11
دی

تفاوت پارکت و لمینت چیست؟

پوشش کف ساختمان از تاثیرگذارترین عناصر دکوراسیون داخلی می باشد. اگر پوشش کف درست و اصولی انتخاب شود باعث ایجاد هماهنگی چشمگیری در میان مبلمان، نورپردازی و دیگر عناصر دکوراسیون داخلی می شود.
در این مطلب می خواهیم ۲ نوع از کفپوش پارکت و لمینت را معرفی کنیم و با تفاوت پارکت و لمینت آشنا شویم. تا انتها این مطلب با ما همراه باشید.

پارکت چیست؟

 

پارکت

پارکت نوعی کفپوش از جنس چوب طبیعی است که برای اولین بار در قرن ۱۶ میلادی به عنوان کفپوش خانه در یک قصر در فرانسه مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن این کفپوش به قدری محبوب شد که در اکثر فضاهای مجلل جایگزین کفپوش های سنگفرش شد. 
از دلایل محبوبیت پارکت می توان به طرح های متنوع آن نیز اشاره کرد. به علاوه حس خوب چوب در کف خانه محیطی گرم و صمیمی ایجاد میی کند. 
پارکت ها چوب های الواری هستند که به قطعات کوچک و هم اندازه برش خورده اند. پارکت توسط چسب مخصوص به کف فضا چسبانده می شود. پس از نصب برای یکدست شدن سظح کار را ساب می زنند و پس از ساب زنی یک لایه لاک مخصوص برای ماندگاری بیشتر بر روی پارکت ها می زنند. 
پارکت ها انواع مختلفی دارند که تفاوت آنها از چوب مورد استفاده جهت تولید پارکت ناشی می شود.
پوب های راش، افرا، بلوط و گردو بیشترین استفاده را در تولید پارکت دارند. این چوب ها هر یک خصوصیات خاص خود را دارند.
عرض پارکت ها ۲ الی ۷ سانتیمتر، طول پارکت ها ۲۰ الی ۱۸۰ سانتیمتر و ضخامت پارکت ها از ۱۲ الی ۲۰ میلیمتر است. 
مهم ترین عامل تعیین کننده قیمت پارکت نوع چوبی است که در آن قطعات پارکت برش خورده است. در ادامه مطلب انواع چوب پارکت را معرفی می کنیم. 

پارکت راش: 

پارکت راش

نوعی از پارکت ها از چوب راش تهیه می شود. این نوع پارکت ها زمانی که درخت راش تازه قطع شده است از تنه درخت برش می خورند و پس از بخارپز شدن خشک می شوند. طی این فرآیند چوب راش رنگ صورتی و گرمی به خود می گیرد و می تواند فضای شما را سرزنده تر کند.
چوب راش جزء چوب های مقاوم به شمار می آید و می توان در فضاهای پر رفت و آمد از آن استفاده کرد.
از چوب راش به دلیل رنگ روشنی که دارد تاثیر بسیار زیادی در بزرگتر جلوه دادن فضا دارد.

پارکت افرا:

پارکت افرا

چوب افرا علاوه بر استحکام بالا از انعطاف پذیری زیادی هم برخوردار است. به دلیل لنعطاف پذیری بالای چوب افرا از آن در ساخت گیتار و ویولون استفاده می شود. چوب افرا هم مانند چوب راش رنگ روشنی دارد و به همین دلیل در انتخاب رنگ در فضا هیچ محدودیتی ندارید.
به دلیل انعطاف پذیری که چوب افرا دارد جزء چوب های نرم به شمار می آید. در نتیجه به راحتی برش خورده و نصب می شود. به علاوه ترمیم راحت تری هم نسبت به سایر پارکت ها دارد.
اگر به دنبال یک پارکت زیبا، با دوام با نصب و نگهداری راحت هستید، پارکت افرا بهترین گزینه می تواند باشد. 

پارکت بلوط :

پارکت بلوط

درخت بلوط از قدیمی تریم درختان است. این درخت به نماد قدرت و استقامت معروف است. جالب است بدانید که حدود ۵۰۰ سال ستون خانه های شهر ونیز (درآب) از چوب بلوط ساخته میشدند. استامت، قدرت و کشش این چوب بسیار زیاد است به همین دلیل از پارکت چوب بلوط در مکان های پر رفت و آمد استفاده می شود. 
چوب بلوط با رنگ قهوه ای طلایی خود با هر نو دکوراسیونی سازگار است و جزء پرطرفدارترین پرکت ها به حساب می آید. از خواص دیگر پارکت بلوط می توان به رنگپذیری آن اشاره کرد.
به علاوه رگه های بکر و پرداخت نشده بلوط قسمتی از طبیعت بکر را به خانه شما می آورد.

پارکت گردو:

پارکت گردو

چوب گردو در گذشته نماد ابدیت بوده است. پارکت چوب گردو شامل طیف رنگی شکلاتی تا قرمز سیر می باشد. استحکام و طرح های منحصر به فرد آن پارکت چوب گردو را به چوبی گران قیمت و با ارزش تبدیل کرده است.
علاوه بر پارکت از چوب درخت گردو در تولید لوازم منزل نظیر شطرنج و مبلمان هم استفاده می شود.
با توجه به  استحکام و ثبات بالای چوب گردو، قطعات پارکت گردو دچار تابخوردگی نمی شود. به علاوه چوب درخت گردو در برابر قارچ و حشرات موذی مقاومت بالایی دارد.
چوب درخت گردو از جمله چوب هایی است که به راحتی رنگ آمیزی میشود و به همین دلیل طیف رنگی مختلفی از پارکت درخت گردو را میتوانید در بازار مشاهده کنید. 

در متن بالا ۴ نوع از پرطرفدارترین و رایج ترین پارکت ها معرفی شد و خصوصیات هر کدام از پارکت ها را مطرح کردیم. علاوه بر پارکت از پوشش دیگر هم برای کف فضا تحت عنوان لمینت می توانید استفاده کنید. 
در ادامه مطلب به معرفی کفپوش لمینت می پردازیم، با ما همراه باشید.

 

لمینت چیست؟

 

لمینت ها در بازار به پارکت لمینت هم معروف هستند. لمینت ها نوعی از کفپوش هستند که از چند لایه چوب فشرده ساخته می شوند. لمینت بر خلاف پارکت مشتقیما از چوب الواری برش خورده درختان تولید نمی شود. 
مغزی لمینت ها از چوب فرآوری شده MDF یا HDF ساخته شده است. هرچه میزان فشردگی این چوب بیشتر باشد لمینت از کیفیت و استحکام بالاتری برخوردار است. 
ظاهر نهایی لمینت مانند پارکت به دلیل چسباندن لایه روکش بر روی لایه های MDF و HDF  طرح چوب دارد. 
بر خلاف پارکت چوبی لمینت ها برای نصب نیازی به چسب ندارند. لمینت در چهار طرف خود شیارهایی به صورت فاق و زبانه دارند که از طریق قفل شدن شیارها در هم می توان لمینت را نصب کرد. ضحامت لمینت از ۸  تا ۱۲ میلیمتر است. ولی عمدتاً لمینت ها ی داخل بازار با ضخامت ۸ میلیمتری تولید می شوند. 
برای تعیین کیفیت لمینت عوامل مختلفی تاثیر گذار هستند که در ادامه هر کدام را جداگانه توضیح میدهیم.

عوامل تاثیرگذار در کیفیت و عمر پارکت لمینت: 

  1. جنس مغزی لمینت: بهترین مغزی برای پارکت لمینت مغزی HDF است. در نمونه های ایرانی جنس مغزی پویاپلاست و در نمونه های وارداتی جنس مغزی چامسون و کاستامانا ترک کیفیت بهتری دارند. 
  2. دانسیته یا تراکم HDF : عدد دانستیته HDF از حداقل ۷۹۰ تا حداکثر ۹۸۰ است. دانسیته ۹۸۰ برای مغزی های HPL است که در فضاهای خاص و پرتردد استفاده می شوند.
  3. کلیک لمینت: بهترین حالت کلیک های لمینت ولینگه و یونی کلیک است.
  4. نوع روکش لمینت: نوع روکش و درجه خش پذیری لمینت با علامت اختصاری AC مشخص می شود. انواع روکش AC3، AC4 و AC5 در بازار موجود است. برای منازل AC3 و AC4   وبرای فضای پرتردد AC4  و AC5 استفاده می شود. 
  5. نوع نصب و زیرسازی: نوع نصب و زیرسازی پارکت لمینت تاثیر خیلی زیادی در ماندگاری آن دارد. هرچه این مرحله اصولی تر و حرفه ای تر انجام شود طول عمر لمینت بیشتر است. 
  6. مزان تردد: میزان تردد و استفاده از پارکت لمینت طبیعتا تاثیر مستقیمی در طول عمر آن دارد. 

در مجموع پارکت لمینت ها بسته به جنس، مرغوبیت و نوع استفاده، طول عمری بین ۱۰ تا ۲۵ سال دارند. 
برخی از برند های پارکت لمینت ضمانتنامه کتبی ۵ تا ۱۰ سال هم دارند.

تا اینجای مطلب با پارکت و لمینت آشنا شدیم و کارایی و جنس هر کدام را شناختیم. در ادامه مطلب به مقایسه پارکت و لمینت می پردازیم و تفاوت های آنها را عنوان می کنیم. 

تفاوت پارکت و لمینت: 

 

پارکت لمینت ها از جنبه های مختلفی با هم تفاوت دارند که در ادامه مطلب تمامی این تفاوت ها را توضیح میدهیم. 

تفاوت پارکت لمینت در نحوه نصب: 

 

همان طور که گفتیم پارکت ها چوب های الواری برش خورده هستند. این چوب ها برای نصب به چسب مخصوصی نیاز دارند. پس از آنکه کف کار به چسب آغشته شد، پارکت با نظم خاصی بر روی سطح نصب می شود. پس از نصب کار باید اجازه دهید چسب کف خشک شود. مرحله پس از خشک شدن چسب، ساب زنی است. در این مرحله لا دستگاه مخصوصی سطح پارکت ساب زده می شود تا یکدست و کاملا صاف گردد. در آخرین مرحله یک لایه لاک جهت استحکام، ماندگاری و درخشندگی پارکت بر روی آن می زنند. 
پس از لاک زنی نصب پارکت تمام شده و شما می توانید ۲۴ ساعت پس از نصب پارکت از آن استفاده کنید. 
مراحل نصب پارکت معمولا یک هفته تا ۱۰ روز زمان می برد. 

با ورود لمینت ها به بازار بسیاری از مراحل نصب پارکت حذف شد. 

لمینت ها برای اجرا به هیچ گونه چسبی نیاز ندارند. قبل از نصب لمینت یک لایه فوم مخصوص پهن می شود. این لایه فوم علاوه بر اینکه نقش عایق را دارد، از خراب شدن زود هنگام کلیک های لمینت هم جلوگیری می کند. در اطراف تایل های لمینت شیارهایی تعبیه شده است که به صورت نر و ماده گی درون هم قرار می گیرند و به هم متصل می شوند. بنابراین بدون هیچ کثیف کاری سطح وسیعی از فضا را در سریع ترین حالت ممکن می توان لمینت نصب کرد. معمولا زمان نصب لمینت یک الی دو روز می باشد. 
روکش لمینت ها دارای لایه ضد خش است و پس از نصب نیازی به لاک زنی ندارد. به علاوه عدم استفاده از چسب باعث می شود صدمه ای کف فضا وارد نشود.
مزیت دیگر لمینت ها قابلیت جمع آوری و نصب مجدد آنهاست. عدم استفاده از چسب این امکان را به ما می دهد که به راحتی لمینت ها را جمع کرده و در صورت نیاز در محلی دیگر نصب کنیم . در نتیجه لمینت ها مانند پارکت یک بار مصرف نیستند.

تفاوت پارکت و لمینت در مقاومت در برابر آب: 

 

پارکت ضد آب

پارکت ها از جنس چوب هستند و به شدت در مقابل اب واکنش نشان می دهند و اصطلاحا ورم می کنند در نتیجه باید تعویض شوند. 
لمینت ها هم از مغزی HDF چوبی تولید می شوند. ولی به دلیل استفاده روکش ضد خش و ضد رطوبت مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارند. البته اگر آب به قسمت های برش خورده لمینت نفوذ کند به دلیل عدم وجود روکش ضد آب در این قسمت ها باز هم می تواند به آن آسیب بزند.

تفاوت مقاومت پارکت و لمینت در برابر اجسام نوک تیز :

 

با توجه به اینکه پارکت ها چوب خالص هستند و روکس ندارند، درمقابل اجسام نوک تیز آسیب پذیرتر هستند. لمینت ها به دلیل وجود یک لایه روکش مقاومت بیشتری نسبت به اجسام نوک تیز دارند. 

تفاوت پارکت و لمینت در دوام و ماندگاری: 

پارکت ها در صورت استفاده درست و نگهداری مناسب، طول عمری بین ۴۰ تا ۸۰ سال دارند. در صورتی که عمر مفیت اکثر لمینت ها ۱۰ الی ۱۵ سال می باشد. 
در پارکت ها از روکش استفاده نشده و در اثر ساب زدن متوالی ظاهر اولیه خود را از دست نمیدهد ولی روکش لمینت ها به مرور زمان در اثر رفت و آمد و سایش از بین می رود و پس از خراب شدن روکش، لمینت دیگر قابل استفاده نیست و باید تعویض شود. 

تفاوت قیمت پارکت و لمینت: 

همان طور که قبلا هم گفتیم پارکت یک نوع کفپوش لوکس و گران قیمت به حساب می آید. به دلیل استفاده از چوب الواری که منابع آن در کشور ما محدود است و مراحل سخت تولید، جنس پارکت بسیار گران تر از لمینت است. به علاوه هزینه نصب و نگهداری پارکت بسیار بیشتر از لمینت است. برای نصب پارکت نیروهای بسیار متخصص نیاز است و به دلیل نصب زمان بر و چند مرحله ای هزینه زیادی را به همراه دارد. نصب لمینت به مراتب سریع تر و ساده تر از پارکت است. در نتیجه هزینه نصب لمینت بسیار کمتر از هزینه نصب پارکت است. 

تفاوت پارکت و لمینت از نظر محیط زیست :

سازگار با محیط زیست

اگر شما هم جزء افراد دوستدار محیط زیست هستید، استفاده از پارکت را به شما پیشنهاد می کنیم. پارکت ها به دلیل ماهیت چوبی و عدم استفاده از مواد شیمیایی در فرآیند تولیدشان به راحتی در طبیعت قابل تجزیه هستند. 
لیمنت ها به دلیل استفاده از مواد رزینی و فرمالدهید و فشار در فرآیند تولید به راحتی در طبیعت تجزینه نمی شوند. 
بنابراین پارکت برای محیط زیست بی خطر تر از لمینت است. 

تفاوت پارکت و لمینت در نگهداری:

به طور کلی پارکت ها شرایط نگهداری سخت تری نسبت به لمینت ها دارند. 
شرایط ایده آل برای ماندگاری پارکت رطوبت نسبی ۴۰ الی ۶۰ درصد و دمای هوای ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد است. تحت شرایط ذکر شده کشیدگی و واکشیدگی چوب پارکت به حداقل می رسد. از طرفی سنگ ریزه و اجسام نوک تیز دشمن پارکت است و در صورت آسب دیدن آن مراحل ساب زنی و لاک زنی باید مجددا اجرا شود. 
برای تمیز کردن سطح پارکت نیز بهتر از او مواد خاصی استفاده شود تا سطح آن آسیب نبیند. اما شرایط نگهداری لمینت بسیار راحت تر از پارکت است. شما به راحتی می توانید با پارچه مرطوب یا طی سطح لمینت را تمیز کنید. 
از برخورد اجسام نوک تیز و کشیدن وسایل سنگین بر روی پارکت جلوگیری کنید. 
اگر بر روی روکش لمینت آب بریزد و بلافاصله آن را پاک کنید مشکلی ایجاد نمی شود. ولی شدیدا از نفوذ آب به درزها و شیارهای لمینت جلوگیری کنید چراکه مغزی لمینت از جنس چوب و در مقابل رطوبت اسیب پذیر است. 

سخن آخر

با توجه به موارد ذکر شده اگر بخواهیم تفاوت پارکت و لمینت را جمع بندی کنید در موارد زیر خلاصه می شوند.

تفاوت پارکت و لمینت: 

  • لمینت ارزان قیمت تر از پارکت است. 
  • طول عمر و دوام پارکت بیشتر از لمینت است.
  • نصب لمینت راحت تر و سریع تر از پارکت است.
  • پارکت قابلیت ترمیم و تعمیر بیشتری نسبت به لمینت دارد. 
  • هزینه نصب پارکت بسیار بیشتر از لمینت است.
  • پارکت و لمینت هر دو در مقابل رطوبت مقاومت کمی دارند.
  • پارکت نسبت به لمینت با محیط زیست سازگارتر است.
  • پارکت نسبت به لمینت به مراقبت های بیشتری نیاز دارد. 

امیدوارم با مطالعه این مقاله بتوانید انتخاب مناسب تری برای کفپوش منزل خود داشته باشید. 
به علاوه شما عزیزان می توانید با کلیک بر روی لینک زیر تمامی پارکت لمینت ها را با مشخصات فنی کامل مشاهده و انتخاب کنید.