسیار کمتر از قیمت پارکت چوبی است. بنابراین از پارکت لمینت ها برای دفاتر اداری، نمایشگاه ها، مزون ها و سایر مراکز اداری – تجاری که آبریزش و شستشوی کف ندارند استفاده می شود. توجه داشته باشید در انتخاب پارکت لمینت جهت فضای پرتردد و محل کار حتما به ضریب سایش پارکت لمینت دقت کنید. جهت فضاهای اداری – تجاری پارکت لمینت با ضریب سایش AC4  و AC5 مناسب است.

جهت مشاهده پارکت لمینت اداری بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

کفپوش اداری PVC :

کفپوش های پی وی سی یک راه حل سریع و مقرون به صرفه جهت پوشش کف فضاهای اداری – تجاری است. بر خلاف پارکت لمینت و پارکت چوبی، کفپوش PVC کاملا ضد آب است. بنابراین اگر در محل کار خود امکان آبریزش دارید و یا با توجه به فعالیت خود نیاز دارید کف فضا را مرتب بشورید، کفپوش پی وی سی می تواند گزینه مناسبی برای کفپوش اداری شما باشد. توجه کنید هنگام خرید کفپوش پی وی سی جهت محل کار پر رفت و آمد، حتما نوع پرتردد آن را خریداری کنید. کفپوش های پرتردد معمولا لایه اورلی بالای ۴۰۰ میکرون دارند.

برای مشاهده کفپوش اداری پرتردد بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

کفپوش اداری اپوکسی:

کفپوش اپوکسی نوعی کفپوش ریزشی است که به صورت یکپارچه سطح کف را پوشش میدهد. کفپوش اپوکسی در واقع مایعی است که پس از پخش شدن بر روی کف و تماس با هوا سفت شده و کف تمام شده صاف و یکدست می شود. کفپوش اپوکسی دارای مقاومت مکانیکی و سایشی بسیار بالایی است. بنابراین یکی از بهترین گزینه ها جهت استفاده در سالن های تولید، مراکز صنعتی، بیمارستان ها، نیروگاه ها، فرودگاه ها و پارکینگ ها می باشد. دوام و استحکام بالای کفپوش اپوکسی امکان تردد انواع لیفتراک ، ماشین و کشیده شدن وسایل سنگین مانند ساک و چمدان را به شما میدهد. از مزیت های کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال بودن آن است. از این رو یکی از بهترین کفپوش اداری برای کلینیک ها و بیمارستان ها می تواند باشد. در هنگام خرید کفپوش توجه داشته باشید که حتما کار توسط نیروی متخصص اجرا شود. از نکات مهم در استفاده از کفپوش اپوکسی زیرسازی آن است. قبل از نصب کفپوش اپوکسی سطح زیر کار باید حتما صاف و بدون هیچ گونه اعوجاجی باشد تا ظاهر نهایی کفپوش کارایی و زیبایی لازم را داشته باشد.

کفپوش اداری سنگ و سرامیک :

از قدیمی ترین و متداول ترین کفپوش ها می توان به سنگ و سرامیک اشاره کرد. سنگ و سرامیک از با دوام ترین مصالح موجود در بازار هستند و مقاومت آنها نسبت به سایر کفپوش ها بسیار بیشتر است. سنگ ها از دل طبیعت استخراج می شوند و کاملا طبیعی هستند و درجه سختی بالایی دارند. سرامیک از خاک رس تهیه شده است و روکش آن لعاب با دوام است. قیمت سنگ و سرامیک بیشتر از کفپوش است. به دلیل اجرای سخت معمولا از سنگ و سرامیک در هنگام ساخت ساختمان استفاده میشود. در بازسازی ها به دلیل سرعت و سهولت اجرایی بیشتر مواقع از کفپوش های پی وی سی  استفاده می شود. در اکثر مواقع اجرای سنگ و سرامیک با ملات سیمانی است و کثیف کاری زیادی دارد. اما اگر به دنبال یک متریال عمری با طول عمر و مقاومت بالا هستید سنگ و سرامیک از بهترین انتخاب ها هستند. چنانچه فضای کاری شما نیاز به شستشوی مداوم و روزانه دارد، برای پوشش کف حتما به شما سنگ و سرامیک را پیشنهاد می کنیم. فقط توجه داشته باشید که سطح سنگ و سرامیک در صورت صیقلی بودن اگر خیس باشند بسیار لغزنده میشوند.

کفپوش اداری بتنی :

کفپوش بتنی از جمله مقاوم ترین کفپوش های موجود در بازار است. کفپوش بتنی هم مانند سنگ و سرامیک معمولا در مرحله ساخت ساختمان استفاده میشود. به دلیل مقاومت بسیار بالای کفپوش های بتنی از آنها می توان در کارخانه ها و کارگاه ها و یا محوطه باز استفاده کرد. به دلیل سهولت در نظافت، طول عمر بالا، مقاومت در برابر آتش و عدم نیاز به مراقبت و تعمیر، کفپوش بتنی در فضاهای نام برده بیشترین کاربرد را دارد. از معایب کفپوش های بتنی می توان تغییر رنگ و لکه پذیری آنها را نام برد که باعث شده از این کفپوش در کف مغازه ها و مراکز تجاری کمتر استفاده کرد.

چمن مصنوعی:

از متریال های جدید جهت پوشش کف چمن مصنوعی است. این محصول ظاهر چمن طبیعی را دارد با این تفاوت که جنس آن از الیاف پلاستیکی و قابل شستشو است. از کفپوش چمن مصنوعی معمولا در فضاهای خاصی مانند فضای بازی کودکان در مهد کودک و یا دکوراسیون های خاص تجاری استفاده می شود. عموما چمن مصنوعی را به صورت یکدست در کل فضا نصب نمی کنند. به تناسب طرح دکوراسیون داخلی این کفپوش در بخش هایی از فضا به عنوان کفپوش دکوراتیو استفاده می شود.

کفپوش گرانولی :

کفپوش های گرانولی یک محصول بازیافتی از لاستیک های رها شده و بلا استفاده است. لازم به ذکر است این عمل بازیافت باید با کیفیت مرغوبی انجام شود تا از ماندگاری بالا برخوردار باشد. کفپوش های گرانولی در ضخامت های بالا و با حالت ارتجاعی بسیار زیاد تولید می شوند. با توجه به حالت ارتجاعی کفپوش گرانولی معمولا از آنها در محیط بازی کودکان، کارخانجات، محیط صنعتی، باشگاه ها، مترو و پشت بام ها استفاده میشود. امکان تولید کفپوش های گرانولی با ضخامت ۱۵ میل تا ۷۵ میل وجود دارد.
کفپوش های گرانولی در برابر برف و باران و آفتاب بسیار مقاوم هستند. به همین دلیل در فضاهای باز می توانید از این کفپوش ها استفاده کنید. کفپوش های گرانولی به صورت مربع مستطیل تولید می شوند و به صورت پازلی در کنار هم نصب می گردند. مدل رولی کفپوش های گرانولی معمولا ضخامت کمتری دارد و بیشتر برای فضاهای داخلی و منازل استفاده می شود.

تا این بخش از مطلب به معرفی انواع کفپوش های اداری پرداختیم. در ادامه مطلب به معرفی انواع فضاهای اداری می پردازیم و با توجه به نوع استفاده و میزان تردد، کفپوش اداری مناسب آن فضا را معرفی می کنیم.

کفپوش مناسب انواع فضاهای اداری – تجاری

 

کفپوش برای مغازه دارها :

معمولا فضای مغازه جزء پرتردد ترین فضاهاست. در فضای مغازه رفت و آمد با کفش بسیار زیاد است. به همین دلیل کفپوش انتخابی برای فضای مغازه باید کاملا پرتردد باشد. البته به جز میزان تردد عامل دیگری مانند مدت زمان قرارداد مغازه هم در انتخاب کفپوش اداری تاثیر گذار است.

چنانچه مغازه شما استیجاری می باشد و قرارداد شما نهایتا یک یا دو ساله است، نیازی نیست خیلی برای کفپوش هزینه کنید. شما حتی می توانید از کفپوش های رولی ایرانی هم برای فضای مغازه خود استفاده کنید. کفپوش رولی ایرانی ارزان قیمت ترین کفپوش موجود در بازار است. این کفپوش برای فضای مسکونی طراحی شده است. اما چنانچه بخواهید در فضای پرتردد از کفپوش رولی ایرانی استفاده کنید، این محصول نهایتا تا ۲ سال ماندگاری دارد.
اما اگر مغاره شما استیجاری نیست و ماندگاری بیش از ۲ سال مد نظر شماست، کفپوش های پرتردد ۳ میل را به شما پیشنهاد می کنیم. کفپوش های پرتردد در دو نوع رولی و تایلی هستند و ماندگاری بالای ۷ الی ۸ سال دارند. کفپوش های تایلی ۲/۵ ، ۳ و ۵ میل وینیفلکس و آدوفلور، از جمله کفپوش های اداری هستند که در فضای مغازه به راحتی می توانید استفاده کنید. این کفپوش های اداری ماندگاری بیش از ۱۰ سال دارند. کفپوش اداری پرتردد ۳ میل روکش اورلی بالای ۴۰۰ میکرون دارد و به خوبی در مقابل خط و خش و تردد با کفش مقاومت می کند. برای مغازه دارها کفپوش سنگ و سرامیک از بهترین گزینه ها می تواند باشد. اگر مغازه دار هستید و وقت و جای بنایی را دارید، میتوانید یک سنگ و یا سرامیک شیک و بادوام را انتخاب کنید و سال ها از آن برای کفپوش مغازه استفاده کنید. کفپوش اداری سنگ و سرامیک کاملا قابل شستشو است و ماندگاری خیلی بیشتری نسبت به سایر کفپوش ها دارد. تنعا غیب کفپوش سنگ و سرامیک اجرای سخت و زمان بر و کدر شدن و تغییر رنگ آن با گذر زمان است. گاها مشتریان به دلیل دردسر اجرا و کثیف کاری از نصب این کفپوش خودداری می کنند و به دنبال کفپوش اداری جایگزین هستند

کفپوش اداری :

ادارات در دو دسته ادارات خصوصی و دولتی دسته بندی می شوند. معمولا میزان تردد در ادارات دولتی بیشتر از ادارات خصوصی است. به علاوه ماندگاری کفپوش در ادارات دولتی نیز باید بیشتر باشد. بنابراین با توجه به نیاز ادارات دولتی حتما باید از کفپوش پرتردد استفاده کرد. کفپوش پرتردد شامل کفپوش های ۳ میل وینیفلکس، مایا، هرمس، کریستال، کفپوش آدوفلور و کفپوش های رولی آلمانی می باشد. با نصب این کفپوش ها حداقل تا ۱۰ سال راحت میتوانید از فضای اداری استفاده کنید. معمولا در ادارات دولتی به دلیل اختصاص بودجه کم از پارکت لمینت استفاده نمی شود. ولی چنانچه دیزاین خاصی برای بخش مدیریت در نظر دارید می توانید از پارکت لمینت با ضریب سایش AC4 و AC5 استفاده کنید.

علاوه بر کفپوش و پارکت لمینت، می توانید از کفپوش سرامیک و سنگ هم جهت کفپوش اداری دولتی استفاده کنید. به دلیل طول عمر بالا در ادارات دولتی کفپوش سنگ و یا سرامیک از اصلی ترین انتخاب ها می تواند باشد. علاوه بر موراد گفته شده از کفپوش اپوکسی هم می توانید در ادارات دولتی استفاده کنید. این کفپوش قابل شستشو است و ماندگاری بالایی دارد. به علاوه کف فضای اداره را کاملا یکدست می کند.

در ادارات خصوصی به دلیل تردد کم نیازی نیست حتما کفپوش پرتردد استفاده شود. در ادارات خصوصی معمولا ارباب رجوع کمتر است و فقط کارکنان خود مجموعه در محیط رفت و آمد دارند. به علاوه در این مجموعه ها عموما هر چند سال یک بار محل مجموعه و یا دکور مجموعه عوض از ۲ سال مد نطرتان باشد می توانید از کفپوش رولی ایرانی استفاده کنید. علاوه بر کفپوش در ادارات خصوصی پارکت لمینت هم گزینه شیک و مقرون به صرفه ای است. چراکه در صورت جا به جایی شرکت به راحتی می تواند پارکت لمینت ها را باز کرده و در محل جدید مجددا نصب کند. در نظر داشته باشید که پارکت لمینت انتخابی ضریب سایش حداقل AC4  را داشته باشد و در هنگام استفاده از آن به هیچ عنوان بر روی پارکت لمینت آب نریزید.

درصورت داشتن زمان و فضای کافی جهت بنایی از گزینه سنگ و سرامیک هم می توانید استفاده کنید. این دو کفپوش اداری ماندگاری بسیار زیادی دارند و در استفاده از آنها نیازی به هیچ گونه نگرانی نیست.

کفپوش اداری مناسب آموزشگاه ها و مدارس:

فضای آموزشگاه ها و مدارس جزء پرتردد ترین فضاهای اداری به شمار می آیند. در این فضا روزانه صدها نفر در رفت و آمد هستند و به همین دلیل کف فضا به شستشوی بیشتری هم نیاز دارد. با توجه به نیاز مدارس کفپوش انتخابی باید ضریب سایش فوق العاده بالایی داشته باشد و قابل شستشو باشد. در نتیجه پارکت لمینت اصلا گزینه مناسبی برای مدارس و آموزشگاه نیست.

کفپوش اداری مناسب مدارس کفپوش ۲ میل گرانیتی وینیفلکس است. این کفپوش در رنگ های فانتزی و متنوع تولید می شود و با توجه به جنس تمام مواد آن، رفت و آمد زیاد تاثیری در ظاهر اولیه آن ندارد. تمام مواد بودن کفپوش گرانیتی به این معناست که سطح رویه آن هیچ گونه روکشی ندارد و مغزی و روکش کار یکی است. در نتیجه در اثر سایش روکشی وجود ندارد که از بین برود و ظاهر کفپوش تغییر کند. با توجه به تعریف ارائه شده کفپوش گرانیتی مقرون به صرفه ترین کفپوش جهت مدارس و آموزشگاه هاست. کفپوش های گرانیتی بسته به میزان تردد از ۱۰ تا ۱۵ سال ماندگاری دارند. از مناسب ترین کفپوش ها برای آموزشگاه و مدارس کفپوش سنگ و سرامیک است. می توان گفت بیش از ۹۰ درصد مدارس از کفپوش سنگ و سرامیک استفاده می کنند. مراکز آموزشی می توانند در زمان تعطیلی زمان کافی به اجرای سنگ و سرامیک اختصاص دهند. با نصب سنگ و سرامیک به راحتی و بدون هیچ نگرانی میتوانید سال ها از مجموعه استفاده کنید.

علاوه بر کفپوش های ۲ میل گرانیتی در فضاهای آموزشی از کفپوش های ۳ میل پرتردد هم می توانید استفاده کنید. این کفپوش ها ماندگاری بالای ۱۰ سال دارند و به خوبی در برابر خط و خش مقاوم هستند. با توجه به شستشوی زیاد کفپوش ریزشی اپوکسی هم می تواند گزینه مناسبی برای کفپوش اداری مراکز آموزشی باشد. کفپوش اپوکسی به دلیل نداشتن درز یکی از بهترین گزینه ها برای جاهایی است که شستشوی زیاد دارند. کفپوش اپوکسی یک مایع رزین خودگیرنده است که پس از تماس با هوا سفت شده و به مقاومت کافی جهت رفت و آمد می رسد.

کفپوش اداری مناسب آشپزخانه های صنعتی :

همان طور که میدانید آشپزخانه ها و رستوران ها جزء فضاهاب خیس هستند که روزانه یک یا دوبار کف فضا باید شستشو شود. بنابراین در انتخاب کفپوش مناسب آشپزخانه در رستوران باید نهایت دقت را داشته باشید. از بهترین و کارآمد ترین کفپوش ها برای آشپزخانه های صنعتی سنگ و سرامیک است. سنگ و سرامیک با ضریب سختی بالای خود مقاومت بسیار زیادی در برابر خط و خش، شستشو و حتی ریزش مواد داغ دارند. از طرفی آشپزخانه های صنعتی جهت دریافت مجوز موظف هستند از متریال مرغوب با ضریب سختی و ماندگاری بالا و قابل شستشو جهت پوشش کف و دیوار استفاده کنند. مقرون به صرفه ترین، متداول ترین و در دسترس ترین متریال جهت دریاف مجوز آشپزخانه صنعتی سنگ و سرامیک است. توجه داشته باشید که سطح روی سنگ و سرامیک کمترین شیار را باید داشته باشد تا میزان جرم گیری سطوح به حداقل برسد.

علاوه بر آشپزخانه های صنعتی، سالن های رستوران هم از جمله فضاهای پرتردد است و باید کفپوش مناسب برای آن انتخاب شود. کفپوش سالن رستوران به اندازه کفپوش آشپزخانه صنعتی حساسیت ندارند. از طرفی کفپوش سالن رستوران علاوه بر کارایی و مقاومت از نظر زیبایی هم حائز اهمیت است. به همین دلیل از کفپوش های لوکس تر می توانید جهت سالن غذاخوری رستوران استفاده کنید. اگر بخواهید نمای لوکس با طرح چوب به فضا بدهید می توانید از تموود و یا کفپوش PVC پرتردد استفاده کنید. کفپوش های ۳ میل وینیفلکس هم گزینه مناسبی برای این فضا می توانند باشند. چنانچه کفپوش لوکس تر و با ماندگاری بیشتر میخواهید می توانید از کفپوش های LVT آدوفلور استفاده کنید.

کفپوش LVT به دلیل ترکیب پودر سنگ و وینیل مقاومت بیشتری نسبت به سایر کفپوش ها دارند. در نتیجه بدون هیچ نگرانی می توانید از آن برای کف سالن های غذاخوری استفاده کنید.

کفپوش اداری و تجاری مناسب باشگاه ها :

در فضای باشگاه ها به دلیل قرارگیری دستگاه های سنگین باید از کفپوش مقاوم به ضربه استفاده کرد. از طرفی با توجه به فعالیت روزانه در باشگاه و اهمیت عدم ارتعاش کف در اثر رهاشدن وزنه های سنگین حتما باید کفپوش انتخابی حالت ارتجاعی و خاصیت ضربه گیری داشته باشد.

با توجه به شرایط باشگاه های بدنسازی بهترین انتخاب، کفپوش گرانولی است. کفپوش های گرانولی با ضخامت بالا و حالت ارتجاعی که دارند از بهترین ضربه گیر ها جهت کف سالن باشگاه ها هستند.

 

 

چنانچه باشگاه ورزشی سالن یوگا و یا سالن فوتسال و بستکتبال و بازی های توپی دارد، باید از کفپوش های مخصوص ورزشگاه ها استفاده کنید. کفپوش های ورزشی ضخامت ۳ تا ۸ میل را دارد و اجرای آنها توسط دستگاه های درزجوش صورت می گیرد تا در اثر کشش درز کفپوش ها باز نشود. بدین کفپوش ظاهری یکدست به خود میگیرد و به صورت یکپارچه کف فضا را پوشش میدهد.

کفپوش اداری مناسب فضاهای کارگاهی :

فضاهای کارگاهی به دو دسته کارگاه با مشین آلات سنگین و کارگاه بدون ماشین آلات سنگین تقسیم می شوند.

چنانچه در فضای کارگاهی شما ماشین آلات سنگین رفت و آمد دارند مقاوم ترین نوع کفپوش جهت پوشش کف کارگاه کفپوش بتنی است. کفپوش های بتنی به دلیل ساختار سخت خود به خوبی در مقابل وزن ماشین آلات و رفت و آمد لیفتراک ها مقاومت دارند و نسبت به دیگر کفپوش ها طول عمر بالاتری دارند.

اگر در کارگاه شما ماشین آلات سنگین وجود ندارد می توانید از کفپوش های ۳ میل پرتردد و یا کفپوش های ۲ میل تمام مواد گرانیتی وینیفلکس استفاده کنید. گزینه سنگ و سرامیک هم از گزینه های ثابت کفپوش اداری جهت جاهای پرتردد است.

در کارگاه هایی که فقط رفت و آمد انسان است، از کفپوش های رولی آلمانی هم میتوانید استفاده کنید. کفپوش های رولی آلمانی با ضخامت ۲/۵ تا ۳ میل مناسب فضاهای پرتردد هستند و ماندگاری مناسبی در این فضا دارند. چنانچه کف کارگاه شما شستشوی مداوم دارد علاوه بر کفپوش های ذکر شده از کفپوش اپوکسی هم میتوانید استفاده کنید. کفپوش اپوکسی با یکدست کردن کف فضا نظافت را هم راحت تر می کند و به دلیل نداشتن درز در اجرای کار، جرم کمتری نیز به خود می گیرد. توجه داشته باشید چنانچه کف کارگاه کفپوش اپوکسی کار شده است، پس از شستشوی کف و تا زمان خشک شدن آن از رفت و آمد بر روی کفپوش خودداری کنید. چرا که به دلیل سطح صیقلی کفپوش اپوکسی در صورت شستشو بسیار لغزنده و آسیب زا می شود.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی انواع کفپوش اداری پرداختیم و با تفکیک فضاهای اداری و تجاری، کفپوش اداری مناسب برای هر فضا را معرفی کردیم. اگر محل کار شما در دسته بندی های ارائه شده در مقاله نبود، با مطالعه مشخصات انواع کفپوش اداری به راحتی می توانید تصمیم بگیرید که کدام نوع کفپوش برای محل کار شما مناسب است. این مقاله را برای دوستان خود هم بفرستید تا در انتخاب کفپوش مناسب به آنها کمک کرده باشید.