03
آوریل

سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی

سبک مینیمال

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هر گاه زندگی به سمت پیچیدگی و هرج و مرج پیش رفته به دنبال راهی برای رسیدن به آرامش بوده اید. یکی از فضاهایی که انسان در آن آرامش را تجربه می کند خانه است. طراحی منزل کمک بسیار زیادی برای ساخت فضایی آرامش بخش در خانه می کند. یکی از اصلی ترین گرایشات طراحی که بر مبنای روحیات انسانی تمرکز دارد، سبک دکوراسیون مینیمال است.

در اصل سبک مینیمال برگرفته از فرهنگ ژاپن است. بخشی از فرهنگ ژاپن ریشه در فلسفه ذن دارد. در فلسفه ذن اصول زیبایی شناسی به دنبال زیبایی ذاتی در اشیاء است. ذات و اصل طبیعت در این دیدگاه بدون هیچ گونه تزئینات اضافه ای بسیار ارزشمند است. در طراحی مینیمالیسم هم هدف ایجاد فضایی ساده، اصیل و کاربردی بدون هیچ گونه اضافه گویی است. مینیمالیست در حقیقت به معنی زندگی با اجناس ضروری و لازم می باشد . هر گونه اجناس  و اقلام غیر ضروری در این سبک حذف می شود.

این سبک به عنوان یک جنبش هنری در دهه 1960 آغاز شد و در حدود دهد 1980 وارد معماری و دکوراسیون داخلی شد. سبک مینیمال روندی است که در حال حاضر جهان را فرا گرفته است و درترکیبت با سبک های طراحی داخلی توانسته با رسیدن به بلوغ از محبوبیت بیشتری برخوردار شود.

معادل فارسی مینیمالیسم کمینه گرایی یا ساه گرایی است که کاملا گویای مفهوم و هدف این سبک است. مینیمالیسم در اشکال مختلفی از هنر، مانند هنرهای تجسمی، فشن، ادبیات، موسیقی و معماری ظهور کرد.

در این بخش ما به تاثیر سبک مینیمال در معماری و دکوراسیون داخلی می پردازیم.

کمینه گرایی یا مینیمالیسم در معماری یعنی دستیابی به طراحی بهتر از طریق سادگی و پرهیز از هرگونه تزئینات است.

این سادگی در تمامی اجزاء از جمله فرم، فضا، رنگ و متریال و حتی نورپردازی به وضوح دیده می شود.

سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی بر عملکرد و هماهنگی عناصر مختلف فضا تاکید دارد و تا جای ممکن بهم ریختگی ها و عناصر تزئینی غیر ضروری را حذف می کند. در این سبک طراحی فقط چند عنصر محدود در فضا برجسته می شود و الباقی المان ها در فضا کمترین جلب توجه را در عین هماهنگی با کل فضا دارند.

در سبک مینیمال هماهنگی عناصر، اجزاء، رنگ و حتی نورها جزء اصلی ترین رکن طراحی است. هر وسیله یا المانی در سبک مینیمال حتما باید عملکردی داشته باشد. به عنوان مثال میز عسلی جلوی مبلمان قطعا تداعی کننده استفاده در مواقع پذیرایی را دارد. ولی بوفه کنار پذیرایی جز جنبه بصری هیچ گونه استفاده دیگری ندارد. بنابراین بوفه در دکوراسیون سبک مینیمال قطعا حذف می شود.

عناصر مهم  سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی

 

استفاده از رنگ در سبک  مینیمال:

انتخاب رنگ نقش بسیار مهمی در تنظیم حال و هوای فضا دارد. در دکوراسیون مینیمال تاکید بر هماهنگی عناصر بیش از هر چیزی مورد توجه است. در انتخاب رنگ هم این هماهنگی حرف اول را می زند. از کاربردی ترین رنگ ها برای فضای مینیمال می توان به رنگ های خنثی مانند سفید، بژ، خاکستری و رنگ های خاکی ملایم اشاره کرد. دروافع رنگ های خنثی را می توان به عنواان سنگ بنای رنگ های مینیمال نام برد زیرا به راحتی با هر رنگ دیگری قابلیت هماهنگی دارند. بنابراین معمولا برای رنگ دیوارها و سقف و بیشتر عناصر زمینه بهتر است از رنگ خنثی استقاده کنید. پس از انتخاب رنگ های خنثی به عنوان رنگ زمینه می توانید یک یا دو رنگ برجسته انتخاب کنید تا بتوانید عناصر خاص دکوراسیون مینیمال را برجسته کنید. به عنوان مثال می توانید از رنگ های برجسته برای کوسن مبلمان و یا تابلوهای روی دیوار استفاده کنید. در انتخاب رنگ برجسته می توانید به جای یک رنگ از طیف رنگی از یک خانواده رنگ استفاده کنید تا هارمونی بیشتری به فضا بدهید.

سادگی سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی:

سادگی از رکن های اصلی سبک دکوراسیون مینیمال است. سادگی در رنگ، سبک، فرم و تزئینات باید رعایت شود. رعایت اصول سادگی با تمرکز بر طراحی با خطوط ساده و کمترین تزئینات باعث ایجاد فضایی شیک و آرام می شود. رعایت سادگی در سبک مینیمال باعث ایجاد فضایی بزرگتر و بازتر شده و احساس آرامش و آزادی را به فضای زندگی شما می دهد. سادگی در نورپردازی فضای مینیمال هم به وضوح خود را نشان میدهد. استفاده از نور طبیعی و نورهای مصنوعی خطی، سرد و تک رنگ از اجزاء جدانشدنی سبک مینیمال است.

مبلمان سبک مینیمال در کوراسیون داخلی:

مبلمان سبک مینیمال علاوه وبر سادگی و کارایی باید فضای کمی را اشغال کند. مبلمانی که انتخاب می کنید باید حس بهم ریختگی فضا را به کمترین حالت خود برساند. به علاوه سادگی و زیبایی را به فضای منزل شما القا کند. در فضاهای کوچک استفاده از یک مبلمان ال شکل راحتی با ارتفاع کم، می تواند بهترین گزینه باشد. چنانچه فضای پذیرایی بزرگتری دارید می توانید علاوه بر مبلمان راحتی ال شکل، از مبلمان تکی با رنگ های متفاوت در کنار آن استفاده کنید تا علاوه بر هماهنگی و سادگیف باعث سرزنده تر دیده شدن فضای نشیمن شما شود و فضا را از یکنواختی بصری نجات دهد. کوسن ها در سبک مینیمال بهتر است نرم مخملی باشد.
میز عسلی تا حد امکان باید ساده و به دور از تزئینات باشد تا هماهنگی سایر عناصر دکوراسیون مینیمال را بهم نریزد.

تعادل در سبک مینیمال:

تعادل نقش بسیار مهمی در سبک مینیمال دارد. به عبارتی در دکوراسیون مینیمال هیچ یک از عناصر نباید نسبت به دیگر عناصر برتری داشته باشد و در کل تمامی اجزاء باید دارای وحدت و یکپارچگی باشند. در نتیجه چنانچه در اثر استقاده از رنگ یا فرم خاص، بخشی از دکوراسیون به شکل برجسته تر دیده شد، می توانید با ایجاد تقارن در رنگ، طرح، فرم و یا نورپردازی از شدت برجستگی عنصر مورد نظر بکاهید و کلیت فضا را به تعادل برسانید. تعادل در دکوراسیون مینیمال باعث ایجاد جذابیت بصری، حس آرامش و کارایی می شود. با استفاده از اصول تعادل در این سبک می توانید از اشباع شدگی بیش از حد اشیاء و ایجاد بی نظمی جلوگیری کنید.

اصول طراحی مینمالیستی چیست؟

 

اشکال هندسی و خطوط منظم:

سبک مینیمال توسط حداقل عناصر بصری تعریف می شود. از خطوط ساده و تمیز در دکوراسیون مینیمال به وفور استفاده می شود. اغلب دکورهای مینیمال از اشکال هندسی ساده گرفته شده اند و دارای سطوح صاف و مسطح با حداقل جزئیات تزئینی است.

عدم استفاده از تزئینات:

در سبک مینیمال به هیچ وجه از تزئیناتی مانند ستون و تخته سنگ و گچ بری و شیروانی و … استفاده نمی شود. در این سبک تمامی خطوط و سطوح عمدا صاف طراحی شده است و تمرکز طراحی بر کاربرد فضا است.

استفاده از طیف رنگ مشخص:

از دیگر ویژگی های سبک مینیمال استفاده از عناصر تک رنگ است. سادگی سبک مینیمال حتی در انتخاب رنگ هم مشهود است. معمولا برای انتخاب رنگ، از یک رنگ با طیف های روشن به تیره استفاده می شود. به عنوان مثال اگر رنگ انتخابی شما آبی باشد، می توان در کنار آن از آبی روشن، آبی کلاسیک و سورمه ای استفاده کرد.

استفاده ازمواد ساده:

در سبک مینیمال کمینه گرایی و کمبود تزئینات نه تنها در طراحی بلکه در انتخاب مصالح هم به چشم می آید.

معمولا در سبک مینیمال از مواد ساده و شفاف مانند شیشه، بتن و فولاد در ساده ترین شکل آنها استفاده می شود.

اهمیت عملکردی اجزاء:

یکی از اهداف سبک مینیمال استفاده عملکردی از فضا است و در این راستا بر لوازم هدفمند تمرکز دارد. در این سبک عناصر با بالاترین اهمیت کاربردی جایگاه  ویژه ای دارند. در نتیجه تنها عناصر کاربردی در فضا برای زندگی راحت فراهم می شود. به عنوان مثال در سبک مینیمال گلدان های مصنوعی جایگاهی ندارند. در عوض می توانید از یک گلدان سبز و طبیعی به عنوان الهامی از طبیعت خدادادی و عنصری عملکردی در فضا استفاده کنید.

فضای باز:

طراحی سبک مینیمال برگرفته از طبیعت بکر است. در نتیجه این سبک اغلب دارای پلان های باز با نور زیاد است که باعث ایجاد تمرکز بر روی یک فضا و تزریق بیشتر آرامش می شود. خصوصا در طراحی فضاهای اداری با سبک مینیمال، تاکید بر روی طراحی پلان باز و همکاری تیمی است. در فضای منزل هم تا جای ممکن از قرار گیری لوازم غیر ضروری در کف جلوگیری می شود. اغلب یک یا دو وسیله مهم و کاربردی بدون هیچ گونه شلوغی و هرج و مرج در اتاق قرار می گیرد.

نورپردازی:

با توجه به اینکه در سبک مینیمال از کمترین عناصر جهت دکور منزل استفاده می شود، در نتیجه فضای منفی یا خالی زیاد داریم. از آنج که توجه به نور طبیعی و مصنوعی از رکن های اصلی سبک مینیمالیسم جهت ایجاد فضایی آرامش بخش است، می توانیم از این فضاهای خالی به نفع نورپردازی بهره ببریم. نورپرداززی فضای مینیمال تک رنگ، اغلب شامل نورهای مهتابی و سرد است.

سبک مینیمالیسم در دکوراسیون داخلی

 

بعد از معماری سبک مینیمال وارد حوزه دکوراسیون داخلی شد. سبک مینیمالیسم در دکوراسیون داخلی بر اساس ایجاد فضای آرامش بخش و استفاده درست از فضای موجود شکل گرفت. استفاده از وسایل تزئیناتی و تجملاتی حذف شد. توجه به هماهنگی عناصر مختلف و انعکاس طبیعت در دکوراسیون داخلی به حداککثر رسید.

به عنوان مثال استفاده از کفپوش های چوبی و گلدان های طبیعی جایگزین استفاده از وسایل تزئینی مصنوعی شد. استفاده از رنگ های خنثی با یک طیف رنگی جایگزین رنگ های پرزرق و برق تجملاتی شد. مبلمان های سلطنتی هم جای خود را به مبلمان ساده و راحتی داد.

کلام آخر:

سبک مینیمال سبکی از طراحی است که بر سادگی و کاربردی بودن فضا تاکید دارد. در این سبک به جای برجسته کردن عناصر، سعی بر هماهنگی عناصر مختلف با یکدیگر است تا فضای همگن و آرامش بخش ایجاد شود. هدف از سب مینیمال تاکید بر یک عنصر از هر فضای داخلی است به صورتی که بقیه عناصر با آن هماهنگ شوند و به صورت طرحی یکپارچه و واحد دیده شوند. این سبک امروزه طرفداران زیادی دارد و در اغلب طراحی های مسکونی، اداری، تجاری و تفریحی بکار گرفته می شود.

شما عزیزان می توانید برای خریداری انواع متریال کفپوش، دیوارپوش، پرده و … در سبک دکوراسیون مینیمال به فروشگاه سایت آدلی آمود مراجعه کنید و یا با شماره های دفتر فروش تماس بگیرید.