29
آوریل

انواع جنس کمد دیواری

اگر میخواهید اتاقی منظم و شیک داشته باشید و در عین حال دغدغه ای برای نگهداری لوازم خود نداشته باشید، بهترین کار ساخت یک کمد دیواری در یک وجه اتاق شماست. کمد دیواری یک وسیله کاربردی و و بسیار مفید است. وجود کمد دیواری در هر منزلی باعث کاهش شلوغی فضا شده و مکانی آرام را به وجود می آورد. از آنجایی که کمد دیواری بر روی دیوار اجرا می شود، فضای زیادی را اشغال نمی کند. با اجرای کمد دیواری بر روی دیوار و با اشتغال نهایتا 60 سانت از عرض اتاق شما، تمامی وسایل اضافه در منظم ترین حالت ممکن در داخل کمد دیواری جای می گیرد. بنابراین در خانه های کوچک امروزی یکی ازضروری ترین و اساسی ترین المان ها کمد دیواری است.

کمد دیواری در طرح ها و جنس های مختلفی ساخته می شود. شما با توجه به نیاز، بودجه و سلیقه خود، تصمیم می گیرید که چه مدل کمد دیواری و با چه جنسی داشته باشید.

اگر شما هم قصد نصب کمد دیواری در منزل خود دارید حتما این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله شما را با انواع جنس کمد دیواری و تاثیر آن بر قیمت کمد دیواری آشنا می کنیم.

یکی از مهم ترین موارد در انتخاب کمد دیواری، جنس کمد دیواری و جنس اجزای آن است. در سفارش کمد دیواری تمام سعی خود را می کنیم که کمد دیواری ما علاوه بر قیمت مناسب از کیفیت خوبی هم برخوردار باشد. برای رسیدن به این نتیجه لازم است اطلاعاتی درمورد انواع جنس کمد دیواری داشته باشید.

در این مقاله انواع جنس کمد دیواری را معرفی می کنیم.

اگر قصد سفارش کمد دیواری را دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و یا این مقاله را برای کسانی که قصد خرید کمد دیواری دارند بفرستید.

انواع جنس کمد دیواری

کمد دیواری نئوپان:

از ارزان ترین چوب ها برای اجرای کمد دیواری می توان چوب لترون را نام برد. ورق های نئوپان از خورده های چوب یا خاک اره و چسب تحت فشار ساخته می شوند. خرده های چوب را ابتدا رطوبت گیری می کنند و پس از همگن سازی چسب می زنند و تحت پرس قرار میدهند. در ایران اولین بار شرکت نئوپان این ورق ها را وارد کرد و از آن به بعد با نام نئوپان در ایران شناخته می شوند. در گذشته چوب نئوپان بسیار محبوب بوده است. اکثر کمد دیواری ها با ورق های نئوپان ساخته میشدند. اما به دلیل یک سری معایب، ورق نئوپان جای خود را به ورق ام دی اف داد. هرچند قیمت تمام شده کمد دیواری با ورق نئوپان کمتر از سایر ورق هاست اما طول عمر آن نیز نسبت به سایر جنس ها بسیار کمتر است و مقاومت آن در برابر ضربه و وزن زیاد کمتر از ام دی اف است. بنابراین امروزه کمتر کسی برای ساخت کمد دیواری از ورق نئوپان استفاده می کند.

 

 

مزایای ورق نئوپان:

به دلیل بازیاقتی بودن دوستدار محیط زیست است

قیمت بسیار ارزان نسبت به سایر جنس ها

طرح های متنوع

وزن سبک تر نسبت به ام دی اف

معایب ورق نئوپان:

مقاومت بسیار پایین

ماندگاری کمتر نسبت به سایر جنس ها

به دلیل عدم یکدست بودن مغزی، ورق نئوپان باعث کندی تیغه های برش در کارگاه می شوند

کمد دیواری ام دی اف:

کمد دیواری ام دی اف از رایج ترین نوع کمد دیواری در بازار است. ورق های ام دی اف از فیبرهای چوبی با ترکیب چسب آماده می شوند. به این ورق ها گرما داده می شود تا استحکامشان بیشتر شود. خمیر ام دی اف طی 63 مرحله تولید می شود و برای دست یابی به محصول نهایی باید پروسه پیچیده ای طی شود.

در تهیه ورق های ام دی اف از چسب قوی تر استفاده می شود. در نتیجه ماندگاری بیشتری نسبت به ورق نئوپان دارد. بر روی ورق های ام دی اف یک لایه رزین قرار می گیرد. لایه رزین رویه ام دی اف مقاومت آن را در برابر رطوبت و رنگ پریدگی بالا می برد و به علاوه ظاهر زیباتری هم خواهد داشت.

چگالی ورق های ام دی اف 600 تا 800 گیلوگرم در متر مکعب است.
ورق های ام دی اف مات معمولا در ابعاد 183*366 سانتی متر تولید می شوند. اما بعضی برند های ام دی اف ابعاد 210*366 سانتی متر تولید می شوند. بنابراین با توجه به برند ام دی اف ابعاد ورق و به تبع آن قیمت تمام شده کمد دیواری متغییر است.علاوه بر ابعاد، ضخامت ورق ام دی اف هم در قیمت نهایی کمد دیواری نقش دارد. در حالت کلی در بازار ام دی اف با ضخامت های 38 ، 32، 25، 16، 12، 10 و 6 میلیمتر تولید می شوند. برای ساخت کمد دیواری معمولا از وق ام دی اف 16 میلیمتری استفاده می شود. ضخامت کمتر از 16 میلیمتر استحکام کافی را برای ساخت کمد دیواری ندارد. ضخامت های ببشتر از 16 میلیمتر هم هزینه تمام شده شما را بالا می برد و در صورت در خواست کارفرما به صورت سفارشی از ورق های با ضخامت بالاتر از 16 میلیمتر جهت ساخت کمد دیواری استفاده می شود.

ورق های ام دی اف انواع روکش های طرح چوب و فانتزی را دارند و شما عزیزان به راحتی می توانید هر ترکیب رنگی را برای ساخت کمد دیواری خود انتخاب کنید. به طور کلی ساخت کمد دیواری با ورق ام دی اف مات از رایج ترین ورش های ساخت کمد دیواری است. در ادامه به مزایا و معایب ورق ام دی اف می پردازیم.

مزایای ورق ام دی اف :
  • قیمت ام دی اف نسبت به ورق های چوبی بسیار کمتر است بنابراین ساخت کمد دیواری با ورق ام دی اف بسیار مقرون به صرفه تر از ورق چوب است
  • دوستدار محیط زیست: در ساخت ورق های ام دی اف از چوب های بازیافتی استفاده می شود و به همین دلیل شما با انتخاب ورق های ام دی اف  برای ساخت کمد دیواری به حفظ محیط زیست کمک کرده اید.
  • در طی فرآیند ساخت ام دی اف سطح نهایی آن صاف و صیقلی است و شما به راحتی می توانید مواد دیگری را بر روی ام دی اف بچسبانید
  • نوع شکل و طرح ورق های ام دی اف بسیار بیشتر از ورق های چوبی است.
  • ورق های ام دی اف نسبت به ورق های چوبی شکل پذیری بیشتری دارند.
  • ورق های ام دی اف را به راحتی می توان با چسباندن روکش های مختلف به شکل چوب طبیعی درآورد.
  • ورق ام دی اف سطح محکم و مقاومی دارد و به راحتی دچار ترک خوردگی و شکستگی نمی شود.
  • ورق ام دی اف به دلیل فرآیند خاص تولید در برابر قارچ و میکروب های مختلف مقاوم است. بنابراین شما با خیال راحت می توانید از این محصول در منزل ، اتاق کودک و حتی مراکز بهداشتی استفاده کنید.
معایب ام دی اف :
  • از معایب ام دی اف وجود ماده ای به نام فرمالدهید در ساختار ام دی اف است. ماده فرمالدهید به دلیل استفاده از ماده شیمیایی خاص در جسب آن است. ماده فرمالدهید برای سلامتی انسان مضر است. ولی زیاد نگران ضرر این ماده در ورق ام دی اف نباشید. چرا که ورق ام دی اف درصد خیلی کمی از ماده فرمالدهید را دارد و به علاوه این ماده پس از اتمام مراح تولید ام دی اف و نصب روکش بر روی آن از بین می رود. در نتیجه هر گونه ریسک و خطر فرمالدهید برای انسان در ورق ام دی اف پس از تولید از بین می رود.
  • ورق ام دی اف مقاومت بالایی در برابر شکستگی دارد. اما اگر به هر دلیلی ورق ام دی اف بشکند، تعمیر و دوباره چسباندن آن کار سختی است و معمولا قیمت شکسته شده باید تعویض شود.
  • اگرچه روکش های ورق ام دی اف معمولا ضد آب هستند اما اگر تحت شرایطی اب به بافت میانی ام دی اف نفوذ کند، ورق ام دی اف متورم شده و اصطلاحا باد می کند. در این صورت ورق ام دی اف دیگر قابل استفاده نیست و باید تعویض شود.
  • ورق ام دی اف از خرده چوب ساخته می شود و به دلیل تراکم بالایی که دارد نسبت به چوب طبیعی وزن بیشتری دارد.
  • گرد و غبار ناشی از برش ام دی اف در هنگام تولید کمد دیواری برای تنفس مضر است. بنابراین هنگام کار با ام دی اف حتما باید از ماسک استفاده کنید.

کمد دیواری هایگلاس :

کمد دیواری هایگلاس یکی از مدرن ترین و مینیمال ترین طرح های کمد دیواری است. در واقع کمد دیواری هایگلاس از ورق های ام دی اف با روکش پلاستیکی، شیشه ای و براق ساخته شده است. اصلی ترین تفاوت ام دی اف ساده و ام دی اف هایگلاس در نوع روکش آن است. مهم ترین ویژگی کمد دیواری هایگلاس ظاهر براق و بسیار زیبای آن است. به دلیل حالت شیشه ای سطح رویه ورق هایگلاس عموما همه فکر می کنند که کلمه گلاس از لغت شیشه در زبان انگلیسی گرفته شده است. در صورتی که این ورق از کلمه HIGH GLASS به معنی درخشندگی زیاد گرفته شده است. سطح براق کمد دیواری هایگلاس با بازتاب نور باعث انعکاس بیشتر روشنایی می شود. بنابراین یکی از بهترین انتخاب ها برای اتاق های کم نور، کمد دیواری هایگلاس با رنگ روشن است.

ورف ام دی اف هایگلاس هم مانند ورق ام دی اف در دو ابعاد تولید می شود. ابعاد 240*120 سانتی متر و ابعاد 280*120 سانتی متر. ورق های هایگلاس در مقایسه با ورق ام دی اف ابعاد کوچکتری دارند. در ورق های ام دی اف هایگلاس معمولا فقط یک طرف آنها با روکش هایگلاس پوشانده می شود و طرف دیگر آن با روکشی ارزان تر مانند ملامینه پوشش داده می شود. ورق های هایگلاس نسبت به ام دی اف در برابر حرارت مقاومت بیشتری دارند.

به صور کلی قیمت ورق های هایگلاس بیشتر از ورق های ام دی اف است. از طرفی ابعاد ورق هایگلاس نسبت به ورق ام دی اف  کوچک تر است. بنابراین در ساخت کمد دیواری با ورق هایگلاس تعداد ورق بیشتر با قیمت بیشتر باید تهیه شود. با در نظر گرفتن ابعاد و قیمت ورث هایگلاس طبیعتا ساخت کمد دیواری با ورق هایگلاس گران تر از ساخت کمد دیواری با ورق ام دی اف است. کمد دیواری هایگلاس با توجه به نوع روکش ورق هایگلاس انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

انواع کمد دیواری هایگلاس

کمد دیواری پلی گلاس :

در ساخت کمد دیواری پلی گلاس ااز ورق های پلی کلاس استفاده می شود. بر روی ورق های پلی گلاس روکشی از پلی استر کشیده شده است که براقیت و درخشندگی سطح آن بیشتر از هایگلاس است. به علاوه ورق پلی گلاس نسبت به هایگلاس در برابر خط و خش مقاومت بیشتری دارد. بنابراین کمد دیواری پلی گلاس ظاهری براق دارد و جزء مقاوم ترین کمد دیواری های هایگلاس به شمار می آید. ورق پلی گلاس عمدتا با برند های ترک در بازار وجود دارند. اما سایر برند ها هم ورق پلی گلاس دارند. از جمله برند های AGT ، برند آلمانی الویک، برند ترک لمی گلاس و … که با توجه به کیفیت از نظر قیمت هم هرکدام با هم تفاوت دارند.

کمد دیواری هایگلاس اکلیلی :

کمد دیواری هایگلاس اکلیلی در واقع کمد دیواری است که با همان ورق هایگلاس تولید می شود با این تفاوت که ورق استفاده شده در این نوع کمد دیواری طرح اکلیلی دارد. ورق هایگلاس الکیلی نسبت به ورق هایگلاس معمولی قیمت بیشتری دارد. رنگ های اکلیلی بیشتر در رنگ های سفید و مشکی اجرا می شوند. کمد دیواری هایگلاس اکلیلی در کنار نورپردازی مناسب نمای بسیار جذابی به اتاق خواب شما میدهد و جلوه خاصی به فضا می بخشد. در نتیجه تنها دلیل تفاوت قیمت هایگلاس ساده و هایگلاس اکلیلی در طرح و رنگ آن است. این دو ورق از نظر کیفیتی مشابه هم هستند.

کمد دیواری هایگلاس مات :

ما معمولا کمد دیواری هایگلاس را به عنوان کمد دیواری براق می شناسیم. اما اخیرا نوع جدیدی از ورق هایگلاس وارد بازار شده است که سطح روی آن کاملا مات است. در ورق هایکلاس مات بر خلاف ورق هایگلاس براق، جای دست و لک بر روی ورق باقی نمی ماند. به علاوه شما می توانید با انتخاب هر دو ورق هایگلاس مات و براق طرحی ترکیبی اجرا کنید. کمد دیواری هایگلاس مات به دو صورت مات و اولترا مات اجرا می شود. رنگ های پرطرفدار در کابینت هایگلاس مات چهار رنگ سفید، طوسی، مشکی و نقره ای است.

مزایای کمد دیواری هایگلاس
  • ظاهر مدرن و زیبای کمد دیواری هایگلاس از اولین مزایای آن است.
  • سطح صاف و صیقلی کمد دیواری های هیگلاس با انعکاس نور باعث روشن تر و بزرگتر دیده شدن اتاق شما می شود.
  • کمد دیواری هایگلاس به دلیل سطح صاف ورق هایکلاس نظافت راحت تری نسبت به سایر ام دی اف ها دارد
  • تنوع طرح و رنگ هایگلاس بسیار زیاد است و شما می توانید با هر طرح و رنگی در دکوراسیون منزل خود طرح کمد دیواری را ست کنید.
  • به دلیل استفاده از روکش پلی گلاس استحکام و مقاومت ورق هایگلاس چند برابر شده است.
  • روکش سطح کمد دیواری هایگلاس ضد خش و ضد آب می باشد.
معایب کمد دیواری هایگلاس
  • جای لک و انگشت بر روی سطح براق هایگلاس باقی می ماند، در نتیجه این نوع کمد دیواری به نظافت روزانه نیاز دارد
  • برخی از کد رنگ های هایگلاس اگر در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند تغییر رنگ میدهند.

کمد دیواری ممبران

کمد دیواری ممبران نوعی از کمد دیواری است که در سبک کلاسیک و لاکچری استفاده می شود. تا این بخش از مقاله تمام کمد دیواری های معرفی شده با ورق ام دی افی که سطح صاف دارد ساخته می شدند و تنوع طرح و رنگ صرفا شامل طراحی کلی و انتخاب رنگ ام دی اف میشد.

اما در کمد دیواری ممبران جزئیات بیشتری وارد طرح می شود. بدین صورت که اینبار سطح ام دی اف با طرح دلخواه شما طراحی می شود و در نهایت روکش ام دی اف را شما انتخاب می کنید. به عبارتی دیگر کمد دیواری ممبران سفارشی تر از انواع دیگر کمد دیواری تولید می شود.

کمد دیواری ممبران چیست؟

واژه ممبران (MEMBERANE ) به معنی غشا می باشد. در کمد دیواری ممبران روکش بعد از طراحی بر روی ام دی اف مانند غشایی نصب می شود. به دلیل فرآیند تولید کمد دیواری ممبران به آن کمد دیواری وکیوم هم می گویند.

در کمد دیواری ممبران بر روی ام دی اف خام بدون روکش توسط دستگاه CNC طرح درخواستی شما حک می شود.

پس از مرحله CNC و حکاکی طرح در خواستی بر روی ام دی اف خام نوبت به چسبااندن روکش ام دی اف می رسد.

ام دی اف برش خورده و CNC شده به چسب مخصوص وکیوم آغشته می شود و در نهایت روکش انتخابی شما توسط توسط دستگاه وکیوم بر روی ام دی اف CNC شده نصب می شود. مرحله روکش وکیوم از مهترین مراحل تولید کمد دیواری ممبران است. در این مرحله درجه حرارت و فشار دستگاه باید با دقت نتظیم شود تا روکش ممبران برروی تمامی قسمت های CNC شده به طور کامل چسبانده شود.

قبل از این مرحله به این نکته مهم توجه کنید. اگرچه کمد دیواری ممبران ماهیتا دارای جزئیات زیاد است اما بهتر است از انتخاب طرح های بسیار شلوغ با ریزه کاری های زیاد برای درب های کمد دیواری خودداری کنید. ترجیحا طرح های خلوت تر یا متوسط انتخاب کنید. چنانچه طرح شلوغی با ریزه کاری های اغراق شده برای کمد دیواری خود انتخاب کنید، ممکن است روکش وکیوم به خوبی ریزه کاری های طرح انتخابی را پوشش ندهد. در نتیجه محصول خروجی کار از دستگاه وکیوم طرح انتخابی شما را به طور کامل نمایش نمیدهد و اصطلا کار تمیز از آب در نمیاد. با توجه به سفارشی بودن تمامی درب های و نماها در کمد دیواری ممبران دقت کار بسیار بالاست و همه ابعاد باید دقیق و حساب شده برش بخورد. در غیر این صورت اگر حتی یک درب با ابعاد اشنباه تولید شود، به دلیل زمان بر بودن مراحل تولید ممبران ممکن است تحویل کار تا یک هفته عقب بیوفتد. بنابراین اگر کمد دیواری ممبران سفارش میدهید، در نظر داشته باشید که زمان تحویل آن حداقل 2 برابر زمان تحویل سایر کمد دیواری هاست.

مزایای کمد دیواری ممبران:
  • دوام بالا : درصورت اجرای درست و اصولی کمد دیواری ممبران کیفیت و استحکام بالایی دارند.
  • زیبایی : به دلیل استفاده از ریزه کاری های تزئینی بسیار زیاد در طرح کمد دیواری ممبران این نوع سبک زیبایی بسیار زیادی دارد
  • تنوع طرح و رنگ : بدون هیچ کونه اغراقی تنوع طرح کمد دیواری ممبران قابل مقایسه با سایر کمد دیواری ها نیست. به دلیل سفارشی بودن و حک طرح دلخواه بر روی درب ها این نوع کمد دیواری بیشترین تنوع طرح را دارد.
  • قابل اجرا در تمامی سبک ها : اگر چه ریزه کاری های زیاد کمد دیواری ممبران آن را بیشتر مناسب سبک کلاسیک می کند. ولی با انتخاب طرح های ساده تر می توانید این نوع کمد دیواری را در سبک های مدرن هم استفاده کنید. طرح مدرن کمد دیواری ممبران با عنوان کمد دیواری نئوکلاسیک در بازار شناخته می شود.
  • قابلیت تعمیر روکش پی وی سی : به دلیل انعطاف پذیری بالای روکش ممبران، این روکش ها قابل تعمیر هستند.
  • ظاهر یکدست و یکپارچه : با توجه به اینکه در کمد دیواری ممبران تنها از یک روکش استفاده می شود، طرح نهایی یک طرح یکپارچه و یکدست دیده می شود.
معایب کمد دیواری ممبران :
  • کاهش کیفیت اجرا در طرح های فوق العاده ضریف : همان طور که گفتیم چنانچه طرح انتخابی شما ریزه کاری های ضریف زیادی داشته باشد، احتمال دارد ورق پی وی سی روکش ممبران به طور کامل آن ریزه کاری ها را پوشش ندهد و طرح زیبایی خود را از دست بدهد. روکش پی وی سی مرغوب به دلیل ضخامت بالا قابلیت پوشش دهی کامل در طرح های بسیار ضریف را ندارد.
  • طراحی پیچیده : کمد دیواری ممبران از پر نقش و نگارترین کمد دیواری هاست، بنابراین طراحی و اجرای آن نیز پیچیده و زمان بر است.
  • تمیزکاری دشوار : به دلیل وجود برجستگی ها و تو رفتگی های سطح کمد دیواری ممبران، این نوع طرح زودتر از سایر طرح ها گرد و خاک به خود جذب می کند. به علاوه تمیزکاری سطح کمد دیواری ممبران زمان بیشتری نسبت به سایر کمد دیواری ها دارد.
  • قیمت بالا : به دلیل فرآیند تولید سفارشی، کمد دیواری ممبران قیمت بیشتری نسبت به سایر کمد دیواری ها دارد
  • مقاومت کم در برابر حرارت : ام دی اف ممبران روکش دو مرحله ای دارد. چنانچه روکش آنها در فرآیند استانداردی وکیوم نشود، در برابر حرارت آسیب پذیر می گردد. اگر کمد دیواری ممبران در معرض حرارت شدید قرار بگیرد، روکش سطح آن بلند می شود و یا تغییر رنگ میدهد. البته این مشکل بیشتر در کابینت ممبران رخ میدهد. بنابراین در سفارش کمد دیواری ممبران نیازی نیست نگران این موضوع باشید.
  • امکان جدا شدن روکش : در صورت اجرای غیر حرفه ای، نگهداری نا مناسب و یا شرایط جوی منطقه احتمال جدا شدن روکش در بخش هایی از کمد دیواری ممبران وجود دارد.
  • احتمال خراشیدگی : علی رغم ماندگاری بالای کمد دیواری ممبران، روکش این نوع کمد دیواری در برابر خراشیدگی با اجسام نوک تیز آسیب پذیر است. بنابراین چنانچه برای اتاق کودک و یا فضای پر رفت و آمد قصد خرید کمد دیواری را دارید می توانید از انواع دیگر کمد دیواری استفاده کنید.
  • وابستگی زیاد به مهارت سازنده : یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در کیفیت نهایی کمد دیواری ممبران تخصص سازنده کمد دیواری و کیفیت دستگاه وکیوم آن است. بنابراین برای اینکه یک کمد دیواری ممبران بی عیب و نقص داشته باشید، علاوه بر انتخاب متریال مرغوب و طرح مناسب، حتما باید تولید آن را به یک متخصص حرفه ای بسپاریدو در نتیجه دوام و کیفیت کمد دیواری ممبران را وقتی می توان تضمین کرد که متریال درجه یک و سازنده متخصص داشته باشید.

کمد دیواری پلی اورتان :

کمد دیواری پلی اورتان مانند سایر کمد دیواری ها از ام دیا ف ساخته می شود. در کمد دیواری پلی اورتان هم مانند کمد دیواری ممبران از ام دی اف خام جهت ساخت کمد دیواری استفاده می شود. در این نوع کمد دیواری شما می توانید طرح خاص خود را جهت درب و نمای کمد دیواری سفارش دهید ولی به دلیل تجمع رنگ در درزهای کوچک معمولا طرح انتخابی کمد دیواری پلی اورتان، طرح ساده و یا نئوکلاسیک است. پس از آماده سازی ام دی اف با استفاده از رنگ پلی اورتان تمام سطح mdf را پوشش میدهند. بنابراین در این نوع کمد دیواری به نصب نوار pvc  در لبه های ام دی اف نیاز ندارید. چراکه رنگ پلی اورتان به صورت یکدست کل سطح ام دی اف را می گیرد. با توجه به پوشش کامل رنگ در تمام سطح ام دی اف، کمد دیواری پلی اورتان زیبایی و ضرافت بیشتری نسبت به سایر کمد دیواری ها دارد. به علاوه پوشش کامل mdf با رنگ باعث می شود کمد دیواری پلی اورتان دوام و ماندگاری بالاتری نسبت به سایر کمد دیواری ها داشته باشد. با توجه به موارد گفته شده جنس ام دی اف با روکش پلی اورتان گزینه مناسبی برای کابینت آشپزخانه نیز به شمار می آید.

روکش رنگ پلی اورتان یک ماده نانو است که خاصیت ضد اب بودن به ام دی اف میدهد. نبابراین یکی از ویژگی های اصلی کمد دیواری پلی اورتان خاصیت ضد آب بودن آن است.

با توجه به استفاده از رنگ برای روکش پلی اورتان شما میتوانید بی نهایت انتخاب جهت رنگ کمد دیواری داشته باشید.

رنگ پلی اورتان ترکیبی از رزین و هاردنر در خود دارد و به طور اختصاصی جهت استفاده به عنوان روکش به کار گرفته میشود. این رنگ مقاومت بالایی در برابر اشعه نور خورشید و ضربه دارد. به علاوه به دلیل وجود رزین در ترکیبات رنگ پلی اورتان، بسیار سریع تر از سایر رنگ ها خشک می شود.

ساختار مغزی کمد دیواری پلی اورتان از دو نوع ام دی اف و چوب تهیه می شود. طبیعتا کمد دیواری پلی اورتان تمام چوب نسبت به کمد دیواری پلی اورتان ام دی اف قیمت و کیفیت بالاتری دارد. به علاوه کمد دیواری پلی اورتان با مغزی چوب برای سبک کارهایی منبت کاری مناسب است. بنابراین شما می توانید با توجه به بودجه و سلیقه خودتان هر کدام از مغزی های ام دی اف و چوب را برای کمد دیواری خود سفارش دهید.

رنگ های پلی اورتان بر دو پایه آب و روغن ساخته شده اند. کمد دیواری پلی اورتان بر پایه آب پوشش دهی و استحکام کمتری دارد و در نتیجه قیمت آن نیز کمتر است. به علاوه نسبت به رنگ پلی اورتان بر پایه روغن، زودتر خشک شده و سرعت اجرای بالاتری دارد.

کمد دیواری پلی اورتان بر پایه روغن روکش ضخیم تری دارد و دیرتر خشک می شود. در نتیجه زمان بیشتری برای تولید کمد دیواری نیاز است. روند خشک شدن کمد دیواری پلی اورتان بر پایه روغن حساسیت کار را بالا می برد. چراکه ممکن است گرد و خاک محیط بر روی رنگ بنشیند. ولی با وجود تمام دردسر ها در فرآیند تولید، کمد دیواری پلی اورتان بر پایه روغن مقاومت و ماندگاری بیشتری دارد.

مزایای کمد دیواری پلی اورتان:
  • طیف رنگی بالا: کمد دیواری های پلی اورتان طیف رنگی بسیار زیادی دارند و قدرت انتخاب بیشتری به شما می دهند.
  • نگهداری و نظافت راحت: به دلیل ضد آب بودن رنگ پلی اورتان، کمد دیواری پلی اورتان به راحتی تمیز می شود و به علاوه نگهداری راحتی هم دارد.
  • مقاومت در برابر حرارت : رنگ پلی اورتان به دلیل ساختار نانویی که دارد، در مقابل حرارت و اشعه بسیار مقاوم تر از سایر روکش های کمد دیواری است.
  • کمد دیواری پلی اورتان کاملا ضد آب است.
  • مقاوم در برابر خط و خش : کمد دیواری پلی اورتان در برابر خط و خش و خراشیدگی بسیار مقاوم است.
  • مقاومت محیطی : رنگ های پلی اورتان 5 الی 6 مرتبه بر روی ام دی اف پاشیده می شود. این رنگ مقاومت بالایی در برابر عوامول محیطی مانند رطوبت و خط و خش دارند.
  • زیبایی ظاهری : بی شک از بارزترین خصوصیات کمد دیواری پلی اورتان ظاهر شیک و لوکس آن است. کمد دیواری پلی اورتان به دلیل یکدستی رنگ بسیار زیباتر از سایر مدل های کمد دیواری است.
معایب کمد دیواری پلی اورتان :
  • قیمت نسبتا گران : به دلیل استفاده از متریال درجه یک و روکش نانو کمد دیواری پلی اورتان نسبت به سایر کمد دیواری ها قیمت نسبتا بیشتری دارد.
  • وابستگی کیفیت نهایی به مهارت نیروی متخصص : چنانچه تولید کننده کمد دیواری پلی اورتان رنگ کار ماهری نباشد می تواند باعث شره شدن رنگ و یا ایجاد گرد وغبار بر روی سطح درب شود. در این صورت کمد دیواری زیبایی و جلوه لوکس خود را از دست می دهد.
  • در صورت نگهداری در شرایط نا مطلوب کمد دیواری پلی اورتان تغییر رنگ داده و کد می شود.

سخن آخر

در این مقاله انواع کمد دیواری رایج بازار را معرفی کردیم و به مزایا و معایب هر یک از کمد دیواری ها پرداختیم. کمد دیواری ها در این مقاله خارج از بحث سبک طراحی از نظر جنس و متریال بررسی شدند تا شما بتوانید با مقایسه هر کدام و با توجه به نیاز خود مناسب ترین جنس کمد دیواری را انتخاب کنید و سفارش دهید. این مقاله را برای دوستان و آشنایان خود هم بفرستید تا در هنگام خرید کمد دیواری به آنها کمک کرده باشید.